אחד מכל 200 גברים סובל מהיעדר זרע מוחלט ולמעשה נחשב באופן טכני לעקר. עבור הגברים הללו שרוצים להביא ילד ביולוגי לעולם, ניתוח מיקרו כירורגי לחיפוש זרע הוא האפשרות האחרונה. לאחרונה בוצע ברמב"ם מרתון ניתוחי פוריות ב-11 גברים הסובלים מהבעיה המורכבת. כ-50% מהם זכו בתקווה להפוך להורים

כלים
צילום: איתמר השש-דניאל, דוברות רמב"ם
צילום: איתמר השש-דניאל, דוברות רמב"ם

א' ובן זוגה ע' מאזור הצפון הם זוג צעיר שנישא לפני כשנתיים. מיום חתונתם ניסו השניים להרות, אך ללא הצלחה. כאשר נגשו לברר את העניין אצל הרופא הם הופנו למספר בדיקות ואז גילו כי הבעיה גדולה יותר ממה שחשבו. בבדיקת זרע פשוטה הסתבר כי ע' סובל מבעיה רפואית הנקראת אזואוספרמיה – היעדר זרע מוחלט, מצב ממנו סובלים כ-0.5% מהגברים. במקרים רבים אין לאזואוספרמיה סימנים מקדימים והאבחון נעשה רק כשהגבר מנסה להביא ילד לעולם. במילים פשוטות, ללא טיפולי פוריות, ע' לא יוכל להביא צאצאים לעולם.

כדי להביא ילד ביולוגי לעולם צריך ע' לעבור ניתוח לחיפוש תאי זרע ואם ימצאו תאי זרע בניתוח תאלץ רעייתו לעבור טיפולי פוריות בכדי להרות. לאחרונה, לקחו בני הזוג חלק במרתון ניתוחים מיוחדים ברמב"ם, אשר בסופו הצליחו הרופאים לאתר אצל ע' מספר תאי זרע ומעבדת הפוריות הצליחה להפרות בעזרתם את הביציות של א'. עשרה זוגות נוספים הנמצאים במצב דומה לקחו חלק בפרויקט הייחודי שזכה לשם "שבוע הפוריות של רמב"ם".

במשך חמישה ימים ברציפות התקיים ברמב"ם מרתון ניתוחי פוריות מתקדמים בשיטה מיקרו-כירורגית (ניתוחי המיקרו טסה) ב-11 גברים אשר סובלים מהעדר זרע מוחלט. במקביל לביצוע הניתוחים הללו תוזמנו בנות הזוג לטיפול הכולל שאיבת ביציות והפרייתן. למבצע המורכב הזה נרתמו גורמים רבים ברמב"ם, ביניהם: היחידה לנוירו-אורולוגיה והמרפאה לפוריות הגבר, המחלקה לאורולוגיה, יחידת IVF, מעבדת IVF, המחלקה לגינקולוגיה וצוותי חדרי הניתוח בביה"ח.

מטרת הניתוחים הללו היא לאתר תחת מיקרוסקופ ניתוחי, בתוך האשך או ביותרת האשך, תאי זרע באיכות טובה, על מנת שיוכלו להפרות באמצעותם את ביציות בת הזוג ולהביא לעולם ילד עם שייכות ביולוגית לשני הוריו. ישנן מספר שיטות לביצוע הפעולה הנותנות מענה לביטוי של מקרים שונים (לפי אזורי החיפוש, שיטת איסוף הדגימות, מספר הדגימות הנלקחות והיקף החיפוש). בהליכים שבוצעו בשבוע הפוריות של רמב"ם, נעשה ההליך בהיקף הגדול ביותר שניתן לבצע, כאשר ד"ר רענן טל, מנהל המרפאה לפוריות הגבר ברמב"ם ומי שביצע את הניתוחים, דוגם את האזורים הרלוונטיים בכל מקרה ומקרה. לאחר מכן העביר ד"ר טל את הדגימות ללבורנטית ממעבדת ה-IVF ששהתה איתו בחדר הניתוח וזו בדקה את הדגימות בחיפוש אחר תאי זרע שבעזרתם ניתן לבצע הפרייה. הניתוח ממשיך במתכונת הזו עד שהלבורנטית מוצאת תאי זרע או עד שחיפוש מוצה. מתוך 11 מקרים שטופלו במסגרת המרתון, בחמישה גברים נמצאו תאי זרע! הניתוחים הללו מבוצעים במספר מקומות בודדים בארץ, כאשר רמב"ם הוא המקום היחיד בצפון ישראל שנותן מענה לבעיה והיחיד שמבצע את הטיפול בהיקף הזה.

"אנחנו מדברים על זוגות שללא ניתוח נאלצים ללכת לפתרונות של תרומת זרע או אימוץ", מסביר ד"ר טל, "הגברים עצמם נחשבו לעקרים. הניתוחים המיקרו-כירורגים מאפשרים לנו לתת לכל זוג את הסיכויים הגדולים ביותר למציאת תאי זרע. ברגע שהרפואה הביאה את הפתרון הכירורגי של חיפוש תאי זרע בודדים, התחלנו לראות מצבים מדהימים של זוגות שחשבו שלא יוכלו להיות הורים ביולוגים וזכו במה שרצו יותר מכל – ילד משלהם".

הנתונים מדברים: מסיכויים אפסיים לשיעור הריונות של כ- 30%.

כ- 15% מהזוגות סובלים מאי-פוריות, כאשר 5-10% מהמקרים שבהם מקור הבעיה הוא בגבר, מדובר במקרים של אזואוספרמיה. "מתוך כלל הזוגות הללו שאנו מצליחים לאתר להם תאי זרע, הנתונים מצביעים על השגת הריון ולידת תינוק בשיעור של כ- 20-30% מהזוגות", מציין פרופ' מ.ק שחר קול, מנהל יחידת ה-IVF של רמב"ם. אלו זוגות שקודם לכן לא הייתה להם תקווה".

הטיפול במיקרו-טסה נכנס לשימוש ברמב"ם לפני כשנתיים, ומאז טופלו מעל 50 גברים הסובלים מהבעיה. לאור מורכבות הטיפול, בימים שבשגרה מבוצע הניתוח פעמיים בחודש בממוצע, אך במסגרת המרתון רוכזו, כאמור, 11 מקרים לטיפול בפרק זמן של חמישה ימים. "המרתון היה מבצע לוגיסטי מורכב שהצריך שיתוף פעולה וחבירה של מספר גורמים מקצועיים", אומר פרופ' מ.ק אילן גרינולד, מנהל היחידה לנוירו-אורולוגיה והפרעות בתפקוד המיני ברמב"ם', "כולם השקיעו זמן ומשאבים והתרכזו במתן פתרון לזוגות הללו שסובלים מבעיה הייחודית הזאת שהיא בעיה רפואית קשה במיוחד. השימוש בטכניקה הזו אפשר לנו להגיע לתוצאות משמחות".

בסוף תהליך ארוך ומותח, א' וע' קיבלו תקווה להגשמת חלום: "אחרי שנתיים של הרבה צער ותסכול, יש לנו סיכוי עכשיו", אומרת א' ומוסיפה, "זה תהליך קשה ומורכב. הדרך היא באמת לא קלה, אבל הכי חשוב זה לא להתאייש. צריך להיות חזקים ולהאמין שמה שצריך לקרות קורה. אנחנו מסתכלים על התוצאות של הניתוח ולא מאמינים. יש כאן הישג. מאמץ שהשתלם ובסופו אנחנו נוכל, כך אני מאמינה, להיות הורים לילדים".