שבוע היהלומים הבינלאומי נפתח בהשתתפות מספר שיא של בכירי היהלומנים מרחבי העולם - שר התיירות יריב לוין בירך את משתתפי שבוע היהלומים וציין כי כמות המשתתפים הרבה השנה תורמת לסטטיסטיקה שלו כשר תיירות ומהווה הוכחה ניצחת להיותה של ישראל מובילה מרכזית בתעשיית היהלומים העולמית הינה היהלום בכתר התעשייה הישראלית. מירב תשומת הלב הופנתה להעתק מדויק של כתר היהלומים של הקיסרית קטרינה הגדולה המשובץ 4,936 יהלומים

צילום: אלעד גוטמן
צילום: אלעד גוטמן

הנהלת בורסת היהלומים ברמת גן אירחה אתמול (יום שני 13.2.17) כ – 500 מבכירי תעשיית היהלומים העולמית בערב גאלה שנערך לרגל פתיחת שבוע היהלומים הבינלאומי, שימשך עד ל 16.2.17. הפתיחה החגיגית התקיימה באולם המסחר בבורסת היהלומים ברמת גן, ועיקר תשומת הלב הופנתה לעבר העתק מדויק של הכתר של הקיסרית קטרינה הגדולה.

הכתר אשר זו הפעם הראשונה בה הוא יוצא מחוץ לגבולות רוסיה, הובא במיוחד לישראל, לימי התערוכה. הכתר משובץ ב-4,936 יהלומים מלוטשים שכל אחד מהם שוקל 398 קראט ומשקלם הכולל 2,858 קראט.

בראש הכתר משובצים 19 יהלומים שמשקל כל אחד מהם הוא 5 קראט. יהלומים אלו שזורים ב-2 שורות של 54 פנינים גדולות ובמרכז הכתר מנצנץ יהלום אובלי שמשקלו 12.63 קראט. גובהו של הכתר 27.5 ס"מ, אורך בסיסו של הכתר 64 ס"מ ומשקלו 2 ק"ג. מבטי הנוכחים אף הופנו אל עבר יהלומי גלם ויהלומים מלוטשים נדירים, ביניהם אף יהלום גלם ענק במשקל 200 קראט, אותם הביאה חברת אלרוסה, חברת כריית היהלומים הגדולה בעולם.

האורחים הרבים עמדו משתאים אל מול הכתר וציינו שאף שיהלומים הינם עיסוק יומיומי עבורם, כזו יצירת פאר לא מזדמן לראות בכל יום....

את האירוע פתח יורם דבש, נשיא בורסת היהלומים שאמר בדברי ברכתו: "אני שמח לראות את אולם המסחר מלא בקניינים ונציגים מכל העולם. כל הזדמנות לראות אולם מסחר מלא ותוסס ממלאת אותנו שמחה גדולה." השנה הגיע מספר שיא של אורחים מחו"ל לקחת חלק בשבוע הבינלאומי" אמר יורם דבש, "389 אורחים מ-30 מדינות. חלקם נמצאים בארץ בפעם הראשונה" עוד הוסיף דבש ואמר: "אנו מבטיחים להמשיך ולקדם פרויקטים חשובים לטובת התעשייה, כפי שכבר עשינו בשנה החולפת וכך להחזיר את בורסת היהלומים הישראלית להיות מובילה עולמית"

אורח הכבוד בפתיחת שבוע היהלומים הבינלאומי היה שר התיירות ח"כ יריב לוין שציין בדבריו: "לתעשיית היהלומים תרומה עצומה למשק הישראלי ותרומה חשובה נוספת, כמו בעולם התיירות, כך גם היהלומנים הם שגריריה של המדינה, המביאים את פניה היפות של ישראל בעולם כולו". השר לוין אף אמר כי "כמו בעולם התיירות, כך גם בעולם היהלומים נדרשים יצירתיות, חדשנות, מעוף ויוזמה כדי להצעיד את התחום קדימה." בסיום דבריו פנה השר לוין לאורחים שהגיעו מחו"ל לשבוע הבינלאומי ואמר כי יש לו בקשה קטנה מהם "שלא יעבדו כל כך קשה, אלא ינצלו את שהותם בארץ, לנסוע ולתור אותה, להכיר אותה ולראות ולהתרשם מיופיה של הארץ".

לאחר השר בירך את באי הכנס אנדריי ז'רקוב – נשיא חברת אלרוסה, חברת כריית היהלומים הגדולה בעולם. ז'רקוב הפתיע את הנוכחים כשחצי מדברי ברכתו היו בעברית והוא אף ציין כי הוא מרגיש בישראל ממש בבית, והוסיף כי בית משמעותו לא רק הנאה אלא גם עשייה וכך החברה בראשה הוא עומד עושה עסקים רבים בישראל בהנאה רבה.

ראובן קאופמן, נשיא בורסת היהלומים האמריקאית, אמר כי אנדריי ז'רקוב "גנב" לו חלק מנאומו משום שגם הוא חש תחושה חזקה ביותר של בית בישראל ואמר כי "להגיע לישראל זה גם לשנות את הגישה כי אין יפה כישראל ואין אנשים מקסימים כישראלים".

בשעות הערב המוקדמות נפגשו המוזמנים לאירוע גאלה נוצץ שהתקיים בגלריית בורסת היהלומים, שם באווירה פחות רשמית, התמנגלו המוזמנים והחליפו רשמים אודות הקורה בעולם היהלומים הבינלאומי.

נגעו ביהלומים והתרשמו מכתר הקיסרית: יורם דבש – נשיא בורסת היהלומים בישראל, קובי קורן – נשיא התאחדות תעשייני היהלומים, שמואל שניצר – יו"ר מכון היהלומים, אנדריי ז'ארקוב – נשיא חברת אלרוסה, גיטאנו קבליירי – נשיא פדרציית התכשיטים העולמית, ראובן קאופמן - נשיא הבורסה האמריקאית, אלי אייזקוב –נשיא כבוד של פדרציית היהלומים העולמית, וונג קנט, פטר סואן ובובי ליאו ממנהלי רשת התכשיטים הגדולה בסין צ'או טיי פוק, טום מוזס – סגן נשיא מעבדת ה-GIA, ז'אן מארק נשיא ארגון ה-DPA, אלי אבידר – מנכ"ל בורסת היהלומים בישראל ועוד משלחות רבות שמגיעות מהעולם ועוד.