דיון בכנסת: ביה"ח בנהריה בגירעון של עשרות מיליוני שקלים בעקבות טיפול בפצועים ממלחמת האזרחים בסוריה – המדינה לא מכסה את ההוצאות לאחר ביקור שערך ח"כ איתן ברושי במרכז הרפואי לגליל בנהריה, ושיחה שערך בימים האחרונים עם מנהל המרכז ד"ר ברהום, הוא גילה לתדהמתו כי דו"ח לשנת 2016 חשף נתונים חמורים ומטרידים על גירעון גדול של עשרות מיליוני ₪ שנוצר בעקבות הטיפול שמעניק המרכז הרפואי לפצועים מסוריה.

צילום: אילוסטרציה
צילום: אילוסטרציה

מאז תחילת מלחמת האזרחים בסוריה, טופלו במרכז הרפואי לגליל למעלה מ-1500 פצועים בהם נשים וילדים, חלקם סבלו מפציעות חמורות ומורכבות, כאשר מאז הלינץ' שנערך בפצועים ליד היישוב נוה אטי"ב ביוני 2015 מרבית הפצועים מגיעים לנהריה, והמרכז הרפואי בגליל הוא זה שנושא במירב הנטל של הטיפול הפצועים. המרכז הרפואי מאשפז מדי יום כ- 40 פצועים סורים מאירועי הלחימה בסוריה. מדובר בסך הכל על כ- 15,000 ימי אשפוז, כולל חיילים, אזרחים וילדים.

לח"כ ברושי הסתבר, שעלות ממוצעת ליום אשפוז עולה לבית החולים 10,321 ₪, כשבפועל המדינה – באמצעות צה"ל, מעבירה לבית החולים רק 1,300 ₪ על כל יום. את הפער בעלות הטיפול בפצועים הסורים מממן המרכז הרפואי בגליל מתקציבו שלו, מציאות שיצרה הכבדה כבדה על תקציב בית החולים והכניס אותו לגירעון תקציבי עצום. עלות הטיפול בפצועים הסורים שלא כוסתה על ידי המדינה - גרעה מקופת בית החולים כ- 300 מיליוני שקלים - וזאת כאשר בית החולים מחויב לקיים את החלטת הממשלה הנוגעת לטיפול בפצועים המגיעים מאזורי הלחימה בסוריה.

המרכז הרפואי לגליל ממוקם בפריפריה הלאומית וסובל מכל אותם קשיים המכבידים על אזורי פריפריה בכלל - בהשוואה לאזור ת"א והמרכז. לגירעון הכספי תוצאות קשות של פגיעה ישירה באזרחי הצפון ואזרחי המדינה כולה. המרכז הרפואי לגליל מהווה את קו הרפואה הקדמי ביותר של מדינת ישראל, 10 ק"מ מגבול לבנון. מרבית הפצועים ממלחמת לבנון טופלו בו והוא המרכז הרפואי הגדול והמתקדם ביותר בגליל ומעניק שירותים למרבית התושבים באזור.

אם התקציב הנדרש לבית החולים לא יועבר בקרוב - בית החולים צפוי לצמצם שירותים ולסגור מחלקות - ובכך לפגוע בכ- 600,000 תושבי הגבול הצפוני שמקבלים שירותי בריאות מבית החולים.

לאור כל הנתונים, אישרה נשיאות הכנסת לח"כ איתן ברושי לקיים מחר דיון דחוף במליאת הכנסת בנושא.

ח"כ ברושי: יש לטפל בדחיפות במצב המדאיג הזה, בו ממשלת ישראל דואגת לטפל בפצועים מסוריה אך מנגד, אינה עומדת בהתחייבותה לכיסוי הוצאות הטיפול במלואן.

אני שמח מכך שהמדינה נוהגת בצורה המוסרית והמתבקשת, אך לא ייתכן שהעלות תושת על בתי החולים, בעיקר לנוכח הקשיים הקיימים ממילא בפריפריה, אשר נחשפו לאחרונה במספר דו"חות. על משרד ראש הממשלה להבטיח שהכספים יועברו מיידית למרכז הרפואי לגליל בנהריה."