שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן: אפעל לתיקון הקיפוח של התעשייה החקלאית בסיוע בהשקעות אפעל לתיקון הקיפוח של התעשייה החקלאית בסיוע הממשלתי להשקעות, כך אמר שר התעשייה והכלכלה, אלי כהן, במפגש שקיים עם ראשי התעשיינים.

כלים
יו"ר איגוד התעשייה הקיבוצית, יונתן בשיא
יו"ר איגוד התעשייה הקיבוצית, יונתן בשיא

הדברים נאמרו בתשובה ליו"ר איגוד התעשייה הקיבוצית, יונתן בשיא, שהעלה בפני השר כהן את העיוות הקיים כיום שמפעלי התעשייה שעוסקים בעיבוד תוצרת חקלאית "נופלים בין הכיסאות" של משרדי הכלכלה והחקלאות ולכן אינם זכאים לסיוע ממשלתי גם אם תוצרתם מיועדת ליצוא. שר הכלכלה והתעשייה אמר שהוא מכיר היטב את הנושא והבעייתיות ויפעל לשינוי המצב.

לדברי בשיא, התעשייה החקלאית שכוללת את המפעלים האזוריים הקיבוציים וחברות נוספות בתחום המזון, מייצרת בהיקף של מאות מיליוני דולרים ומספקת תעסוקה לאלפי עובדים, בעיקר באזורי הפריפריה. גם תעשייה חשובה זו אינה יכולה לקפוא על השמרים וחייבת לבצע השקעות גדולות. דרישות רשתות השיווק בחו"ל נעשות יותר ויותר קפדניות, והדבר מחייב תהליכים רבים של מיון, חיטוי, הבחלה, דינוג, שרשרת קירור ועוד. המוצרים שיוצאים כיום ממפעלי האריזה והעיבוד שונים לחלוטין מאלו שנכנסו אליהם וללא הטיפול התעשייתי לא ניתן יהיה לשווק אותם בהיקפים וליעדים הקיימים.

למרות תרומתם הלאומית, מפעלי התעשייה החקלאית אינם זכאים כיום לתמריצים להשקעות ונדרשים לשלם 25% מס, לעומת מפעלי תעשייה מאושרים שמשלמים מס מופחת של 7.5% בלבד. בשנים האחרונות פעל איגוד התעשייה הקיבוצית לתיקון העיוות, אולם למרות תמיכה של מקבלי ההחלטות, הקמת ועדה בינמשרדית לטיפול בנושא ואף ניסוח הצעות לתיקוני חקיקה הוא טרם הוסדר.