עתידם של האזרחים באיראן ובישראל הופך להזדמנות כלכלית עבור הגולשים בארה"ב. אתר אמריקני מציע אפשרות לקנות "מניות" ולהפיק רווחים מתחזית נכונה ביחס לתקיפה באיראן. מחירי המניה למקרה של תקיפה עומד על 3.80 דולר לעומת 3.51 דולר לאופציה הנגדית

השאלה "האם ישראל תתקוף באיראן עד סוף שנת 2012?" מעסיקה לא מעט אנשים ברחבי העולם. אך מסתבר שיש מי שבוחר להפיק כסף רב מהשאלה שתחרוץ את גורלם של מיליונים. חברת ההימורים 'אינטרייד' (Intrade) האירית מקיימת זירת מסחר המדמה בורסה, אך במקום חברות "סוחרים" בנושאים אקטואליים ומהמרים על החלטות העומדות על הפרק בסדר היום העולמי, אחת מהן היא התקיפה הישראלית באיראן.

מנהל התפעול של החברה הקטנה קארל וולפנדן הסביר כי החברה שהוקמה ב-2001 עסקה בתחילתה בהימורים על תחרויות ספורט ברחבי העולם אך בשל המתחרים הרבים האתר לא הצליח להתרומם. "ראינו שהתגובות להימורים על תוצאות בפוליטיקה האמריקנית גורמת להתעניינות עצומה ולסכומי כסף גדולים בהרבה, אז החלטנו לשנות את ייעוד האתר", מסביר וולפנדן בשיחה עם 'מקור ראשון' ממטה החברה בדבלין אירלנד.

במהלך הראיון מדגיש וולפנדן כי 'אינטרייד' איננה מוגדרת כחברת הימורים בעקבות הקונספט החדש והמתוחכם שפיתחה, ובעקבות כך היא לא נדרשת להשיג אישורים ורישיונות כמו אתרי הימורים רגילים.

ב'אינטרייד' פועלים בצורה הדומה להשקעה בבורסה: כל אדם שנרשם לאתר וחשבון הבנק שלו עומד בתנאי החברות יכול לרכוש מניות עבור תוצאה בדילמה פוליטית מסויימת שניתן לענות עליה בכן או לא: האם ברק אובמה ייבחר שוב כנשיא בבחירות 2012 או יפסיד למועמד הרפובליקני. הנושא החם בימים אלו באתר הוא הבחירות הפריימריז של המפלגה הרפובליקנית.

וולפנדן ממחיש את הקונספט ומספק דוגמא אקטואלית: "ישנם כיום ארבעה מועמדים לראשות המפלגה הרפובליקנית בארה"ב, כך שאצלנו באתר ניתן 'לרכוש מניות' של אחד המועמדים, ועל ידי כך להחליט מי יוכרז כיו"ר המפלגה עם תום ההצבעות". בניגוד לחברה מסחרית המונפקת בבורסה לא מדובר בכמות מוגבלת של ניירות ערך, אלא ביצירת מניות בהתאם לכמות הרכישות.

איך מרוויחים בסופו של דבר?

"ההפסד שלך הוא הניצחון של רוכש המניות שבחר באופציה הנגדית והוא מקבל את הכסף שהשקעת. החברה שלנו לא משתתפת במסחר עצמו, אלא רק נותנת במה לקונים". באינטרייד חוזרים ומבהירים שוב שובו כי אין להם חלק ברווחים המועברים לזוכים, והם מפיקים תמורה כספית רק מגביית דמי חברות חודשיים המקנים לסוחרים את האפשרות "לשחק".

אם אני מעוניין להמר על השאלה האם ישראל תתקוף באיראן, איך זה מתבצע?

