כלים

משה איבגי, אורי גבריאל והבימאי ינקול גולדווסר יתארחו בערב הצדעה לקולנוע הישראלי בסינמטק הרצליה עם הקרנה של הסרט "מתחת לאף" במלאת 30 שנים

סינמטק הרצליה עורך ביום חמישי, 19 באפריל, בשעה 20:30 ערב הצדעה לקולנוע הישראלי בסינמטק הרצליה בהשתתפות השחקנים משה איבגי, אורי גבריאל, הבימאי ינקול גולדווסר ואיש הקולנוע מרט פרחומובסקי. בערב יוקרן הסרט האלמותי "מתחת לאף" ותערך שיחה עם האורחים על הסרט ועל הקולנוע הישראלי.

"מתחת לאף" (1982) הוא סרט פשע קומי המבוסס על מקרה אמיתי שאירע בתל-אביב בשנת 1976. סמי הגדול והרצל הקטן, שני פורצים המחכים ל"מכה הגדולה" שתהפוך אותם לפושעי צמרת, מתחברים לנהג מונית ולסוחר מכוניות משומשות. יחד הם מצליחים לפרוץ לבניין המשטרה בתל אביב ולגנוב משם כספת ובה כחצי מיליון דולר מתחת לאפם של שומרי החוק. "מתחת לאף" הפך לסרט קאלט מצוטט ונחשב לאחד הטובים שנעשו בארץ.

http://www.youtube.com/watch?v=SYaV6o0bx58

ביום שלישי, 17 באפריל, בשעה 20:30 יתקיים ערב מיוחד בשיתוף עם מערכת הספריות העירוניות הרצליה ובו הקרנה של הסרט "הבלתי לגאלים" משנת 1948. הסרט צולם בתקופת ההעפלה ומתאר את תלאותיהם של זוג ניצולי השואה בדרכם לפלסטינה. הערב יכלול הרצאה של ד"ר מרדכי נאור, סופר וחוקר תולדות ארץ ישראל.

"הבלתי לגאליים" צולם בשנת 1947 בבימויו של העיתונאי והסופר מאיר לוין, מאנשי הרוח הבולטים ביהדות ארה"ב באותה תקופה. הוא מספר על מסעותיהם של ניצולי שואה שנדדו ברחבי אירופה בתקווה להגיע לפלסטינה. בצעד מהפכני מבחינה סגנונית, הוא בחר לשלב בסרטו סיפור רומנטי בכיכוב שחקנים. הסרט מושפע מסרטי הניאו-ריאליזם האיטלקי ומקדים את תקופתו בעיסוקו בפער שבין בדיון למציאות, אך יותר מכול הוא תיעוד מפעים של האודיסיאה של הניצולים מאניית המעפילים ''לא תפחידונו''.

הסרט עורר גלים רבים עם הקרנתו והגביר את המודעות לסיפורה ההירואי של הקמת מדינת ישראל.

מומלץ להזמין כרטיסים מראש בקופת הסינמטק: 09-9565008 (להשאיר הודעה במשיבון). כתובת הסינמטק: פסז' סוקולוב 29 הרצליה, חניונים סמוכים ללא תשלום.