יש להימנע מאבחון וטיפול יתר, כדי לא לפגוע בבריאות. 'המכון לאיכות ברפואה' של ההסתדרות הרפואית בישראל (הר"י) מפיץ נייר עמדה לצוותים הרפואיים ולציבור. כבר שנים מדברים על זה, אבל עכשיו זה רשמי: כדי להעניק רפואה טובה למטופלים, יש דווקא להימנע מבדיקות מיותרות ומטיפולים לא נחוצים, שעלולים לגרום לנזקים.

כלים
צילום: אילוסטרציה
צילום: אילוסטרציה

בעקבות התגברות השיח החברתי על כך שאבחון יתר עלול להוביל לטיפול יתר ולנזק בריאותי, יוצא 'המכון לאיכות ברפואה', של 'ההסתדרות הרפואית בישראל', בניר עמדה ברור בנושא, שנכתב על ידי 'החברה למניעת אבחון יתר וטיפול יתר', ונתמך על ידי 'איגוד רופאי המשפחה בישראל', 'האיגוד הישראלי לרפואת ילדים', 'איגוד הכירורגים בישראל' ו'האיגוד הישראלי לרפואה פנימית'.

לדברי ד"ר ענת גבר, יו"ר החברה למניעת אבחון יתר וטיפול יתר: "אבחון יתר קרוי גם 'רפואה בהפרזה'. כלומר, ביצוע בדיקות, או מתן טיפול שתועלתם למטופל נמוכה במצבו הקליני הנוכחי. בדיקות שאינן נחוצות וטיפול יתר עלולים להוביל לנזקי קרינה, לסיבוכים, לתופעות לוואי, לגילוי ממצאים אקראיים שאבחונם לא יועיל ואולי אף יזיק למטופל, ואף לתרום לתת אבחון של בעיות אחרות. אנו קוראים לרופאים להצטרף אלינו, ומזמינים את הציבור הרחב לקחת חלק פעיל בשיח".

כדי לצמצם את התופעה, כולל נייר העמדה מספר המלצות לרופאים ולעוסקים ברפואה, בין ההמלצות:

פיתוח מודעות בקרב הרופאים לנושא אבחון היתר וטיפול היתר כדי למזער את נזקיהם באמצעות מחקר, חינוך רפואי והנחיות קליניות.

איגודים רפואיים הכותבים הנחיות קליניות ישלבו המלצות "אל תעשה" בצד המלצות "עשה" .

איגודים רפואיים הכותבים הנחיות קליניות יתייחסו, בנוסף למצבים בהם מומלץ להתחיל טיפול, גם למצבים בהם מומלץ להפסיק טיפול.

איגודים רפואיים הכותבים הנחיות קליניות יגדירו את המטופלים, שלגביהם קיים מידע מחקרי המצדיק בירור או טיפול. יש להימנע מלהציע בדיקות או טיפולים לקבוצות מטופלים בהן לא הוכחה תועלת, שכן אז הנזק גובר.

מומלץ להתייחס לנושא אבחון היתר בעת מתן המלצות לבדיקות דימות ומעבדה. ההתקדמות הטכנולוגית בבדיקות אלו גורמת לגילוי ממצאים מקריים. לעיתים נוצרת שרשרת של ברורים רפואיים – ממצא אקראי, שנמצא בבדיקה אחת עלול לגרור את בירורו באמצעות בדיקה אחרת, שבה יתגלה ממצא אקראי אחר הדורש ברור וכן הלאה- שרשרת של ברורים רפואיים בעלי תועלת נמוכה ואף נזק.

מומלץ לבצע תהליך של "קבלת החלטות משותפת" בין רופאים ומטופלים. בתהליך זה, ההחלטה מתבססת על נתונים עובדתיים המוצגים למטופל, ולוקחת בחשבון את העדפות המטופל, רצונותיו וערכיו.

לדברי פרופ' ראובן צימליכמן, יו"ר המכון לאיכות ברפואה: "בעולם הרחב גוברת המודעות לסוגיית אבחון היתר וטיפול היתר. בישראל – אנחנו רק מתחילים לפתח שיח בנושא, שמחייב את אנשי הרפואה להכרה בנזקים שיש לאבחון ולטיפול עודף רפואי. האבחון והטיפול העודפים כרוכים לא רק בזמן יקר של המטופל ושל המערכת, בעלויות יתר אלא גם עלולים להביא לנזק רפואי. מדובר בעיקר בסיכוני בדיקות מסוימות כמו קרינה, הזרקת חומר ניגוד וכד' וגם בתופעות לוואי של תרופות ואינטראקציה עם תרופות אחרות שאותן מקבל המטופל".