המאבק למען עובדות הקבלן בכנסת מחריף – חברי הכנסת יונה, גואטה ולוי-אבקסיס דורשים מיו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יואב קיש: "קבע דיון בנושא עובדות הקבלן בכנסת". לאחר שדרישת חברי הכנסת יוסי יונה ואורלי לוי-אבקסיס, לכלול את עובדות הקבלן באירועי "יום האישה" שנערכים לטובת הנשים המועסקות בכנסת, נדחתה על ידי יושב-ראש ומנכ"ל הכנסת בנימוק ש"אין עובדות קבלן בכנסת" ומדובר בעובדות של חברות חיצוניות, דרשו חברי הכנסת יחד עם יגאל גואטה (ש"ס) דיון מהיר בוועדת הכנסת בנושא.

חה"כ אורלי לוי אבקסיס. צילום: טל הררי / דוברות הכנסת
חה"כ אורלי לוי אבקסיס. צילום: טל הררי / דוברות הכנסת

לאחר שאף זו ספגה התנגדות מידי נשיאות הכנסת, החליטו השלושה להשתמש בסעיף 111ה לתקנון הכנסת, סעיף חריג הקובע כי יושב-ראש הוועדה מחויב לכנס וועדה בנושא מסוים אם דרשו זאת לפחות שליש מחבריה.

לשם כך ומשום ששלושתם אינם חברים בוועדה, הם החתימו אמש על הדרישה את חברי הכנסת מרב מיכאלי, רועי פולקמן, עבדאללה אבו-מערוף, אחמד טיבי, אלעזר שטרן וישראל אייכלר – שישה חברים מתוך 16 חברי ועדת הכנסת, בהתאם לדרישת הסעיף. (מצורף חתום)

כזכור, דרישתם של חברי הכנסת התעוררה בעקבות החשיפה כי עובדות הקבלן אינן מוזמנות לאירועי יום האישה, אך היא רלוונטית לכל אירוע המתקיים בכנסת ומוצע לעובדיו, דוגמת קייטנות הפסח לילדי העובדים ועוד.

ח״כ פרופ׳ יוסי יונה: ״חבל לי שנאלצנו להגיע למצב בו אנו מחייבים את ועדות הכנסת לדון בסוגיה כה חשובה והיא תנאי העסקת עובדי ועובדות הכנסת. הסוגיה שהצפנו חברי הכנסת לוי-אבקסיס, גואטה ואני, של הדרת עובדי ועובדות הקבלן משלל הפעילויות שמפעילה הכנסת לטובת עובדיה, היא סוגיה ששבה וחוזרת ואין אנו מוכנים להשלים עימה. הגיע הזמן שכנסת ישראל תעביר את עובדיה להעסקה ישירה ותהווה מגדלור גם לשוק העבודה הרחב בישראל.״

ח"כ לוי-אבקסיס: "עובדות הקבלן עובדות משך שנים ארוכות בכנסת, מלוות אותנו בימינו הארוכים מבוקר עד לפנות בוקר שלמחרת, ראו כבר עשרות ח"כים באים ועוזבים את המשכן. זה לא הוגן ולא ראוי שעבודתן המסורה לא תזכה לאותה מסירות מצדנו. המאבק הזה חשוב הן ברמה האישית והן ברמה הערכית, כאשר אנו מדברים על העסקה קבלנית במשכן אליו נשואות עיני החברה הישראלית, והוא, במקום לשמש דוגמה ולצמצם את ממדי ההעסקה הזו, מוסיף חטא על פשע ומפחית ממעמד העובדות והעובדים."

ח"כ יגאל גואטה: "אני חש שאט נפש מההחלטה להדיר את עובדות הקבלן מהפעילות ליום האישה שעורכת הכנסת, ובכלל מהיחס המפלה שהן מקבלות על מסירות בלתי פוסקת במסגרת עבודתן. מן הראוי לכל הפחות לשלבן בפעילות כזו ללא כל אפליה. אסור לנו לשכוח שהן חלק בלתי נפרד מעובדי הכנסת שבתקן! מחובתנו לשנות את ההחלטה הפוגענית ולתת להן את המגיע להן בזכות ולא בחסד, שתוכלנה להיות גם מהצד שמקבל ולא רק מהצד הנותן".