היו"ר כבל אמר את הדברים בעקבות הפרסומים בנושא בימים האחרונים – במהלך דיון בתקנות שנועדו למנוע השפעה אסורה על שמאים. ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, החלה היום לדון בתקנות שהגיש משרד התחבורה מתוקף חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, , שנועדו למנוע השפעה אסורה על שמאים.

צילום: אילוסטרציה
צילום: אילוסטרציה

כבר בפתח הישיבה התייחס היו"ר כבל לפרסומים השבוע באשר לרשימות השמאים ומוסכי ההסדר ואמר כי מי שחושב שיצליח להפעיל עליו לחץ באמצעות התקשורת טועה. הוא אף הזכיר כי הוא זה שדרש במהלך חקיקת הרפורמה בענף הרכב לבטל את הרשימות, וזכה לקונצנזוס מלא בוועדה. "אני מתכוון שנעמוד בהתחייבות לביטול רשימות השמאים והמוסכים. כשאני אומר שלא יהיו מוסכי הסדר ולא יהיו רשימות שמאים אז לא יהיו – וגם לא ייצרו רשימות בתהליך אחר. לא פותרים עוול ביצירת עוול מסוג אחר", אמר.

היו"ר כבל התייחס לטיוטה ואמר כי סוכם שלא יפורסם שום דבר ללא הסכמת כל הגורמים המעורבים. נציג רשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון, אוהד מעודי, אכן הודה כי הטיוטה לא הייתה אמורה להתפרסם. הוא הוסיף כי מחר צפויה לצאת טיוטה מסודרת. עם זאת סמנכ"ל תנועה במשרד התחבורה, אבנר פלור, אמר מנגד כי הוא לא מאמין שאפשר יהיה להפיץ מחר את הטיוטה, מאחר ועדיין לא הסתיימה ההתייעצות.

בישיבה היום באשר לתקנות עסקה הוועדה בפעולת השמאים, שלה יש השפעה כלכלית עצומה הן על הציבור והן על גורמים אחרים בענף, בבואם להעריך שווי של נזקים שנגרמו לרכבים. לפיכך התקנות נועדו למנוע השפעה של הגורמים המפוקחים בחוק (בעלי המוסכים, יבואנים על סוגיהם השונים, סוחרי רכב ועוד) על עבודת השמאים. יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, ביקש כי התקנות לא יאסרו על בעלי המוסכים לדבר עם השמאים, כדי שלא ייווצר מצב שכל שיחה או פנייה לשמאי תהייה השפעה אסורה.

מנגד, עו"ד אסף שילון מאיגוד חברות הביטוח אמר כי כל שיחה בין מוסך לשמאי על מחיר יש בה השפעה. "כמו שלחברות ביטוח אסור לדבר עם השמאים ככה גם למוסכים", אמר. הוא הוסיף כי כיום ענף ביטוח רכב רכוש הוא הפסדי, ועל כל 100 שקלים פרמיה שמקבלות חברות הביטוח הן משלמות 103 שקלים. לדבריו, אם רוצים שהפרמיות לצרכנים לא יעלו צריך לדאוג שההפסדים של חברות הביטוח לא יעמיקו. היו"ר כבל סיכם את הדיון בתקנות ודרש ממשרד התחבורה להגיש לוועדה נוסח מתוקן שלהן, כדי לוודא שאכן אף גורם זר לא ישפיע על השמאים, אך גם לדאוג לכך שלא כל שיחה עם שמאי תחשב לאחר מכן לפלילית.