מועצת הנגב מבינה את מורכבות המצב ומעריכה את פעולות המדינה והמשטרה אך לא יכולה להתעלם מההתלהמות המוקדמת וההסטה של הנהגת המדינה שהביאו למשבר אמון עמוק בין החברה הבדואית בנגב למשטרת ישראל. כמי שפועלת לאיחוי השברים שהותירו חברי ממשלה ובעלי תפקידים כאלה ואחרים, מועצת הנגב כואבת את התוצאות הקשות של האירוע, ולא פחות מכך את מהירות ופשטות התגובה.

צילום: יובל עופר
צילום: יובל עופר

אנו מודים להנהגת החברה הבדואית הנגב ומעריכים את האופן בו פעלה, ברגישות ובבגרות, סביב האירוע. מועצת הנגב קוראת לממשלה לנהוג ביתר אחריות ולהוקיע את החיפזון בהכרעה, שבסופו של יום אנו נאלצים להתמודד עם תוצאותיו ושלעיתים מוביל עד אובדן בנפש וערעור החיים בנגב.

סיגל מורן, ראש המועצה האזורית בני שמעון: "לצערי אינני מתרשמת מפעולות של קירוב לבבות מצד הממשלה, שמפיצה אמירות חסרות אחריות, מפלגות ומתסיסות. אם חלילה מנהיגי המגזר הבדואי בנגב לא היו נוהגים באחריות ובמנהיגות כפי שנהגו במהלך האירוע, הרי שהאירוע היה ממשיך בהתפרצויות כעס ומהומות וחיצי האשמה היו מופנים לבדואים והחיים של כולנו כאן בנגב היו מתערערים. בעיניי, ההתנהגות חסרת האחריות של מנהיגי המגינה, הינה בלתי נסלחת ומהם מצופה בראש ובראשונה לנהוג בזהירות ייתרה באמירותיהם. את הנעשה אין להשיב אבל כולי תקווה שהלקח ילמד לעתיד.

סולטאן אבו-עבייד, מנהל סניף שתיל באר שבע: "אי אפשר ליפות את המציאות האלימה במילים יפות ולעבור לסדר היום. אני דורש למצות את הדין עם האחראים למחדל הנורא הזה ועם המתסיסים ומפזרי השנאה והפילוג. השר ארדן והמפכ"ל אלשיך היו הראשונים שהובילו את מסע ההסתה נגד אבו אלקיעאן וציבור שלם שהינו חלק בלתי נפרד ממדינת ישראל. אנו, תושבי הנגב היהודים והערבים, שואפים לקדם חיים משותפים בנגב ולכן לא נצטרף ללהקת המטיחים בשם השלטת החוק והסדר. חסרה לי אמירה שיש לקדם פתרונות תוך ההדברות ולא למהר לכפות פתרונות באמצעות הכח המשטרתי".

מיכאל ביטון, ראש מועצת ירוחם ויו"ר מועצת הנגב: "עלינו לפעול כדי שהמשבר באום אלחירן יהפוך לנקודת יחוס ורגע מכונן בבניית הקשר והשותפות עם הקהילות הבדואיות בנגב. אנו פועלים במקביל ובשיתוף עם ההנהגה הבדואית בנגב ליצירת מגמה חדשה ופרואקטיבית בבניית היחסים. ולצד כל זאת אני מצפה מההנהגה לפעול להפקת לקחים ולקיחת אחריות אישית וציבורית על ההתנהלות באירוע קשה זה. זוהי חובת המשטרה וגורמי הממשלה על מנת למנוע טרגדיות כאלה בעתיד".

טל אל על, סגן ראש העיר באר שבע: "השיח הוא קטסטרופלי. אבל לנו, תושבי הנגב, אין את הפריווילגיה להתייאש. ועל כן, דווקא נוכח השיח הנורא והקיצוני השולט כיום, מוטלת עלינו החובה לא לתת לזה לפגוע במרקם היחסים המצוין השורר בין הקהילות והמגזרים בתוכנו. וזו, כידוע לכולנו משימה ואתגר לא קלים כלל".

רוני פלמר, מנכ"ל תנועת אור: "הנגב הוא כור ההיתוך שלנו במאה ה-21. אנו בונים כאן בתקווה ועשייה גדולה חברה ישראלית, הכוללת יהודים ובדואים, על אותה האדמה, עם שאיפות וצרכים שווים, לצד פערים שחובה לגשר עליהם, שנוצרו בעשרות שנות מחדל. האירוע מורכב ורב-צדדים, אך זה האיך ולא המה שחשוב. היושבים בירושלים טעו והטעו, היוו כל מה שהפוך לאחריות ודוגמה אישית והחזירו אותנו, תושבי ומנהיגי הנגב צעד אחד אחורה, בכל הקשור לאמון וחיים משותפים. חובת התיקון, ההתנצלות ובעיקר הפקת הלקחים וההתחייבות לערכים ומוסר והנהגה בלתי מתפשרת על ידיהם ובידיהם".