החייאה היא מיומנות חשובה ומצילת חיים. במקרה שמישהו עלול להזדקק להחייאה, אי אפשר לדעת מאין תבוא העזרה. לפעמים הישועה יכולה להגיע גם מתלמיד בחטיבת ביניים. עשרות מתלמידי חטיבת הביניים "עירוני א'" שבחיפה, תרגלו בשבוע שעבר במרכז הרפואי רמב"ם מיומנויות החייאה וזאת במסגרת קורס לימודי רפואה שנתי הנערך בחסות ביה"ח לתלמידים. זהו המחזור השני לקורס החשוב הזה

במסגרת הסדנה השתתפו כ-50 תלמידים ביום עיון שנושאו: "סדנת החייאה-מתן עזרה ראשונה במצבי חירום, עם דגש על תרגילי החייאת לב-ריאה וטיפול חירום לבבי". הצוות הרפואי ברמב"ם הופיע בפני התלמידים, כשהוא מרצה ומסביר על ההחייאה, חשיבותיה והשלכותיה. בחלקו השני של יום העיון, עברו התלמידים מתיאוריה למעשים ואף תרגלו מיומנויות החייאה על בובות המיועדות לכך, בהדרכתה של אילנה סימן-טוב-דודלס, מתאמת ההחייאה בביה"ח ובליווי המדריכים עידו פריירייך, אח בטיפול נמרץ, אלכס קרמסקי, אח במלר"ד, ונועם אילוז, אח במחלקת אורולוגיה. את דברי הפתיחה ליום העיון, נשא ד"ר ארתור קרנר, קרדיולוג ויו"ר ועדת ההחייאה ברמב"ם.

קורס ההחייאה שניתן לתלמידים, הוא על פי העדכונים האחרונים של הארגון האמריקאי להחייאה, ה- A.H.A. עדכונים אלו, המתפרסמים אחת לחמש שנים, יצאו באוקטובר האחרון, והקבוצה הוכשרה ע"פ הנהלים החדשים, בהם שמים דגש על עיסוי לבבי, כגורם ראשוני וחשוב בסדר הפעולות באירועי החייאה.

לצורך ביצוע תרגולי ההחייאה קיבלו התלמידים ערכות החייאה, אותם לקחו הביתה כמתנה מטעם בית החולים. הערכה כוללת מסכה הנתלית על תיק ביה"ס ומאפשרת לתלמידים לבצע החייאות בשטח. לדבריה של אילנה סימן-טוב-דודלס, המפגש היה מוצלח ופורה: ""נראה שהמחזור הראשון של התלמידים, עורר את סקרנותם ואת רצונם של בני המחזור הנוכחי. הם הגיעו עם הרבה מוטיבציה וידע כללי בנוגע להחייאה".

בשנה שעברה חנכה הקריה הרפואית רמב"ם פרויקט קהילתי ייחודי: מפגשים לימודיים שיתקיימו במהלך שנה"ל, בבית החולים, הכוללים סדנאות, סיורים במחלקות השונות והרצאות מפי רופאים, אחיות ומומחים נוספים. הפרויקט הוא בשת"פ עם אגף החינוך בעיריית חיפה ועם משרד החינוך.

"השאיפה היא שכל תלמיד יצא מהמפגש הזה עם מיומנות מצילת חיים שיוכל ליישמה במידת הצורך", אומר קובי מוסקוביץ', האחראי על הפרויקט מטעם רמב"ם, "ידע זה מתווסף לכל מה שלמדו התלמידים במהלך המפגשים השונים בביה"ח שעסקו בנושאים מגוונים. מעבר לכך, מדובר ביוזמה המחזקת את הקשר בין ביה"ח לקהילה, קשר המתקיים מזה שנים והניב פרויקטים רבים לרווחת הקהילה".

היוזמה שזוכה להצלחה גדולה, התרחבה השנה למגמת לימודי רפואה במסגרת שת"פ בין רמב"ם לחטה"ב "עירוני א'" ובית הספר "עליה" בשכונת בת-גלים. במסגרת הרחבת הלימודים הותאמו התכנים לתלמידי היסודי ובית הספר "עליה", משמש כמרכז לימודי לתלמידים מבתי ספר יסודיים נוספים. על צוות הפרויקט נמנים: בתיה בראונר-מנהלת תיכון "עירוני א'" וסגניתה חני גרינברג, דניאלה סטוצקי- מנהלת פרוייקטים מטה מערכת החינוך בעיריית חיפה, מר קובי מוסקוביץ- האחראי על הפרויקט מטעם רמב"ם, גב' פנינה דגול וגב' שלומית קציר-מתאמות הפרויקט מטעם רמב"ם.