מחר (ד', 9:00) ידון בג"צ בעתירה שהגישו עמותות תנו לחיות לחיות ואנונימוס לזכויות בעלי-חיים, המבקשת לאסור על "המשלוחים החיים" של עגלים וטלאים מאוסטרליה ומאירופה לשחיטה בישראל. במוצ"ש השתתפו כ-2,500 אנשים בעצרת מחאה נגד "המשלוחים החיים". את העתירה הגישו עמותות תנו לחיות לחיות ואנונימוס לזכויות בעלי-חיים כנגד מנהל השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות.

כלים
צילום מהעצרת: רויטל טופיול, צילום עגלים: עמותת אנונימוס לזכויות בעלי-חיים
צילום מהעצרת: רויטל טופיול, צילום עגלים: עמותת אנונימוס לזכויות בעלי-חיים
העותרות מבקשות לאסור על מתן רישיונות ליבוא בעלי-חיים מאוסטרליה ומאירופה לשחיטה בישראל, שכן ההובלה הממושכת כרוכה בהתעללות המהווה עבירה על חוק צער בעלי-חיים. החוק אוסר במפורש על התעללות בבעלי-חיים: "לא יענה אדם בעל חיים, לא יתאכזר אליו ולא יתעלל בו בדרך כלשהי" (סעיף 2 א').

"עגלים וטלאים מאוסטרליה מבלים שבועות תמימים במסע ממקומות גידולם לכאן – אך ורק כדי להישחט כאן בסוף דרך ייסורים זו", נכתב בעתירה שכתב עו"דיוסי וולפסון. "תחילה מעמיסים אותם על משאיות ומובילים אותם בנסיעות ארוכות ומתישות אל נמלי הים באוסטרליה. לאחר מכן מובילים אותם במשך שבועיים-שלושה על גבי אניות דחוסות אל נמל אילת. באניות הם סובלים מזוהמה, צפיפות, פחד, וסבל חריף מטראומות שנגרמו במהלך ההעמסות והנסיעות".

להודעה המעדכנת שהגישו העותרות לקראת הדיון צורף דו"ח חדש של ד"ר לין סימפסון, וטרינרית שליוותה 57 משלוחים ימיים מאוסטרליה, בדבר הפרות של נהלי הארגון העולמי לבריאות בעלי-חיים (OIE) במסעות. "בדו"ח מתארת ד"ר סימפסון בעלי-חיים שסובלים מרעב משום שאינם מצליחים להגיע לאבוסים או משום שאינם מצליחים להסתגל למזון המוגש באוניות, שהוא שונה מזה שהתרגלו אליו במשקי הגידול. היא מתארת בעלי-חיים שסובלים מצמא כשהצוות אינו מצליח למלא באופן שוטף את כל שקתות המים או לשמור על ניקיונן. היא כותבת שבתנאי חום קשים בעלי-חיים מתים במהירות, ועומס החום מוחרף בתנאי צפיפות. ד"ר סימפסון מתארת פציעות שנגרמות לבעלי-חיים – למשל, כאשר בים סוער הם מושלכים לעבר המעקות והקירות של המכלאות... הרצפה הלא מתאימה, הריפודהחסר וההפרשות המצטברות על הרצפה פוגעים גם ביכולתם של בעלי-החיים לנוח, וגורמים לתשישות ולחשיפה לזיהומים ולמחלות"' כותבות העותרות.

בשנים האחרונות מתנהל קמפיין בינלאומי נגד "המשלוחים החיים", והמחאה הציבורית נגד המשלוחים הולכת וגוברת – הן באוסטרליה ובמדינות אירופה, והן בישראל. במוצ"ש נערכה צעדה בתל-אביב ועצרת מחאה בהשתתפות כ-2,500 אנשים, ביניהם חברי הכנסת תמר זנדברג (מרצ), שרן השכל (ליכוד), יעל כהן פארן (המחנה הציוני) ודב חנין (הרשימה המשותפת).

ביולי האחרון שר החקלאות אורי אריאל הצהיר במליאת הכנסת כי יפעל להגבלת המשלוחים החיים, וביקש מח"כ תמר זנדברג להקפיא את קידומה של הצעת החוק שהגישה במטרה לאסור את המשלוחים החיים. למרות הבטחה זו, ב-2016 היקף המשלוחים החיים הגיע לשיא, ביבוא של 571,792 עגלים וטלאים (כמעט כפול בהשוואה ל-2015).

לאורך השנים עודדה הממשלה את יבוא העגלים באמצעות הקלות במכס, בטענה שהדבר יביא להורדת מחירי הבשר – ואולם לפי נתוני משרד הכלכלה, ישנה חלופה זולה יותר למשלוחים החיים: בשר המיובא בקירור מבתי מטבחיים בחו"ל נמכר במחיר זול יותר. משרד האוצר אישר לאחרונה יבוא של בשר בקר טרי בפטור ממכס שיגיע עד 2020 להיקף של 17.5 אלף טון לשנה (הצריכה השנתית של בשר בקר טרי מוערכת ב-20 אלף טון, כולל בשר שמקורו בבעלי-חיים ילידי ישראל). "תעשיית הבשר כרוכה מטבעה בהתאכזרות וסבל והדרך היחידה לעצור את ההתעללות בבעלי החיים היא להימנע מרכישת בשרם. אך כל עוד שוחטים בעלי-חיים, המינימום הנדרש הוא לעשות זאת קרוב ככל הניתן למקום גידולם", אומרים בעמותות.