דיון הוועדה למאבק בסמים בנושא עישון בצה"ל: "לצבא אין אינטרס לצמצם מכירת סיגריות בבסיסים: מדובר ב-30%-40% מהרווחים אשר חוזרים ליחידה" בדיון עלה כי לחייל קרבי סיכוי גבוה יותר להתחיל לעשן, וכי למעשנים סיכוי נמוך יותר לסיים טירונות קרבית; חיילים מעשנים מקבלים יותר "גימלים" וצורכים יותר שירותי בריאות; 40% מהחיילים מעשנים בעת שחרורם ו-32% מהחיילות. ד"ר אילון גלזברג ראש תחום בריאות בצה"ל אמר כי "כשאנשים נשארים בקבע הם מעשנים כחצי לעומת אם היו משתחררים. יהיה קשה למצוא אלוף מעשן ומפקדי חטיבות מעשנים.

צילום: אילוסטרציה. באדיבות צה"ל. (למצולמות אין קשר לכתבה)
צילום: אילוסטרציה. באדיבות צה"ל. (למצולמות אין קשר לכתבה)

יו"ר הוועדה ח"כ זנדברג קבעה דיון המשך שבו יספק הצבא נתונים בנוגע למכר הסיגריות בבסיסים, לעדכון הפקודה הנוגעת לעישון בצבא ולהגדלת ההסברה והאכיפה בנושא. למפקדי הבסיסים יש אינטרס שימכרו סיגריות בכוורות מאחר ו30%-40% מכלל רווחי הכוורת שחוזרים לבסיס מגיעים ממכירת סיגריות – כך אמר חיים גבע ממשרד הבריאות. לדברי גבע, "זה יכול להגיע להכנסות לבסיס של עשרות אלפי שקלים בשנה. לצבא יש אינטרס כלכלי הפוך כי מכירת סיגריות בשקם מממנת קופת בסיס ופעילויות שונות, אין לצבא אינטרס לצמצם את המכירות האלה".

ד"ר חגי לוין הציג את המחקר שערך, שמתבסס על חיילים שהתגייסו שוחררו בין השנים 87 ל-2011 והקיף עשרות אלפי חיילים. לדברי לוין, "לקחנו את אותם חיילים שנבדקים בגיוס ושחרור ובדקנו ברמת הפרט מה קרה. גילינו שיש עלייה משמעותית באחוז המעשנים מגיוס לשחרור. הסיכוי של חייל לא מעשן להתחיל לעשן הוא 18%. מי שעישן בעבר ולא עישן ביום הגיוס הסיכוי שלו לחזור היה 56%. בעלי פרופיל קרבי התחילו יותר לעשן היה להם סיכון מוגבר. בשחרור 40% מהחיילים עישנו ו-32% מהחיילות. חיילים מעשנים מקבלים יותר גימלים וצורכים יותר שירותי רפואה, והסיכוי שלהם לסיים טירונות קרבית נמוך יותר.

בשחרור לוין אמר כי ההסתדרות הרפואית מציעה מספר פעולות, חלקן מבוססות על פעילות של הצבא האמריקאי שמפעיל תוכנית נרחבת בנושא מניעת עישון: "צריך שיהיה גוף מרכזי עם תוכנית סדורה ומדידה, איסור עישון בבסיסים למעט בפינות עישון בודדות ומוסתרות. צריך להגביר אכיפה למשל במקרה של עישון פסיבי כפוי. צריך לשקול הכנסת ליקוי בפרופיל הרפואי על עישון. השירות הצבאי הוא הזדמנות פז למנוע עישון".

ח"כ יהודה גליק אמר כי "אני מרגיש מחויב למאבק הזה. כחייל אני זוכר שמי שלא עישן נחשב לפלף. הנחת היסוד שלנו צריכה להיות שאפשר להגיע לצה"ל נקי מעישון. צריך לקבוע יעד. מה שפעם היה לגיטימי היום צריך להיאבק בו".

רס"ן אושרת גוזלן אחות ראשית בצה"ל מחיל הרפואה אומרת כי "המגמות בצה"ל הן שיקוף של מה שקורה בחברה. תופעת העישון היא לא משהו שניתן להתעלם ממנה. יש תוכניות שונות בצה"ל כמו למשל סמס-הפסק שבה חיילים יכולים לקבל מסרונים שיעודדו אותם להפסיק לעשן ורבע מהם אכן מפסיקים תוך חודש, צה"ל הוא הגוף היחיד במדינה שמספק תרופות חינם למי שעובר סדנת גמילה, כל יחידה עוברת פעם בשנה הרצאה בנוגע לעישון ומניעה, יש לנו 56 חיילים שמעבירים סדנאות גמילה ומספרם יעלה משמעותית השנה.

