ועדת הכלכלה ציינה את יום זכויות בעלי החיים והמשיכה במעקב אחר הנעשה במשלוחים החיים; היו"ר כבל: נעשה הכל לצמצם את משלוחי העגלים החיים לאפס. ח"כ כהן פארן הקריאה עדות קשה של וטרינרית זרה שהתלוותה לאחת האניות ואמרה: "לא ברור איך נותנים לזה להימשך"; מוקדם יותר אישרה הוועדה לקריאה ראשונה: משרד החקלאות יחויב להקצות 4.5 מיליון שקל לעיקור וסירוס כלבים.

כלים
גידול נאות והומני של עגלים. צילום: אילוסטרציה
גידול נאות והומני של עגלים. צילום: אילוסטרציה

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, התכנסה היום לישיבת מעקב אחר היערכות משרד החקלאות לביטול המשלוחים של בעלי החיים המיועדים לשחיטה בישראל. כבר בפתח הישיבה ציין היו"ר כבל כי הדיון מתקיים במסגרת ציון יום זכויות בעלי החיים בכנסת, , לבקשת חברות הכנסת יעל כהן פארן, יעל גרמן, תמר זנדברג ושרן השכל. הוא אף הזכיר כי בעקבות הישיבה הקודמת, בה השתתף שר החקלאות, כתב השר לוועדה כי הוא רוצה להוביל מהלך לצמצום הצער לבעלי החיים במשלוחים החיים. היו"ר כבל הבהיר כי בכוונתו לעשות הכל לצמצם את משלוחי העגלים לאפס ואף ציין כי בכוונתו לצאת עם חברי הוועדה לביקור פתח באחת האניות.

ח"כ יעל כהן פארן הקריאה עדות מצמררת של וטרינרית אוסטרלית שלוותה משלוח חי, שהעידה על המתות חסד ומאות קשים ביותר. ח"כ כהן פארן אמרה כי קשה לה להבין כיצד נותנים לדבר הזה להימשך. ח"כ דב חנין אמר כי אסור שהדבר הזה יימשך וכי גם לפי החוק הקיים כיום צער בעלי חיים הוא פשוט אסור. ח"כ איתן ברושי אמר מנגד כי מאחר שלא ניתן לגדל בישראל את כל הבקר הנצרך בארץ, צריך לאפשר את המשך היבוא בכפוף לכללים ברורים ובתנאים סבירים. ח"כ יצחק וקנין הוסיף כי הבעיה היא רק בחלק מהאניות וכי משרד החקלאות צריך לשתף במהלך גם את היבואנים, שבלעדיהם אי אפשר יהיה לצמצם את הנזק. ח"כ תמר זנדברג אמרה כי העלייה במשלוחים היא תוצאה של הפחתת המכסים שביצע שר האוצר הקודם יאיר לפיד, ולא כורח המציאות. לכן, לדבריה, אפשר לצמצם את התופעה. ח"כ חיים ילין אמר כי צריך לעשות הכל בשיתוף פעולה עם החקלאים. ח"כ איציק שמולי אמר כי הוא בעד שיתוף הפעולה, אך המטרה צריכה להיות הפסקת המשלוחים שכן הסבל והייסורים של בעלי החיים הם בלתי נסבלים. ח"כ יעל גרמן אמרה כי הפתרון הוא יבוא בשר מצונן והוסיפה כי צריך לומר די למשלוחים החיים. היו"ר כבל התייחס לצעד להורדת המכסים ואמר כי באשר למטרה, להוריד את יוקר המחייה, מדובר בכישלון מהדהד.

היבואן רן דה-לוי אמר כי 70% מצריכת הבשר הטרי בישראל מקורה במשלוחים וטען כי הבשר המצונן אינו תחליף. הוא הוסיף כי הפסקת המשלוחים תזרוק ממעגל התעסוקה 10,000 משפחות. ח"כ כהן פארן קראה לו שלא להלך אימים. דה לוי קרא לחברי הכנסת לעלות על האניות, וח"כ גרמן ציינה כי ביקשה לעלות על אנייה אך לא נתנו לה. דב לוי הוסיף כי אין אנייה שנפרקת ללא אישור וטרינר ממשלתי. היו"ר כבל אמר בתגובה כי בכוונתו להגיע לביקור פתע באחת האניות. נציגת תנו לחיות לחיות, נטע יגר, אמרה כי כשיש סבל מונעים אותו ולא עושים לו רגולציה, וקראה להפסיק את המשלוחים החיים. הרפתן אלון קמה אמר כי מדינות אחרות מייבאות עגלים קטנים בתנאים של חמישה כוכבים ומגדלים אותם במקום. "במצב היום משלמים למפטם בפולין במקום לשלם למגדלים בארץ. אנחנו מצעים לעצור את כל המשלוחים של העגלים הגדולים ולייבא רק עגלים קטנים לגידול בארץ", אמר. היו"ר כבל סיכם ושב ואמר כי הוועדה תקיים סיור פתע באחת האניות, כדי לראות את הדברים מקרוב. הוא אף הוסיף כי יבקש ממרכז המחקר והמידע של הכנסת לעשות עבודה בעניין, כדי לקבל תמונת מצב של הנעשה בשטח באשר ליבוא והשפעתו על יוקר המחייה. "המטרה שלנו היא לגרום לכך שיבוא העגלים ירד לאפס, ונעשה הכל כדי שזה יקרה", אמר.