השאלה שלנו מנוסחת כך: "האם ארה"ב ו/או ישראל יבצעו תקיפה אווירית נגד איראן לפני השעה חצות (שעון החוף המזרחי בארה"ב) ביום 31 לדצמבר 2012?" האפשרויות הן כאמור "כן" או "לא". המחיר נקבע לפי הביקוש בקרב הרוכשים, ועומד כיום על 3.80 דולר למנייה למאמינים שישראל תתקוף. המנייה המכילה את האופציה הנגדית שווה 3.51 דולר. ניתן לרכוש מניות ללא הגבלה. בנוסף, ישנם סוחרים המציעים מניות במחירים גבוהים בהרבה לבטוחים בתשובתם או למעוניינים ברמות סיכון חזקות".

הרווח מהניצחון משתנה על פי גורמים שונים ומגוונים: בראש ובראשונה כמה רכשו את האופציה הנגדית וכן כמה רכשו את המנייה הזוכה. בקניית 1000 מניות "כן" בשאלת התקיפה הישראלית באיראן תוכלו להגיע לזכייה של 6100 דולר, לפי השער היציג של המנייה.

מה צופים המהמרים על עתידנו? מאז החלו ב'אינטרייד' לקיים הימורים במה שהם מגדירים "שוק התקיפה הישראלית-אמריקנית באיראן" נקנו ונמכרו 137,307 מניות בשווי של 1.3 מיליון דולר. בעסקה הגדולה ביותר הושמו 7,850 דולר על כך שישראל לא תתקוף באיראן עד סוף חודש יוני 2012. סך הכל 456 סוחרים הינם בעלים של מניות בנושא.

"יש לנו אחוזי הצלחה מעולים ביותר" אומר וולפנדן ומציין כי כלי התקשורת בארה"ב מרבים להביא את הנתונים של 'אינטרייד' כנתוני סקר סביב נושאים פוליטיים ומערכות בחירות. "ב-2004 חזינו בצורה מדויקת את התוצאות בכל המדינות וב-2008 חזינו את התוצאות ב-48 (מתוך 50 - צ.ק.) המדינות, כך שאנחנו קולעים בול לדעתו של המצביע האמריקני". הוא מציין בגאווה לא מוסתרת.

מהו הסכום הגבוה ביותר שהושקע אי פעם בתולדות האתר?

"באחת ממערכות הבחירות האחרונות לנשיאות ארה"ב הימר סוחר בסכום של מיליון דולר. לצערו הרב ולשמחתם של המהמרים האחרים הוא בחר במועמד הכושל והפסיד את כל הכסף. אבל אם להיות כנים, רוב ההשקעות נעות בין 250 ל-5000 דולר".

אז איך יודעים מי ניצח בהתערבות על המלחמה באיראן? האתר לא מסתפק בהנחייות הכלליות בנוגע להימור על האפשרות שתתקיים במציאות, ומפרט רשימה ארוכה של חוקים המגדירים את נהלי הזכייה.

"סגירת השוק וחלוקת הרווחים תתקיים אך ורק לאחר הודעה פומבית של ממשלות ארה"ב או ישראל המאשרות כי אכן התקיימה תקיפה, בנוסף לפרסום בשלושה כלי תקשורת מהימנים". האתר אף מפרט בדיוק מה נחשב כ'תקיפה' ואיך היא צריכה להתבצע בכדי להיחשב כתקיפה אווירית באיראן. תקיפה של גורמים אחרים בעולם שתכלול שיתוף פעולה ממשי עם צה"ל או השתתפות של חיילים אמריקניים, תביא גם לזכייה בכל הקופה.

עם כל הכבוד לגורלם הכלכלי של המהמרים, לקראת סיום אנחנו שבים לשאלה הראשונה הנוגעת לעתידנו: "האם תתקיים תקיפה ישראלית באיראן עד סוף שנת 2012?", קשה לענות על השאלה הזו אבל אם להאמין לנתונים באתר אינטרייד מדובר על סיכוי של 39% לתקיפה. אולי מארה"ב הרחוקה ניתן לראות דברים באובייקטיביות, אנחנו מקווים לחיות ולראות.

הכתבה המלאה מתפרסמת היום בעיתון "מקור ראשון"