עשרות בדואים, תושבי ביר אל מכסור ששירתו בצה"ל ומבצעים שירות מילואים פעיל, הודיעו בסו, השבוע לשר לביטחון פנים כי הם מפסיקים לבצע שירות מילואים על רקע אי קבלתם למשטרה, למכבי האש ולמקצועות האבטחה. לטענותיהם מצטרף מקרה אום אל חיראן ודברי השר ומפכ"ל המשטרה כנגד משפחת אל קיעאן. להלן המכתב:

צילום: יובל עופר
צילום: יובל עופר

לכבוד:

שר הביטחון, חה"כ אביגדור ליברמן והשר לביטחון פנים, חה"כ גלעד ארדן.

הנדון: הפסקת שירות מילואים פעיל על רקע יחס השר לביטחון פנים לאוכלוסייה הבדואית ומקרה אום אל חיראן

מכובדי - אנו, קבוצת אזרחי ישראל מן המגזר הבדואי, כולנו תושבי הכפר ביר אל מכסור.

במשך שנים ארוכות תרמנו את חלקנו למדינה. שירתנו בצה"ל ביחידות קרביות והקזנו דם ודמעות בשמירה על גבולות ישראל ועל ביטחון תושביה. לצערנו הרב בתום שירותנו הצבאי הבנו כי נותרנו לבד בצריח והמדינה ששלחה אותנו להלחם בשדה הקרב נוטשת אותנו יום יום, שעה שעה. עם סיום השירות הצבאי, כולנו, תושבי הכפר קיווינו כי נוכל להתחיל את חינו האזרחיים ואפילו העזנו לחלום על עבודה, פרנסה והקמת משפחה כאן בארץ ישראל. מה רב הכאב. מה רבה האכזבה ותחושת הבגידה כשהתחוור לנו כי המדינה שלמענה לחמנו מפנה לנו כעת עורף ומעמידה בפנינו קשיים הפוגעים בנו פגיעה אנושה ומונעים מאיתנו לנהל חיים אזרחיים.

כולנו נשאנו נשק בהיותנו בני 18 ובנשק זה הגנו על אזרחי ישראל. אך כנראה בעיני המדינה כעת מסוכן להפקיד בידי בדואים המבקשים להתגייס למשטרה, לעסוק באבטחה, להתגייס למשטרה, למערך כיבוי האש או כל פעילות ביטחונית לפרנסתם, נשק חלילה. כן. כנראה כי נשק בידי בדואים הוא מסוכן. אז הבנו שלא נוכל לעבוד בשום פעילות להגברת הביטחון בישראל. אז אולי נעבוד בהסעות?

גם כאן מסתבר כי יש מי שחושב שלבדואי לא מגיע רישיון לאוטובוס. כנראה שהמדינה חוששת שבדואי יבצע פיגוע דריסה אז יותר בטוח לא לאפשר לו להיות נהג אוטובוס. אלו רק שתי דוגמאות כואבות לגב שהמדינה מפנה כעת לאוכלוסייה שלמה. כך לא נוהג "צבא עם"!! לא בכדי הוקמו בצה"ל יחידות המיועדות למגזר הבדואי – עד לא מזמן עמד אחוז גיוס בני העדה על יותר מ 90%. וזו בוודאי הסיבה כי הנתונים האחרונים מראים על ירידה משמעותית במספר המתגייסים לצה"ל מקרב האוכלוסייה הבדואית. אם לא תיפסק הפגיעה הזו במגזר שלם אנו נראה התדרדרות משמעותית במספר המתגייסים הבדואים ואנו לא נוכל ללמדם כי מוטב להם להתגייס.

לכל זאת מצטרפת אלימות זרועות המשטרה בראש גלעד ארדן כלפי המגזר הבדואי וגרוע מזה. בימים אלה אנו עדים למסע הכפשה של השר ומפכ"ל המשטרה כנגד המגזר תוך לקיחת חיים של איש חינוך שנקרא בפי השר "מחבל". אירוע "אום אל חיראן" וכל קולות הרקע הצורמים של השר והמפכ"ל אשר העדיפו להכפיש אוכלוסייה שלמה על פני הודאה בטעותם המבישה ולקיחת החיים הבלתי מוצדקת של איש חינוך מן הכפר.

אנו אומרים לא עוד! לא נאפשר עוד המשך יריקה בפרצופנו על ידי מי ששלח אותנו להקיז דם. לא נמשיך לממש את חובתנו אם אין מי שמקיים את זכותנו. אנו מודיעים בזאת על הפסקת שירות מילואים פעיל. לא נתייצב לשירות עד שלא נרגיש כי המדינה מתייחסת אלינו כשווים בין שווים ועד שלא תינתן לנו הזכות לנהל חיים אזרחיים ככל אזרחי ישראל.

על החתום:

1. אבו חריב מוחמד

2.חוסין פתחי חריב

3.דוכי אבו סמרה

4.איאד גדיר

5.אלירן גדיר

6.חוסיין גדיר

7.אחמד אבו סמרה

8.פראס חריב

9.מוחמד אבו סמרה

10.עבד אבו סמרה

11.אבראהים גדיר

12.עומר חריב

13.מנסור חוג יראת

14.גאסם חוג יראת

15.מהדי זעל

16.מגדי זעל

17.עמאד גדיר

18.שעלאן חוג יראת

19.תמיר גדיר

20.מועתז גדיר

21.עמאד חריב

22.חוסין אבו סמרה

23.מוחמד אבו ליל

24.אחמד אבו ליל

25.מחמוד חוג יראת