מוקדם יותר התכנסה הוועדה לשיבה אחרת שעסקה גם היא בטיפול בצער בעלי החיים, ובה אישרה היום לקריאה ראשונה את ההצעה לתקן את חוק הסדרת הפיקוח על כלבים, של ח"כ נורית קורן וחברות וחברי כנסת רבים נוספים, שנועדה לצמצם התרבות של כלבים. היו"ר כבל פתח את הישיבה וציין כי היא מתקיימת במסגרת ציון יום זכויות בעלי החיים בכנסת. הוא הזכיר כי בעבר אף עמד בראש השדולה למען זכויות בעלי החיים בכנסת ובירך את ראשי השדולה היום, ח"כ איציק שמולי וחברות הכנסת יעל כהן פארן, יעל גרמן ושרן השכל. הוא הוסיף כי יש עוד דברים רבים שצריך לעשות למען זכויות בעלי החיים וכי ההצעה של ח"כ קורן היא חשובה ומזמן כבר הייתה צריכה לעבור כדי לשמור על חיי בעלי החיים ולמנוע המתה מיותרת.

לפי ההצעה שאושרה, משרד החקלאות יקצה 4.5 מיליון שקלים בשנה מתקציבו למניעת התרבות כלבים, בהתאם להוראות שיקבע שר החקלאות בהתייעצות עם השר להגנת הסביבה. כמו כן אושר כי בהוראות אלה תינתן עדיפות לאזורים בהם יש ריבוי של כלבים. ח"כ קורן אמרה כי יש לא מעט מקרים של המתת כלבים רק כי לא נמצא מי שיאמץ אותם. "העם היהודי לא יכול לסבול שממיתים חיות סתם כך, הצעת החוק נועדה לבצע סירוס ועיקור כדי לשלוט בקצב התרבות הכלבים ולאפשר להם איכות חיים טובה יותר", אמרה.

ח"כ יעל כהן פארן הוסיפה כי כדי למנוע המתת עשרות אלפי כלבים ולהפחית את המצוקה של הכלבים העזובים והנטושים נדרש טיפול ברמה הלאומית. ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא הזכיר כי שר החקלאות התנגד לסירוס מטעמים הלכתיים וביקש לדעת האם הדבר יתאפשר. הוא הוסיף כי הסירוס עדיף על המתה. ח"כ תמר זנדברג ביקשה לדעת האם מדובר בתקציב נוסף, ולוודא שהכסף לא יילקח מפעילות אחרת של המשרד. ח"כ קורן אמרה כי השנה מדובר בתקציב נוסף למשרד החקלאות, והיו"ר כבל ביקש ממנה לוודא כי כך יהיה גם בשנים הבאות. נציגת האוצר, שירה ברגמן, אמרה כי תבקש לשבת עם אנשי משרד החקלאות כדי להבין לעומק את משך זמן הפעילות, על מנת לתת תשובות בעניין.

הרב דוד אייגנר מעמותת חותם העוסקת בסוגיות הלכתיות חקלאיות אמר כי באופן שבו נעשים הסירוס והעיקור כיום הדבר אסור לפי ההלכה. היו"ר כבל אמר בתגובה כי כמו בכל דבר יש לעשות את האיזון, ואין ספק שסירוס עדיף על המתה. "יש לי עבר שחור, כתלמיד ישיבה, ואני יודע שההלכה היהודית יודעת למצוא את נקודת האיזון הנכונה", השיב לו. בתום השיבה ההצעה אושרה פה אחד, כאשר בעדה הצביעו היו"ר כבל וחברות וחברי הכנסת יעל כהן פארן, עבד אל חכים חאג' יחיא, נורית קורן, יואל חסון, דב חנין ושרן השכל.