אומרת מנהלת מחלקת עיניים במרכז הרפואי בני ציון, פרופ' ניצה גולדנברג כהן ומוסיפה, "התקופה הקריטית להתפתחות הראייה היא מלידה ועד גיל עשר וככל שהגיל צעיר יותר, כך עולה החשיבות בקבלת גירוי תקין. ככל שתאובחן התופעה של עין עצלה בגיל מוקדם יותר, ניתן יהיה לטפל בה לעומק ולסייע להגעה למצב שבו הילד חוזר לראות באופן תקין. אבחון מוקדם של פזילה חדשה, בכל גיל, חשוב גם על מנת לשלול מצבים נוירולוגים שבהם כאמור קיים לחץ תוך גולגלתי מוגבר. עליית לחץ תוך גולגלתי משנית לגידול מוחי או לדלקת קרום המוח יכולה להתבטא בפזילה כחלק מההסתמנות ומלווה על פי רוב בכאבי ראש ובהקאות"

כלים
בני ציון- פרופ' ניצה גולדנברג- כהן.צילום- אלבום משפחתי
בני ציון- פרופ' ניצה גולדנברג- כהן.צילום- אלבום משפחתי

"בדיקה ע“י רופא עיניים לילדים מומלצת בגילאי שנה, שלוש וחמש, כדי לזהות פזילה או עין עצלה ולאפשר טיפול כל עוד אפשר לשפר את הקשר עין-מוח", אומרת מנהלת מחלקת עיניים במרכז הרפואי בני ציון, פרופ' ניצה גולדנברג כהן שמציינת כי, "חשוב לאתר פזילה בשלביה המוקדמים כדי שהטיפול יהיה יעיל. מצבי פזילה או עין עצלה אינם חולפים מעצמם ונדרש טיפול".

פזילה (eye crossed, strabismus) היא מצב שבו שתי העיניים לא ”מסונכרנות“, כלומר לא מסתכלות לאותו מקום באותו זמן ויתכן מצב של בריחת עין פנימה לכיוון האף, או החוצה לכיוון האוזן. כאשר יש בעיה בשליטה על שרירי העין, העין עלולה לסטות פנימה, החוצה, למעלה או למטה. שכיחות הפזילה באוכלוסייה היא בין 3%-4% , כאשר הפזילה השכיחה ביותר היא הפזילה המולדת שמופיעה אצל תינוקות ומאובחנת לפני גיל שישה חודשים. ישנן פזילות המופיעות לאחר גיל שנתיים, וישנן המופיעות אצל מבוגרים.

פרופ' ניצה גולדנברג כהן, מציינת עוד כי, "ילדים אינם מתלוננים על כפילות בראייה או על ליקוי ראייה בעין אחת מפני שהמוח חוסם את התמונה הכפולה או המטושטשת, והם מסתדרים עם ”עין אחת“. גם כאשר הראייה מטושטשת בשתי העיניים בשל צורך במשקפיים, הילד לא מודע לכך שהוא יכול לראות יותר טוב. בבדיקות עיניים לילדים בודקים ראייה בכל עין בנפרד, כדי לזהות אם יש עין פחות תפקודית ( עצלה)".

עין עצלה עלולה להתפתח על רקע פזילה, על רקע הבדל בין עדשות המשקפיים של שתי העיניים, בשל מספר משקפיים גבוה (רוחק או קוצר ראיה) או בשל חסימה של הציר האופטי )עפעף צנוח או עכירות של העדשה). כאשר הראייה טובה בכל עין בנפרד ואין פזילה, בדיקה לראיית עומק תהיה תקינה ולכן, בדיקת ראיית עומק מאפשרת סקירה מהירה לשלול עין עצלה. ראיית עומק תקינה גם מאפשרת לנו לראות סרטים בתלת מימד.

"הטיפול בעין עצלה או בפזילה מבוצע באמצעות שימוש במשקפיים, בסגירות/רטיות ואם צריך, מתבצע ניתוח לתיקון פזילה", מסבירה פרופ' ניצה גולדנברג כהן.