כאשר מדובר במפעלים או מעבדות, או כל אזור אחר הנדרש להיות סטרילי, חשוב מאוד לשמור על חדרים נקיים. חדרים אלה, רמת ניקיונם, איננה נופלת מרמת הניקיון של חדרי ניתוח, ואולי אף אפילו הרבה יותר. לא כל מפעל או מעבדה נדרש לחדרים שיהיו כה נקיים, תלוי מה מייצרים במקום ומהן שיטות העבודה.

כלים
חדרים נקיים
חדרים נקיים

להימנע מחלקיקים באוויר

חדרים נקיים הם כאלה שהם נטולי חלקיקים באוויר. יש כל העת לנטר את רמתם, ועניין זה תקף במיוחד למפעלים בהם מייצרים למשל שבבים אלקטרוניים. גם על העובדים להיות לבושים בלבוש סטרילי לחלוטין, כל זאת, על מנת לא לפגום במוצר המוגמר. גם במפעלים המייצרים תרופות, עולה הצורך לשמור על חדרים נקיים אופטימאלית, ולמנוע פליטת חלקיקים. בחדרים אלה מערכות המיועדות לבקרת אקלים וסינונו.

איך שומרים על חדר נקי?

ישנן חברות המייצרות ציוד לתעשייה באמצעותו ניתן לשמור על רמת סטריליות אופטימאלית בחדר. חברות המספקות פתרונות איכותיים ליצירת חדרים נקיים ומעבדות.

מוצרים לדוגמא:

עגלות ציוד למעבדה העשויות מנירוסטה, עגלות פילטרים מנירוסטה, עגלות נירוסטה לחדרים הנדרשים לרמת ניקיון אופטימאלית, או עגלת מפעיל מנירוסטה לחדר נקי. ישנן עגלות בעלות קומת אחת או שתי קומות. ציוד לתעשייה נוסף הן עגלות צילינדר, עגלות אשפה עם מגירות, עגלות מחשב ועגלות אשפה בעלות פתח עליון. כל המוצרים הללו, כאמור מיוצרים אך ורק מנירוסטה, על מנת לאפשר ניקיון וסטריליות מקסימלית במפעלים הנדרשים לכך.

מהן התעשיות בהן חייבים להיות חדרים נקיים?

ישנם מפעלים שללא חדר נקי וסביבת עבודה סטרילית, אין להם זכות קיום. מדובר כאן בתעשיות ייצור השבבים, מפעלי תרופות, תעשיות זכוכית, מפעלי היי טק, מפעלי התעשייה האווירית, ומכוני מדע למיניהם.

מדוע יש צורך בחדרים נקיים?

גם כאשר מדובר במפעל מסוים, לא כל החדרים נדרשים לרמת סטריליות וניקיון זהה, אולם ישנם כאלה שכן. זאת כאשר מדובר בייצור מוצרים שכל לכלוך, אפילו גרגר אבק, יכול לפגום בתהליך ייצורם. גם העובדים עצמם נדרשים לעטות מעליהם לבוש מיוחד. כלומר, זהו לא רק ציוד לתעשייה לו משקל רב, אלא גם הגורם האנושי. העובדים לבושים עם חליפות המיוצרות בצורה כזו, שהן אינן פולטות חלקיקים אל תוך החדר, לכל חליפת לבוש שכזו מערכת נשימה, באמצעותה ניתן למנוע זיהום של חדר נקי, משמע, הן אינן מאפשרות לפלוט חלקיקים. גם קירות החדרים עשויים מחומרים מיוחדים, ואת החדר מנקים באמצעות חומרי ניקוי ייעודיים שאינם נדרשים במקומות אחרים.

חלק בלתי נפרד מהליך העבודה

במקומות מסוימים, כמו אותם מפעלים ומכוני מחקר שהוזכרו, הניקיון הוא חלק בלתי נפרד ממהלך העבודה התקין, ואין כלל מקום לפשרות. כל זאת על מנת לייצר שבבים, תרופות, מיני מזונות, ולמנוע חדירת חלקיקים או חיידקים או כל חומר מזהם אחר. בכל חדר נדרשת רמת טמפרטורה שונה, כמו גם תנאי לחות וחום, ויש מי שמנטר ומבקר את המצב כל העת.