האמן רפי משל מסכם חיי יצירה שנפרשו על פני 60 שנה והגיעו מלבד לגיאורגיה, ארץ הולדתו ולישראל בה השתקע, גם לברלין, לקנדה ולדרום אמריקה. ספר יצירותיו המסכם את הקריירה שלו, מציג רישומי עיירה יהודית, ציורים פיגורטיביים ומופשטים, דיוקאנות ונופים מהארץ והעולם.

כלים
סיכום 60 שנות יצירה של האמן רפי משל
סיכום 60 שנות יצירה של האמן רפי משל

הספר יושק בבת-ים, העיר בה קיבל האמן תושבות כבוד יום ג', ה-21 בפברואר, אודיטוריום בת ים, בשעה 19:00 האמן הבינלאומי רפי משל, שיצירותיו הוצגו ברחבי בעולם, זוכה לכבוד מיוחד בספר שיצא לאור ע"י חברת "מוקי הפקות " שבעליו משה-מוקי כהנא אמן בפני עצמו, לסיכום 60 שנות יצירותו, הספר יושק באירוע חגיגי שיתקיים במהלך חודש פברואר.

בספר ניתן לראות את השתכללותו והפתחותו כאמן, שסומן כהבטחה גדולה כבר בגיל 8, במשך השנים.

בציוריו של משל שמור מקום אהוב לאנשי העיירה ובתי העיירה בגיאורגיה. אלו רישומים שנעשו עוד בעיירת הולדתו: בתים בקווים שחורים וחזקים (חיתוך לינוליאום). על סדרה זו זכה בפרס האקדמיה לאמנויות בגיאורגיה. כאשר מתבוננים בהם נוצרת תחושה של משהו מבשר רעות, של עולם שעומד להיעלם. ואכן כך קרה, היום לא נותר דבר יהודי מלבד בתי הכנסת השוממים ובית החיים הניטש מעיירה היהודית ובה 10,000 תושבים.

כמו כן, משל צייר את נופיה של ארץ ישראל, בין השאר סדרת ציורים של סמטאות צפת בהם תחושה של מסתורין, של סוד ושל מנהרת זמן אל העבר.

גם רישומי העצים מספרים סיפור לא מילולי, היחסים בין העצים, לבד או בקבוצה, עצים במלוא הדרם ועץ קטוע, העצים רוקדים על הנייר, והקומפוזיציה, כמו ביצירת מחול, מסקרנת ופותחת פתח לפרשנות אישית.

חלק מהרישומים היו בסיס לאיור ספרים, חלקם לציורי קיר, עשויים שחור ולבן מוחלטים. ביניהם ציור המקלט ובו נשים יושבות בצורה צפופה, בפחד, אל מול האסון המתקרב. בעוד חלק מהרישומים נוצרו באופן מתוכנן ובקפידה, אחרים הם תולדת זרם תודעה פנימית, שהאמן המוקפד כל כך, נתן לה דרור.

רפי משל נולד בגיאורגיה בשנת 1941, הוא צייר ומורה לאמנות שרבים מציוריו לקחו חלק בתערוכות רבות בארץ ובחו"ל. אחד מציוריו, "דיוקן של איש זקן", נרכש על ידי כנסת ישראל ותלוי על קירותיה. רפי משל זכה בפרסים מכובדים, ביניהם באוטווה, בברלין ובצ'ילה, הביאנלה בצ'ילה נתנה מקום שלישי לאחת מעבודותיו. כמו כן זכה בפרס קרן ישראל-אמריקה, פרס קרן קיימת, ועוד. רפי משל משלב את הוראת ציור ושימש כאחד מחברי הסגל הבכיר של האוניברסיטה העממית תל-אביב. בשנים האחרונות קבע את מושבו בעיר ראשון לציון, שם הוא גר ויוצר.

משל שואב את השראתו ממראה עיניו, זכרונותיו, אובייקטים ונופים קיימים. עם הנושאים המתוארים נמנים דיוקנאות, נופים, טבע דומם ושילובים דימיוניים.

במהלך השנים ובעיקר בשנות ה-80 צייר ציורים המעבירים תכנים בעזרת סמלים. בציור "כנר בתוך כד שבור" לדוגמה, מופיעים חלק מהסמלים הרווחים בציוריו: סולם, מטחנת בשר, מפתחות, אלמנטים שבורים ועוד. בעבודות אלה הוא מתייחס למצב הקיומי של האדם בכלל ושל היהודי בפרט.

השפעת אירועים היסטוריים כמו המלחמות בארץ, ביניהן מלחמת יום כפור, ניכרת בחלק מעבודותיו. בעבודות אלה מופיעים בין היתר מוטיבים של אמהות וקברים, הממחישים את הכאב על הקורבנות שהמלחמה גובה מאתנו.

ההשקה תתקיים בביום שלישי 21/2/2017 בשעה 19:00 באודיטוריום בת-ים ברח' הדדי 6, בת ים בהשקה ישאו דברים: האוצרת דר' דליה הקר אוריון והעיתונאי מר דניאל שללשוילי – כמו כן,ינוגנו קטעים מוזיקליים. הכניסה חופשית.