הדבר הבא בניהול מצבי חירום כבר כאן: פיתוח חדשני של רמב"ם יעקוב אחרי התנהלות בית החולים בעיתות חירום, יתריע על עומסים במחלקות וחוסרים במנות דם, באמצעות מסרונים ואי-מיילים ויפעיל מערכות כריזה ומצלמות בהתאם לתרחישים שונים

מתוך תרגיל פיקוד העורף ברמב"ם ושל הגעת פצועי השריפה בכרמל אל בית החולים(צילום: פיוטר פליטר)

הקריה הרפואית רמב"ם סיימה לאחרונה את פיתוחה של מערכת emergency, מערכת מידע ושליטה, מהמתקדמות בעולם, המשמשת לניהול בית החולים בשעת חירום.

בשבוע הבא תופעל המערכת בפעם הראשונה בישראל, במסגרת תרגיל "ענן שחור 1", שיתקיים ב-18 בינואר בראשות משרד הבריאות ופיקוד עורף ובהשתתפות שלושת בתי החולים הכלליים בחיפה, מד"א, משטרת ישראל והרשות המקומית.

מערכת emergency פותחה ע"י אגף המחשוב ברמב"ם, בראשותה של שרה צפריר. זוהי מערכת חדשנית, שמטרתה לאפשר להנהלת בית החולים לקבל החלטות מושכלות, המבוססות על מידע אינטגרטיבי, הזורם בזמן אמת מכל מערכות בית החולים. התרגיל הגדול שיתקיים בשבוע הבא יספק הזדמנות ראשונה לבחון את ביצועי המערכת ותרומתה לניהול הקריה הרפואית רמב"ם בזמן חרום.

עד כה הפעיל מטה החירום של בית החולים רמב"ם מערכת ייחודית לו, אשר הציגה מידע עדכני אודות הנפגעים. המערכת החדשה מהווה עליית מדרגה בהתמודדות עם מצבי חירום, והיא מוסיפה נדבך חשוב בסיוע לניהול מטה החירום.

במצב חירום פועלים בתי החולים על פי תרחישים שונים, הנגזרים מאפיון האירוע. המערכת החדשנית מובילה את מקבלי ההחלטות דרך תהליכים המובנים מראש לכל מתאר אפשרי. כמו כן, המערכת מסייעת במימוש הפעולות השונות.

ניהול האירוע מתבצע באמצעות הצגת זרימת הנפגעים ומצב בית החולים בזמן אמת, תוך הצבעה על עומסים וצווארי בקבוק. בנוסף לכך, המערכת מפיקה באופן אוטומטי דיווחים על מצב האתרים השונים בבית החולים לרמות הממונות, התרעות על חריגות מגבולות מוגדרים של אלמנטים חיוניים, כגון מספר מנות דם, מספר חדרי ניתוח פנויים, תפוסה בטיפול נמרץ ועוד. המערכת מסוגלת להפעיל מצלמות אבטחה, לשלוח הודעות דואר אלקטרוני ומסרונים לבעלי תפקידים כשהיא מתריעה על עומסים בנקודות שונות, ולהפעיל את מערכות הכריזה בהתאם לתרחישים שונים.

המערכת מתעדת באופן אוטומטי את כל ההתרחשויות, התהליכים וההחלטות ביומן אירועים ממוחשב, באופן שיאפשר לבצע תחקיר והפקת לקחים בסיום האירוע.

פיתוח התוכנה ארך מספר חודשים, ובשלב זה היא מיושמת רק בתחום ניהול מטה החירום של רמב"ם, אולם לדבריה של שרה צפריר, במהלך השנה הקרובה יורחב פיתוח התוכנה לניהול מטות נוספים בביה"ח, כגון המטה הלוגיסטי, מטה הסיעוד ומטה כח אדם, כמו גם מחשוב האתרים השונים והתקשורת ביניהם. "הכוונה בסופו של דבר לייעל את עבודת מטה החירום בזמן אירוע אמיתי, ולאפשר קבלת החלטות על בסיס נתונים משתנים, בתנאים אופטימאליים", מסבירה צפריר, "מהלך שכזה יכול בוודאי לסייע לצוות בית החולים להתמודד עם תרחישים קשים בצורה טובה יותר ולאפשר טיפול טוב יותר בנסיבות אלו, ואולי אף להציל חיים".