כלים

זמר הפולק האמריקני פיטר יארו יוזם כוח משימה מיוחד למאבק באלימות נוער בישראל: בכירים מתחום הבריאות והחינוך השיקו בשיבא תוכנית למאבק באלימות בקרב בני נוער. "ישראל עתידה להיות מודל ראשוני בעולם שיוכיח כי איחוד כוחות מתחומי הבריאות והחינוך תורם להפחתה משמעותית באלימות", מסביר יארו, המשמש כיו"ר עמותה בינלאומית ששמה לה למטרה למגר את האלימות בקרב בני נוער ברחבי העולם

בכירים ממערכות הבריאות והחינוך נטלו חלק בסימפוזיון בנושא המאבק באלימות בקרב בני נוער, שהתקיים במרכז הרפואי שיבא. בסיום הכנס הוחלט על הקמת כוח משימה רב-תחומי שיאגד מומחים בכירים משני התחומים.

מנהל המרכז הרפואי, פרופ' זאב רוטשטיין, שהיה מיוזמי הכנס בצוותא עם זמר הפולק האמריקני הנודע פיטר יארו ("פיטר, פול ומרי"), וד"ר אלכס ברנשטיין, מנהל המכון לנוירולוגיה ונוירוכירורגיה בבית החולים רוזוולט בניו-יורק, בירכו את המשתתפים הרבים שהגיעו לכנס והרחיבו על חשיבות הפרויקט ותרומתו לעתיד הילדים והחברה.

שגריר ארה"ב בישראל, ג'יימס קנינגהאם, שהשתתף אף הוא באירוע, הסביר שאין חברה החסינה מפני האלימות, אבל הדגיש שבארה"ב ובישראל יודעים ולומדים להתמודד עם התופעה הקשה בשורה של דרכים ופתרונות.

במהלך יום העיון בו נטלו חלק כ-250 משתתפים מענפי החינוך, הבריאות, העבודה הסוציאלית ועוד, הוצגו מצגות רבות ומחקרים והוחלפו רעיונות – הכול במטרה להשיק במהרה כוח משימה לאומי שיפעל ליצור תוכנית מקיפה ורב-תחומית על מנת להיאבק באלימות בני נוער בישראל.

"ישראל עתידה להיות מודל ראשוני בעולם שיוכיח כי איחוד כוחות מתחומי הבריאות והחינוך תורם להפחתה משמעותית באלימות", מסביר יארו, המשמש כיו"ר עמותה בינלאומית ששמה לה למטרה למגר את האלימות בקרב בני נוער ברחבי העולם, ומוסיף: "תיאום איסוף נתונים בין-מערכתי, למשל, עשוי להתגלות כיעיל מאוד בשיפור הזיהוי והדיווח על קרבנות אלימות".

כוח המשימה ישיק בהמשך מיזם ניסיוני שישלב מומחים משני התחומים, כדי ליצור דרכי פעולה חדשות במאמץ למנוע ולהפחית את גילויי האלימות. שתי המערכות לא שיתפו מעולם פעולה במאבק משותף באלימות, על אף השפעותיה הרות האסון בשני התחומים – הידרדרות חסרת תקדים של החינוך, לצד עלייה בתסמיני הדיכאון, הפגיעה העצמית והנטיות האובדניות בקרב בני הנוער.

משתתפי הכנס שמעו תלמידים יהודים וערבים מבתי ספר בלוד ובטייבה המשתתפים בפרויקט למניעת אלימות, ומעידים על תוצאות מצוינות ועל סביבה טובה ובטוחה יותר בה הם לומדים כעת לאחר יישום התוכנית בפועל בבית הספר.