"צריך לעבור משלב הכותרות והדמעות לשלב המעשים" כך אמרה הבוקר יו"ר הוועדה לענייני ביקורת המדינה ח"כ קארין אלהרר בדיון שעסק בקשישים ובבתי האבות. בדיון עלה כי למשרד הבריאות יש מספר כפול של מוסדות ממשרד הרווחה ופי 10 מפקחים ובכל זאת הביקורת לא אפקטיבית שכן היא נעשית במהלך היום, לעיתים רק מול תיק הקשיש ויש גם מי שטורח לעיתים לעדכן על ביקורות פתע. מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימנטוב: " אנחנו קוראים לבני המשפחה ולקשישים לדווח לנו"

כלים
צילום: אילוסטרציה
צילום: אילוסטרציה

הוועדה לענייני ביקורת המדינה קיימה הבוקר דיון בבקשה לחוות דעת מבקר המדינה בנושא הטיפול הנאות בקשישים בבתי אבות והפיקוח עליהם זאת בעקבות התחקירים שפורסמו בשבועות האחרונים על בתי האבות הסיעודיים. הנתונים מראים כי בעוד במשרד הרווחה קיימים 129 מוסדות, 8 מפקחים לא במשרה מלאה על 6 תקנים, במשרד הבריאות קיימים 300 מוסדות עם 80 מפקחים במשרה לא מלאה על 60 תקנים, כמעט פי 10 מפקחים.

יו"ר הוועדה ח"כ קארין אלהרר: "מאז צצו הכתבות שזיעזעו את אמות הסיפים בנוגע להתעללות בקשישים, לא היה ערוץ ולא היה כלי תקשורת שלא כתב או דיבר על הנושא.

כולנו מבינים מה המצב וביקשתי לכנס את הוועדה כדי לדון מה אנחנו עושים מכאן והלאה. ראוי לציין שזה לא עניין חדש שקרה רק לאחרונה אלא שבמקרה הצליחו לצלם את זה. צריך לדאוג שהטיפול מכאן והלאה לא יהיה רק במטפלים שסרחו, שאותם יש להעניש, אלא גם לטפל בכל הגורמים משלב הפיקוח ועד שלב האכיפה. צריך הרבה יותר ביקורי פתע. זה גם אומר תקצוב נאות של המוסדות, זה אומר כוח אדם שמבין שזו העבודה שלו. צריך לעבור משלב הכותרות והדמעות לשלב המעשים. אני רוצה לצאת מכאן כשאני יודעת שיש תוכנית עבודה מתוקצבת".

ליאורה שמעוני ממשרד מבקר המדינה: "הנושא נמצא על שולחנו של מבקר המדינה בעת האחרונה כי אנחנו מודעים לכך שתוחלת החיים עולה ואוכלוסיית הקשישים גדלה.

אנחנו עושים ביקורת בנושא של הקשיש הסיעודי בקהילה. פנינו לציבור וקיבלנו התייחסות יוצאת מהכלל והפניה נבעה מהסיבה שאנחנו חושבים שזו בעיה כי גם המשפחה היא עמוד התווך בטיפול בקשישים. בעתיד אנחנו מתכננים ביקורת גם בטיפול בקשישים הסיעודים".

