אפלייה מקוממת - נסיעה חופשית חינם בתחבורה ציבורית – משרתי שירות לאומי כן חיילים לא - הוועדה לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי דורשת מהממשלה לאפשר נסיעה חינם לחיילים גם כשאינם על מדים, בדיוק כמו משרתי השירות הלאומי אזרחי. הוועדה המיוחדת לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי בראשות ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) קיימה היום (ד') דיון בנושא השוואת תנאי חיילים וחיילות המשרתים שירות חובה לתנאי משרתי שירות לאומי בתחבורה הציבורית.

כלים
צילום: אילוסטרציה
צילום: אילוסטרציה

בפתח הדיון אמר יו"ר הוועדה ח"כ מיקי זוהר: "אנחנו כמובן תומכים בכל שירות – בין אם מדובר בשירות לאומי ובין אם בשירות צבאי – אבל המצב האבסורדי של הקיפוח שיוצג כאן היום לא יכול להימשך".

עודד רביבי, ראש המועצה המקומית אפרת, שלבקשתו נערך הדיון אמר: "נוצר מצב אבסורדי שמי שמשרת בצה"ל לא יכול לנסוע חינם בתחבורה ציבורית באופן חופשי כשהוא על בגדים אזרחיים, לעומת משרתי השירות הלאומי שזכאים לכך. יש פה גם עניין ביטחוני ובטיחותי עבור החיילים".

שר שלום ג'רבי, מנכ"ל הרשות לשירות לאומי אזרחי: "לפני שנה הגענו להישג גדול ששמונה-עשר אלף מתנדבי השירות הלאומי אזרחי זכאים לנסיעות חינם. אני מאמין שמגיעות להם כל הזכויות שמגיעות לחיילים, ודאי כמו לחיילים שאינם קרביים, ואין לי התנגדות שגם חיילים יזכו להטבה כזו".

במהלך הדיון הוציא יו"ר הוועדה את שר שלום ג'רבי מהאולם לאחר שזה השתלח בו.

רן שדמי, מנהל אגף פיננסי וכלכלי במשרד התחבורה: "חיילים במדים זכאים לנסיעות חינם בתחבורה הציבורית. אם ישונה העניין ויתאפשר לנסוע חינם יהיה צורך לשפות את המפעילים. לנו אין התנגדות לכך. מדובר בתוספת של כ-17 מיליון ש' לשנה עבור נסיעה באוטובוסים ועוד כמה מיליונים עבור נסיעה ברכבת".

ניר ישוע, רמ"ח תוא"ר במשרד הביטחון: "כיום צה"ל מוציא כ-600 מיליון ש' בשנה עבור נסיעות חיילים. אין לנו התנגדות עקרונית ליוזמה, אם יתקבל תקצוב נוסף לטובת העניין".

ליאור בראון ממשרד האוצר: "כידוע, התקציב לשנתיים הקרובות כבר אושר והעניין הזה לא נכלל בו. הקצבה נוספת לא אפשרית לאחר אישור התקציב".

היו"ר ח"כ מיקי זוהר אמר לסיכום הדיון: "הסכום של 17 מיליון ש' לשנה נשמע לי לא הגיוני, כי בלאו הכי אין בישראל תחבורה ציבורית בשבת כשהחיילים בחופש. אני מבקש מנציגי משרדי הביטחון, התחבורה והאוצר לערוך ביניהם בהקדם דיון ולהגיע למסקנות איך פותרים את הבעיה. אם זה לא יקרה – הוועדה תמשיך לעקוב ולטפל עד שהעניין ייפתר, כולל פנייה בנושא לשר הביטחון".