תוך שנה זינוק של כ- 4,000 תלמידי י"ב הלומדים 5 יח"ל במתמטיקה מאז 2012 כמעט והוכפל מספר הניגשים ל-5 יחידות בכיתה יב' - השר נפתלי בנט: "שיא כל הזמנים בניגשים לחמש יחידות מתמטיקה: אחרי שנים של הדרדרות מתמדת במספרם של בוגרי 5 יחידות מתמטיקה, שהיה בה בכדי לסכן את היתרון היחסי של מדינת ישראל, המדינה נמצאת בתנופה אדירה ומתמקמת במקום הראוי לה על מפת ההצטיינות העולמית.

כלים
שר החינוך נפתלי בנט. צילום: עדי כהן צדק
שר החינוך נפתלי בנט. צילום: עדי כהן צדק

במתמטיקה ומדעים, אנחנו נמצאים במקום שמעולם לא הינו בו בעבר עם כמות בוגרי 5 יחידות שהיא שיא כל הזמנים. באופקים, לומדים כיום פי 6 תלמידים בחמש יחידות בהשוואה ללפני 3 שנים בלבד. מצב דומה אנו רואים גם במגזר הערבי והבדואי. אני מדמיין את כמות הרופאים, המהנדסים והחוקרים שיהיו כאן בעוד שנים ספרות, בודדות ובוגרי בתי הספר בפריפריה הגאוגרפית והחברתית, והלב מתחמם".

v 16,644 תלמידי כיתה י"ב לומדים השנה (תשע"ז) ברמה של 5 יח"ל במתמטיקה. מדובר בגידול של כ- 4,000 תלמידים לעומת תשע"ו (12,864 תלמידים). זהו הישג משמעותי, בעיקר לאור העובדה שמשרד החינוך עבר את היעד אשר הציב לעצמו לשנת הלימודים תשע"ז: גידול של 2,500 תלמידים.

מספר הניגשים ל- 5 יחידות לימוד בתשע"ז הוא כמעט כפול ממספר הניגשים ל- 5 יחידות בשנת 2012 (8,869 תלמידים).

בתוך שנתיים (תשע"ו ותשע"ז) נפתחו כ- 160 מגמות חדשות ל-5 יח"ל מתמטיקה, בבתי ספר שבהם לא לימדו קודם מתמטיקה ברמה של 5 יח"ל.

שוויון הזדמנויות: מדובר בתיכונים הפועלים בעיקר בפריפריה, בדגש על המגזרים הערבי, הבדואי והחרדי.

Benet 4563d

צילום: דוברות משרד החינוך

אלי הורביץ, מנכ"ל קרן טראמפ: "תלמידי ישראל מוכיחים בכל בוקר מחדש שהם יכולים להצטיין אם רק מציבים בפניהם את האתגר ונותנים להם הזדמנות. בזכותם של תלמידים שמשקיעים ומורים מעולים שלא מוותרים, ההידרדרות בחמש היחידות נבלמה. אבל, המשימה טרם הושלמה וכעת כולנו חייבים לאפשר את מפתח המצוינות גם למי שאין לו מסלול עוקף בחיים. עכשיו עלינו לפתוח שערים לפריפריה כמו למרכז, לערבים כמו ליהודים, כי הרחבת המצוינות היא לא רק משימה חינוכית, אלא היא גם שליחות חברתית של שוויון הזדמנויות וצמצום פערים".

יניב גרטי, מנכ"ל אינטל ישראל: "מדינת ישראל צריכה להיות גאה בהישגים הטכנולוגיים שלה. אנחנו נמצאים בחוד החנית של עולם ההייטק ויש ביקוש גבוה מאוד לאנשי טכנולוגיה ישראלים. אבל המדינות האחרות מצמצמות פערים במהירות. אם אנחנו רוצים להישאר בפסגה לאורך זמן – חייבים להשקיע בנושא הזה כבר בגילאים צעירים".

במסגרת יישום התכנית הלאומית למתמטיקה והמצוינות המדעית, מפרסם משרד החינוך היום ג', את הנתונים העדכניים באשר למספר תלמידי החטיבה העליונה אשר לומדים 5 יחידות מתמטיקה. מהנתונים עולה, כי התכנית זוכה להצלחה גדולה, שכן היא השיגה יעדים גבוהים מאלה אשר קבע המשרד תחילה.

בהתאם לזאת, אומרים במשרד כי בשנת הלימודים הנוכחית, תשע"ז, צפויים להבחן בקיץ תשע"ז ברמה של 5 יחידות 16,664 תלמידי י"ב. זהו גידול של כ- 4,000 תלמידים ביחס לשנת הלימודים הקודמת, תשע"ו, בה למדו 12,864 תלמידי יב' ברמה של 5 יחידות. יצויין כי היעד שקבע משרד החינוך לתשע"ז עמד תחילה על 15,255. עוד יצויין, כי השנה צפויים להבחן בקרב שכבת י"א כ- 18,000 תלמידים הלומדים 5 יחידות מתמטיקה.

