משרד הבריאות: הטיפול ב-prep ממתין לאישורים; ההסתדרות הרפואית: כתוצאה מהעיכוב נדבקים באיידס. יום הקהילה הגאה בכנסת: ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת התכנסה היום על מנת להתעדכן בהתקדמות בפיילוט עליו הכריז משרד הבריאות לפני שנה בוועדה.

כלים
צילום: אילוסטרציה
צילום: אילוסטרציה

במסגרת הפיילוט צפויה להינתן תרופת prep כטיפול מונע לאנשים הנמצאים בסיכון גבוה להידבקות בנגיף ה-HIV (כיום ניתנת התרופה לנשאי הנגיף במסגרת סל הבריאות רק לאחר הדבקה). מנהל המחלקה לשחפת ואיידס במשרד הבריאות, ד"ר דניאל שם-טוב, ציין כי המשרד סיים להכין את הצעת המחקר, אולם חלק מקופות החולים מתעכבות באישור הפיילוט וכן טרם התקבלה תשובה מוועדת הלסינקי לניסויים רפואיים.

מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ מירב בן ארי (כולנו), דרשה ממשרד הבריאות הצגת לוח זמנים מסודר, וזירוז ההליכים מול קופות החולים. "אנחנו דורשים התקדמות בביצוע הפיילוט החשוב הזה. לא נחכה עוד. הוועדה תפנה בעצמה לקופות החולים המתמהמהות עם דד ליין", אמרה.

ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) תהתה: "מדוע שמשרד הבריאות לא יאמץ את אישור מינהל התרופות האמריקאי, כפי שנעשה במקרים רבים? מדוע לבזבז משאבים וזמן? אתם מתארים כאן תהליך שעשוי לקחת 5 שנים". ד"ר שם-טוב בתגובה: "אם סתם זורקים אישור בלי תכנון מסודר, זה לא יעבוד".

נציגת ההסתדרות הרפואית, מרגלית לורבר: "העגלה הזאת תקועה בבוץ ואנחנו לא מבינים למה. רק השנה נדבקו באיידס קרוב ל-300 הומוסקסואלים צעירים בישראל, זאת שבזמן שבמקומות בהם ה-prep מאושר כטיפול מונע, נרשמת ירידה של עשרות אחוזים: בסן פרנסיסקו, לדוגמה, נרשמה ירידה של 50% בהידבקות בנגיף מאז נלקח ה-prep כטיפול מונע".

מזכ"ל החברה לקידום הבריאות בקהילת הלהט"ב, ד"ר גל וגנר קולסקו: "בשטח אנשים כבר לוקחים את זה. מתפתח שוק שחור ויש הזמנות מחו"ל. ללא פיקוח רפואי הדוק, הנזק עלול להיות רב מהתועלת. לפני שבועיים סיפר לי מטופל שהוא לוקח על דעת עצמו את ה-prep למניעה, אבל בבדיקות שערכנו גילינו שהוא כבר נשא של הנגיף, ואם היה ממשיך לקחת את התרופה היה מתפתח זן עמיד של הנגיף ומדביק בו אחרים".

יו"ר חברותא -הומואים דתיים, דניאל יונס: "זאת פצצה מתקתקת. רופאי משפחה לא מוכנים להפיץ חוברת מניעה שהכנו, ואוכלוסייה גדולה של אנשים ללא ידע, בעיקר חרדים, מקיימים יחסים לא מוגנים. רובם נשואים, והם חוזרים הביתה לנשותיהם ועלולים להדביק גם אותן".