משה בר סימנטוב מנכ"ל משרד הבריאות: "התחקיר היה קשה באופן קיצוני. אני מקווה שנצליח למצוא את הדרך, נצליח לקחת את הממצאים ואת האנרגיה הציבורית שנוצרה ונוכל לעשות תיקון במערכת הבריאות והסיעוד. יש צורך לאומי להיערכות להזדקנות של אוכלוסיית מדינת ישראל. עירבנו את המשטרה ונערב את אגף המשמעת בנציבות שירות המדינה אם נגלה שמישהו פעל לא כפי שמצופה ונפסיק את עבודתו במשרד בכל הקשור למה שהתגלה. יש לנו כיום 15 אלף מיטות בבתי החולים ועוד 25 אלף מיטות ב-300 מוסדות וזהו נתון שיעלה עם השנים. במהלך השנה האחרונה עשינו 600 בקרות מחציתן ביקורות פתע. אנחנו יודעים שיש הרבה מאד סיבות של הזנחה שקטה שלמדנו להשלים איתה עם השנים. בלילה, במחלקה של 36 קשישים, יש אחות ויש מטפל אחד. הם עושים 7 משמרות בשבוע. לפעמים משמרות כפולות. תנאי העבודה הקשים שוחקים את האמפטיה ואת היכולת לתת טיפול נאות. צריך להבטיח את כוח האדם שם ואולי לקבוע שכר בצורה סטטוטורית כדי לפתור את הבעיה הזו. אנחנו קוראים לבני המשפחה ולקשישים לדווח לנו. יותר עיניים שם ומתנדבים שלא עובדים אצל הבעלים של בית האבות זה חלק מהפתרון. יש לנו מוקד טלפוני אפשר לשלוח מייל ואנחנו מרכזים את התלונות".

במהלך הישיבה נטען כי הביקורות של משרד הבריאות נעשות רק במהלך היום כשידוע שבמהלך היום יש יותר כוח אדם ופחות עומס על המטפל הספציפי ובשעות הקשות באמת אין ביקורות. כמו כן ישנם הדלפות מתי עומדים לבוא לביקורות – דבר המאפשר לצוות להיערך מראש.

ח"כ איציק שמולי: "כל תהליך של תיקון מתחיל בזה שאתה מכיר שיש בעיה. התמונות שהתגלו מזעזעות ומכעיסות ונותנות לנו מבט חטוף על מה שקורה בעולם הסיעודי. יש בעיות אוביקטיביות לבתי האבות והם מתמודדים עם מציאות בלתי אפשרית: מחסור בכוח אדם, בעיות תשתית, תקצוב חסר, מוסיפים דרישות רגולטוריות בלי לתקצב וכו'.

ההזנחה נהיתה כבר נורמלית, ומה שנחשף עכשיו זו ההתעללות החריגה. מעבר לחשבון הנפש המוסרי והחברתי צריך לראות מה עושים מחר בבוקר. תחום הסיעוד בישראל מנוהל באופן פרטי כך שברגע שמישהו מתאשפז סיעודית זו בעיה שלו ושל משפחתו. חייבים להכניס מצלמות לתוך בתי האבות כי יש להן אלמנט ממשטר והן מספקות הגנה לחסרי הישע. צריכה להיות אחריות גם על מנהלים ולא רק על העובדים. צריך לבדוק כיצד יכול להיות כשגם כשיש ביקורות של משרד הבריאות, לפי התחקירים, מישהו מרים טלפון לפני ומודיע על הביקורת. על דבר כזה צריך ללכת לכלא כי זה שיתוף פעולה לפגיעה בחסרי ישע.

אביגייל וייס ממשרד הרווחה: "אני רוצה לדווח לוועדה שב-12 שעות האחרונות קיימנו מבצע ביקורת פתע בכל 129 המוסדות שלנו. מה שראינו בטלוויזיה לא השאיר אותנו רגועים. אנחנו מחזיקים 129 מוסדות עם 7500 מיטות. קיבלנו הנחיה לארגן מבצע כולל שאלון שביעות רצון ייעודי לקשישים. גוייסו מפקחים מכל המשרד כדי לקיים את המבצע. ביום שני בבוקר נגיש את המסקנות לשר. הדיירים אצלנו יכולים להתבטא ולדבר ולכן חלק מהביקורות כוללות גם ראיונות עם הדיירים. כל תלונה שמגיעה אלינו נבדקת בבקרת פתע".

רוני עוזרי יו"ר איגוד בתי האבות: "אנחנו בעד מצלמות שיותקנו ושהמוקד יהיה במשרד הבריאות אבל אני דורש שהממשלה תשלם את השירות ותקנה אותם. שזה לא יפול לנטל על בתי האבות. זה יעזור לנו כדי לראות שבמערכת שלנו הכל טוב. הנושא הזה צריך טיפול שורש והבעיה היא מחסור במטפלים, מחסור באחיות ותקצוב ב-30 אחוז פחות ממה שצריך. חוסר של 400 מיליון ₪. יש היצע מוגבל של עובדים ויש תחלופה גבוהה של עובדים. צריך להביא 5000 עובדים וצריך להכשיר אותם עוד לפני שיתחילו לעבוד, בצורה של אולפן בעברית וכן איך לטפל בקשישים. יש חוסר 800 אחיות בבתי האבות".