בשנת הלימודים תשע"ה עמד מספר הלומדים ב- יב' על 11,300 תלמידים, ואילו בשנים תשע"ד (9,500) ו- תשע"ג (9,185). עוד עולה מהנתונים, כי מאז שנת תשע"ב כמעט והוכפל מספר הלומדים 5 יחידות מתמטיקה. בשנה זו בסך הכל למדו 8,869 תלמידים.

במשרד החינוך מציינים, כי במסגרת התכנית שמוביל שר החינוך, נפתלי בנט, לחיזוק לימודי המדעים, בדגש על המתמטיקה גובשה תכנית עבודה מסודרת ומקיפה הכוללת הכשרות מקצועיות למורים המלמדים 5 יחידות מתמטיקה וכן קליטה של מורים חדשים. לצד פעולות אלו, התכנית כללה מעטפת חינוכית ורגשית בעבור התלמידים. במסגרת התכנית ישנו ליווי צמוד לתלמידים במטרה לאפשר להם להשקיע ולהתמיד במסלול המוגבר, ולא לנשור ממנו.

מתווה הפעולות שמשרד החינוך יזם במהלך שנת הלימודים הנוכחית, תשע"ז, כדי לחזק את לימודי המתמטיקה: ü בתוך שנתיים (תשע"ו ותשע"ז) נפתחו כ- 160 מגמות חדשות ל-5 יח"ל מתמטיקה, בבתי ספר שבהם לא לימדו קודם מתמטיקה ברמה של 5 יח"ל. מהלך זה מהווה חלק ממדיניות המשרד לקדם שוויון הזדמנויות. במסגרת התכנית מרבית המגמות החדשות נפתחו בפריפריה, בדגש על המגזרים הערבי, הבדואי והחרדי.

משרד החינוך העניק תקציב מיוחד של כ- 2,000 שעות לימוד לטובת תגבור ולמידה בקבוצות קטנות ופתיחת קבוצות לימוד חדשות של 5 יח"ל במתמטיקה.

תוספות תקציביות ללימוד בקבוצות קטנות: 53 בתי ספר, בדגש על הפריפריה, קיבלו השנה תוספות תקציביות ללמידה בקבוצות קטנות וחיזוק תלמידים מצטיינים של 3 יח"ל במטרה להעבירם ל- 4 יח"ל.ü תגבור לתלמידי כיתות ט': משרד החינוך תקצב 3,000 שעות תגבור לתלמידי כיתות ט' במטרה לסייע לתלמידים להשתלב בשנה הבאה (בהיותם בכיתה י') ברמה של 5 יח"ל.

סטודנטים לתעודת הוראת מתמטיקה באוניברסיטאות: 268 סטודנטים החלו השנה את ההכשרה באוניברסיטאות להוראת מתמטיקה ברמה של 5 יח"ל, לעומת 73 סטודנטים בלבד שהחלו את ההכשרה בתשע"ו.

חונכות וירטואלית: מספר התלמידים הנעזרים בחונכות הווירטואלית בלימודי מתמטיקה גדל מ- 1,830 ל-2,330.

מלגות להוראה במדעים: בתשע"ז הוענקו 200 מלגות לסטודנטים אשר לומדים מקצועות מדעיים. סטודנטים אלה יוכשרו להיות מורים בפריפריה. הפרויקט מתקיים בשיתוף עם מפעל הפיס.

שיעורים פרטיים ברשת: במסגרת המיזם של משרד החינוך 'שיעורים פרטיים חינמיים' בוצעו 22,168 שיעורים פרטיים ברשת, מתוכם 17,617 במתמטיקה (שהם כ- 80%) ü "נפגש בחמש": בכ- 90 בתי ספר מופעל המיזם "ניפגש בחמש" ולפיו תלמידי תיכון חונכים תלמידי חט"ב במטרה לסייע להם ולעודד להשתלב בעתיד בלימודי 5 יח"ל במתמטיקה ü הרצאות של מהנדסים: במהלך השנה (2017) יתקיימו כ- 600 סדנאות והרצאות של מהנדסים מהתעשייה והיי-טק אשר מגיעים לבתי הספר במטרה לעודד את התלמידים ללימודים מוגברים במתמטיקה.

תיכון וירטואלי: 384 תלמידים צפויים להיבחן השנה ברמה של 5 יח"ל במתמטיקה במסגרת התיכון הווירטואלי.