סא"ל עודד נהרי נציג אכ"א אמר כי "אין איסור כיום על הכנסת סיגריות לצה"ל. עישון הוא רק בפינות עישון. חייל שנמצא באימון לא יכול לעשן, כשמחלקה רצה לא יכולים לעשן, אלא אם הוגדר כהפסקה ואז יכול לעשן. אלה העובדות. לא ראיתי חובל שעולה לכלי שיט עם סיגריה או טייס שעולה למטוס אבל בזמנם החופשי זאת זכותו. מוכרים אותה בכוורות (שקם). צהל עושה פעילות עשה מהפך באורחות החיים של משרתי הקבע. קבוצות הריצה הגברת מודעות לכושר גופני. אנחנו לגמרי שם. להגיד שנצליח למגר לגמרי נראה לי יומרני".

ח"כ זנדברג לא התרשמה מהצעדים שצבא נוקט למניעת עישון ואמרה כי "אני לא אוהבת לא את התוכן ולא את המוזיקה של הדברים".

ח"כ זנדברג ביקשה למפות מתוך העבירות המשמעתיות בצה"ל את העבירות הנוגעות בעישון סיגריות ושתיית אלכוהול מטופלות במסגרת דין משמעתי. בעבר כבר מסר נציג הצבא לוועדה כי הנתונים הנוגעים לאלכוהול נאספים אך הם לא הוצגו לוועדה.

ד"ר אביטל פאטו בן-ארי, מקדמת בריאות באגודה למלחמה בסרטן – אני רוצה לדבר על עישון ככלי לצמצום פערים חברתיים וכלכליים. אנחנו יודעים שלחיילים וחיילות מרקע סוציואקונומי נמוך יש סיכוי גדול יותר לעשן. מדובר בנטל על משכורות החיילים ומיגור העישון זו דרך לצמצם פערים כלכליים וחברתיים. לצבא יש את היכולת לעשות דברים ויש את רוח המפקד. אם נצליח לשנות את הנורמה החברתית בצבא נשפיע גם על בני הנוער להפסיק לעשן. בניגוד להרבה מסגרות אחרות לצבא באמת יש את היכולת בגלל היותו צבא, בגלל הפקודות והאכיפה".

אבי גור, ארגון הורים ארצי למערכת החינוך, טען כי מערכת הבריאות לא נותנת לצה"ל כסף עבור סדנאות גמילה של חיילים בניגוד לתמיכתה באזרחים נגמלים.

אל"מ ד"ר אילון גלזברג ראש תחום בריאות בצה"ל אמר כי "כשאנשים נשארים בקבע הם מעשנים כחצי לעומת אם היו משתחררים. יהיה קשה למצוא אלוף מעשן ומפקדי חטיבות מעשנים. אני לא מרוצה מכלום כתפיסה, הנושא חשוב לנו ואנחנו מקדמים אותו".

ח"כ זנדברג סיכמה את הדיון ואמרה כי "אנחנו נערוך כאן בוועדה דיון מעקב עוד ארבעה חודשים ונבקש מכם להציג לנו מה התוכנית המעודכנת החדשה שאתם מתכוונים להנחיל בצה"ל. קיבלנו דיווח לגבי שינוי הפקודה ועדכונה לרבות הנושא של עישון בבסיסים ולרבות בחינת איסור עישון גורף בבסיס למעט פינות עישון. בנוסף נבקש לדעת מה הרציונל שסיגריות יהיו מוצר חובה למכירה בבסיסים והאם יש כוונה לשנות נושא זה. מניעת הנגישות ומניעת הוויזואליה עובדת, למה זה חייב להיות מוצר חובה? דבר שלישי הוא שילוט והסברה בבסיס בנוגע לעישון, סכנות, הסברה יותר אפקטיבית". כמו כן הנחתה זנדברג את נציגי הצבא לקודד עבירות משמעת הנוגעות לעישון ולשתיית אלכוהול בחודשים הקרובים ולספק נתונים לוועדה על מנת לבחון את גודל התופעה ואכיפתה.