מנכ"ל משרד הבריאות סימנטוב התייחס לנושא הבאת עובדים זרים לסיוע בענף ואמר "אנחנו רוצים להגיע ל-2400 עובדים כדי להביא למצב של 3 מטפלים במחלקה. יהיה צריך ליצור תשתית להסכם בין מדינות זה תהליך וזה ייקח זמן. ישבנו השבוע עם האוצר ועם מנהל האוכלוסין ואנחנו רוצים לסיים את עבודת המטה כשהממשלה תאשר לנו לעשות את זה".

יו"ר הוועדה ח"כ אלהרר ביקשה להבין למה, על פי הפרסומים, היתה כמות גדולה של תיקים שעסקו בתלונות של קשישים ונסגרו מחוסר עניין לציבור. "הכותרת של סגירת התיק מטעה וזה לא נסגר כי זה לא מעניין את הציבור" הסבירה סגן ניצב איילת אורנשטיין רמ"ד נפגעי עבירה. "הרבה מהתיקים האלה עוסקים בעבירות של רכוש אבל גם במקרים של תלונה על התעללות, לא תמיד יש ראיות, לא תמיד קל לדבר עם הקשיש והרבה פעמים מדובר בעבירות שנעשו בחדר סגור שבו היו רק המטפל והקשיש".

במהלך הדיון עלה שהסנקציה היחידה שקיימת היום במשרד היא מניעת תקצוב למוסד עצמו, דבר המחריף את המצב ולא מטפל עניינית בביקורת. לדבריד"ר אהרון כהן מנהל אגף גריאטריה במשרד הבריאות, ברגע שנמצא שיש ליקוי לא מודיעים לכל משפחות המטופלים במוסד, כך באופן מודע המערכת משמרת את הסיכוי הגבוהה של הישנות של הליקוי שנמצא. עוד עלה בחלק מהמוסדות מונעים ביקורים במהלך רוב שעות היום, דבר שנוגד את נהלי משרד הבריאות המאפשר ביקורים 24 שעות ביממה.

יו"ר הוועדה קארין אלהרר סיכמה את הישיבה: "הדיון הזה הוא התחלה. אני מבקשת לקראת הדיון הבא לוחות זמנים ממשרד הבריאות, משרד האוצר ורשות ההגירה והאוכלוסין. ממשרד הבריאות אני מבקשת פיקוח הדוק בכל שעות היממה ובלי הודעה מוקדמת בביקורות פתע. אני רוצה לדעת האם אתם מתכוונים להיערך כבר בתקופה הקרובה כמו שעשה משרד הרווחה לביקורת פתע בכל שעות היממה". ח"כ אלהרר ביקשה ממשרד הבריאות כי הביקורות שיעשו מעתה יהיו מול הקשיש עצמו ולא מול תיק המטופל במשרד. "צריך ללכת עם הקשיש לחדר , לשמוע אותו בנפרד, לראות מה עובר עליו. אם תחכו לתלונות נמצא את עצמנו עם עוד תלונות. אל תחכו לתלונות. אבל הפיקוח הוא לא הכל. צריך להתקין מצלמות אבל הן צריכות לשדר אך ורק לפיקוח של משרד הבריאות. אל תחכו שהמוסדות יעשו את זה מעצמם. אני גם מבקשת לדעת תוך שבוע איפה עומדים הדברים מול האוצר ומול רשות האוכלוסין וההגירה. אני גם פונה למשרד האוצר ולמשרד הבריאות כדי לדעת מה התחשיב של עלות אשפוז סיעודי קשיש שכולל את הכל. כך נדע האם באמת בתי האבות לא מתוקצבים מספיק".