כפר קאסם: רשות מקרקעי ישראל הרסה שלד מבנה שהוקם על אדמות המדינה בניגוד לחוק מסיג גבול אשר פלש לקרקע בבעלות המדינה בכפר קאסם והחל להקים עליה שלד של מבנה למגורים שטרם אוכלס, פונה ע"י מפקחי רשות מקרקעי ישראל.

צילום: רשות מקרקעי ישראל
צילום: רשות מקרקעי ישראל

שלד המבנה שהקים הפולש נהרס על ידי מפקחי רמ"י, שפעלו במקום בליווי משטרת ישראל מפקחי רשות מקרקעי ישראל בליווי שוטרי משטרת ישראל, פינו פלישה לאדמת המדינה בכפר קאסם. מסיג הגבול, ראזי עיסא, השתמש בקרקע השייכת למדינה למטרותיו האישיות, ללא היתר ובניגוד לחוק, והחל להקים מבנה מגורים במקום. שלד המבנה, בשטח של כ-125 מ"ר, הוקם על קרקע ציבורית המיועדת למגורים בתוכנית בהכנה.

עם גילוי הפלישה, במאי 2016, הזהירו מפקחי הרשות את הפולש כי מדובר בעבירת הסגת גבול במקרקעי ציבור, עבירה פלילית שדינה עד שנתיים מאסר בפועל ואף בעבירת בניה בלתי חוקית, וכי עליו לפנות את הקרקע.

בנוסף, פעלו מפקחי רשות מקרקעי ישראל להוצאת צו לפינוי קרקע, שנמסר לפולש ב-1 ליוני. במקביל, פנה הפולש לרשות וביקש לדחות את הריסת שלד המבנה בשל מצבו הבריאותי. הרשות השיבה לפולש שאין קשר בין מצבו הבריאותי לבין עבירות של הסגת גבול על אדמות המדינה ובנייה בלתי חוקית.

בסוף אוגוסט 2016 הגיש הפולש לבית המשפט השלום בפ"ת בקשה לעיכוב והתליית הצו.

לאור זאת הורה בית המשפט על עיכוב בביצוע הצו למשך 30 יום. בתקופת עיכוב הביצוע, הגיש הפולש לבית המשפט המחוזי בת"א בקשה לצו מניעה קבוע ותביעה לתיקון רישום לפי סעיף 93 לפקודת הסדר זכויות במקרקעין, בה טען הפולש כי הקרקע נרשמה על שם המדינה בטעות.

בית המשפט המחוזי שדן בתביעה ושמע את נימוקי הפולש החליט לדחות את תביעתו, לבטל את עיכוב הביצוע של צו הפינוי, ולהטיל עליו הוצאות בית משפט בסך 25,000 ₪.

מאחר והפולש לא פינה את הקרקע כפי שנדרש, הגיעו המפקחים הבוקר למקום בליווי כוחות משטרה, כאמור, והרסו את שלד המבנה. המפקחים הציבו במקום שילוט המתריע מפני פלישות לאדמות המדינה.

"מדובר במקרה של הסגת גבול באדמות המדינה במסגרתו הפולש השתלט על קרקע ציבורית, שאמורה להיות מוקצית למגורים (כאשר התוכנית תאושר) לתושבי כפר קאסם באמצעות מכרז שיוויוני ומסודר. הפולש החל להקים עליה מבנה מגורים ללא היתר למרות שהקרקע כלל לא הוקצתה לו. מפקחי רשות מקרקעי ישראל ימשיכו לשמור על קרקעות המדינה מפני פולשים ועברייני קרקע לטובת הציבור כולו", אמר עמיר גילת, מנהל מרחב מרכז בחטיבה לשמירת הקרקע ברשות מקרקעי ישראל.

תמונת הריסת המבנה מאושרת לשימוש עיתונאי. קרדיט צילום: רשות מקרקעי ישראל.