השירות הפסיכולוגי בעיריית חיפה פותח קו טלפוני לסיוע במקרי פוסט- טראומה של נפגעי השריפות - מאות משפחות ברחבי חיפה התמודדו בחודשים האחרונים עם תוצאות השריפה. בשלב הראשוני, ניסו המשפחות לחזור לשגרת חייהם, לבנות את ביתם מחדש, להחזיר את הילדים ללמידה סדירה במסגרות החינוכיות ולחזור לעבודה. אולם, כפי שמספרת ריבי שני, מנהלת השירות הפסיכולוגי בעיריית חיפה, "כבכל אירוע טראומטי, לחלק מהאוכלוסייה יהיו תסמינים מתמשכים.

כלים
צילום: אילוסטרציה
צילום: אילוסטרציה

תסמינים אלה יכולים לכלול רמות גבוהות של חרדה או חוסר שקט, חלומות חוזרים ופלאשבקים מהאירוע עצמו. לעתים קרובות הסובלים מתסמינים אלה אינם מקשרים אותם עם האירוע עצמו מאחר וחזרו ללימודים או לעבודה. לעתים הם מודעים לכך, אך מתקשים לפנות לעזרה".

מאז מקרי השריפה, ליוו צוותי פסיכולוגים ועובדים סוציאליים את המשפחות שנפגעו. העובדים הסוציאליים מאגף הרווחה בעירייה היו ועודם נמצאים בקשר יומיומי עם המשפחות. בתחילה איתרו עבורם מקומות חלופיים למגורים, ובהמשך פעלו בעזרת מתנדבים לתת מענה למגוון רחב של צרכים- החל מהפעלת ילדים בבתי מלון ועד רכישת תרופות עבור קשישים שביתם נשרף. לצידם, צוותי השירות הפסיכולוגי של העירייה פעלו במרכזי הפינוי והמשיכו בשיחות אישיות עם ילדים, הורים וצוותים חינוכיים שנזקקו לסיוע רגשי.

בבתי הספר הועברו על- ידי פסיכולוגים הנחיות כתובות להורים כיצד לסייע לילדים בהתמודדות עם האירוע ולאילו תגובות יש לשים לב. הודגש כי מצופה שתגובות אלה תחלשנה ככל שמתרחקים בציר הזמן ממועד האירוע וכי במידה ותגובות אלה נמשכות מומלץ לפנות לטיפול מקצועי על מנת למנוע קיבעון של התופעה.

כיום, כחודשיים לאחר האירוע, החליטה עיריית חיפה להמשיך בניסיון לאתר את הזקוקים לסיוע בהתמודדות עם אירועי השריפה ולהציע מענה טיפולי. אילנה טרוק, ראשת מנהל חינוך, תרבות ורווחה בעיריית חיפה: "הפסיכולוגים והעובדים הסוציאליים אמנם נותנים סיוע למשפחות רבות שכבר פנו בבקשה, אולם יתכן בהחלט שישנן משפחות שלא היו מודעות לצורך או התקשו עד כה לפנות לסיוע. לכן, החלטנו להמשיך ולאפשר לאוכלוסייה לקבל את המענה הטיפולי שהיא זקוקה לו, ללא עלות, באמצעות "קו פתוח". השרות מיועד להורים המודאגים באשר לתפקוד ילדיהם או אשר חווים בעצמם קשיים לחזור לשגרה. לקו הפתוח ניתן לפנות גם בעילום שם. הקו מאויש על- ידי פסיכולוג, ובמידת הצורך המעוניינים יוכלו גם להגיע לשיחה ויעוץ ראשוני בשרות הפסיכולוגי וכן לקבל מענה מתמשך יותר. מספרו של הקו הטלפוני: 04-8356531.