לקראת יום הפרטיות הבינלאומי - הצעת חוק: ילדים יוכלו לדרוש להסיר מידע אודותיהם מהרשת- הצעת חוק ביוזמת איגוד האינטרנט הישראלי ובהובלת ח"כ ד"ר יפעת שאשא-ביטון, יו"ר הוועדה לזכויות הילד בכנסת, מבקשת להרחיב את ההגנות על פרטיותם של ילדים ברשת האינטרנט. על פי ההצעה יוכלו ילדים שבגרו לדרוש הסרת תמונות, סרטונים ומידע שפורסמו או נאספו עליהם בשנות ילדותם, וגופים שאוספים מידע על קטינים יידרשו לקבל את הסכמת ההורים לכך.

כלים
צילום: אילוסטרציה
צילום: אילוסטרציה

הצעת חוק שעניינה הרחבת הגנת הפרטיות של ילדים ברשת האינטרנט הונחה היום (ד') על שולחן הכנסת. את הצעת החוק ניסח איגוד האינטרנט הישראלי, ומובילה אותה ח"כ ד"ר יפעת שאשא-ביטון בתמיכת 20 ח"כים נוספים מכל סיעות הבית.

מטרת ההצעה היא להעניק לילדים ובני נוער הגנה מפני חשיפת מידע אישי ומפני איסוף מידע אודותם ברשת, באפליקציות או בשירותים מקוונים אחרים. היא מבוססת על ההכרה שהאינטרנט משמש חלק אינטגרלי ומרכזי בחייהם בשעה שלעיתים אין להם את היכולת להבין את מורכבות והיקף השימוש במידע ברשת, או להתמודד עם הסכנות הקיימות ברשת. "במסגרת שימושם ברשתות חברתיות נוטים ילדים ובני-נוער לחשוף מידע אישי רב באופן אשר עלול לחשוף אותם לתופעות פסולות כגון פדופיליה, גניבת זהות ובריונות רשת, וכן לשימוש מניפולטיבי במידע לצורך השפעה על הרגלי הצריכה שלהם ודעותיהם", נכתב בדברי ההסבר להצעה.

הצעת החוק קובעת כי קטין – או קטין שבגר – יוכל לבטל הסכמה שנתן להשתמש במידע אודותיו ולדרוש את הסרתו מהרשת, וזאת ללא תלות בזהות נותן ההסכמה (ההורה או הקטין) או בסוג המידע. כך למשל, נער בן 15 שחבר העלה סרטון שלו לרשת חברתית, יוכל לדרוש את הסרתו ומחיקתו מהרשת - גם אם בעבר נתן את הסכמתו לפרסום הסרטון, וגם אם החבר שהעלה את הסרטון אינו יכול או מעוניין להסיר את הסרטון.

בנוסף ידגיש החוק שחברה מסחרית שאוספת מידע אודות ילדים (למשל חברות שאוספות מידע על התנהגות ילדים או מעודדות אותם לענות על סקרים וכד') תחויב לקבל אישור לכך מהוריהם או מהילדים עצמם - אם הם בני 13 ומעלה. חברה שלא תעמוד בכללים אלה ותפגע בפרטיותו של קטין תחויב בכפל קנס.

חקיקת הפרטיות הקיימת בישראל (שחוקקה בשנת 1981!) אינה מתייחסת באופן מיוחד לקטינים ואינה מתמודדת עם האתגרים הנובעים מהשימוש הנרחב שעושים כיום קטינים ברשת האינטרנט וברשתות החברתיות. יצויין כי חקיקה כזו המתייחסת לפרטיות ילדים כבר קיימת בארצות הברית, קנדה ואירופה.

הצעת החוק מבקשת לקבוע כי פרטיותם של קטינים ראויה להתייחסות ייחודית ולהגנה משמעותית יותר מזו הניתנת לבגירים - אשר לעיתים מוותרים עליה תמורת הטבות שונות - ודורשת עבורם הגנה חזקה יותר. היא מבוססת על מחקר מעמיק שנכתב על ידי עו"ד סאני כלב בהזמנת איגוד האינטרנט הישראלי.

ח״כ ד"ר יפעת שאשא ביטון (כולנו), אמרה: ״כיושבת ראש הוועדה לזכויות הילד, אשר פועלת להגנה על ילדים בכל החזיתות, חוק הגנת הפרטיות על ילדים הוא אבן דרך משמעותית למען הגנה על הקטינים ופרטיותם גם במרחב הוירטואלי. כחלק מאופי הרשת פעמים רבות אנו עדים לפגיעה קשה בפרטיותם של ילדים שפחות מוגנים ופחות מודעים להשלכות אבדן הפרטיות במרחב המקוון. כאם לילדים צעירים שהנושא קרוב לליבה וכאשת חינוך, אין לי ספק כי לצד חקיקה זו צריך להיעשות גם תהליך חינוך משמעותי למניעת היפגעות ולשימוש נכון באינטרנט״.

מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי, עו"ד יורם הכהן, הוסיף: "יש לשים לב שמידע על אודות ילדים נחשב לבעל ערך רב. עם זאת, ככלל, ילדים אינם מודעים לסיכונים ולהשלכות של השימוש שנעשה במידע הנוגע אליהם, וזאת במיוחד כשמדובר במידע אישי שנאסף לצורכי פרסום או במסגרת שירותים הפונים לילדים. מדובר בצעד חשוב שיאפשר למדינה לעזור להורים להגן על ילדיהם מפני הסכנות הקיימות ברשת".