המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס, חולון מציג: כוחות-על וגיבורי-על כמקור העצמה. העולם כולו מעריץ את גיבורי-העל – מהסמלים המרכזיים של אמנות הקומיקס. מכלול של 3 תערוכות תחת הכותרת "כוחות על" מציגות צד אחר של גבורת העל: הצד הרגיש, הפגיע, האנושי.

כלים
גיבורי על - לא מה שחשבתם, התערוכות מציגות את הצד הרגיש והפגיע של גיבורי העל
גיבורי על - לא מה שחשבתם, התערוכות מציגות את הצד הרגיש והפגיע של גיבורי העל

התערוכה כוחות- על עוסקת בקשר הסבוך של היוצרים והקוראים הישראלים עם גיבורי-העל, משנות השלושים של המאה שעברה ועד היום. בתערוכה צלליות-על בוחן האמן ג'ייסון רטליף את כוחות-העל הנפשיים המסתתרים בכל אחד ואחד מאיתנו. התערוכה ילדוּת-על מוקדשת לחלוץ גיבורי-העל בספרות הילדים ההומוריסטית בת-זמננו – קפטן תחתונים.

אוצרת מיכל פז - קלפ - פנים רבות לירושלים

תערוכה לציון 50 שנה לאיחוד העיר ירושלים במסגרתה יוצגו קריקטורות של מיטב הקריקטוריסטים משנות הארבעים ועד היום המצביעות באופן סאטירי על פניה הרבות והמגוונות של העיר על בעיותיה, מורכבותה וקסמה

אוצרת: מורן קונסטנטין - 9/3/17 – 14/10/17 - המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס בחולון יפתח בחודש מרץ שלוש תערוכות חדשות:

כוחות על - גיבורי על כמקור להעצמה. אוצרת : מיכל פז קלפ

פנים רבות לירושלים

תערוכת קריקטורות של ארנון אבני, זוכה פרס עיפרון הזהב לשנת 2017. אוצרת: מורן קוסטנטין.

התערוכות יוצגו בין ה 9/3/17 – 14/10/17

גיבורי העל הם אחד הסמלים המרכזיים והמוכרים של עולם הקומיקס הבינלאומי. סופרמן, באטמן, וונדר וומן ,ספיידרמן, הענק הירוק, איירון-מן וקפטן אמריקה – אלה ואחרים ניחנו בכוחות על - אנושיים ובאו לעולם מתוך צורך אנושי בדמות חזקה, חסרת רסן וגדולה מהחיים. יש הטוענים שגיבורים אלו לא יוכלו להתקיים בשום תרבות מלבד זו האמריקנית, אך העולם כולו מעריץ אותם.

התערוכה המרכזית הנושאת את השם "כוחות - על" מציגה את מערכת היחסים הסבוכה של יוצרים ישראלים עם עולם גיבורי - העל זה יותר משמונה עשורים:

משנות ה 30 עד תחילת שנות ה - 70 - שנים שבהן הקומיקס נתפש כוולגרי וגיבורי - העל האמריקנים נחשבים לכוח המשחית את דמיונו של הילד. בהתאם לתפישה זו נוצר בארץ קומיקס שונה לגמרי מזה האמריקני ובו גיבורי - על האמריקאים הוחלפו ב "ילדי - על עבריים" כגון גידי גזר, אפרים חד העין, יואב בן – חלב ודרור הגיבור. העלילות הבדיוניות הוחלפו בסיפורי גבורה לאומיים. באותה תקופה התפרסמו סיפורי הקומיקס העבריים בעיתוני הילדים כאמצעי לחינוך הדור הצעיר.

שנות ה – 70 וה - 80 : השבר הלאומי – חברתי בישראל הביא ליצירתו של קומיקס חתרני וביקורתי שנציגיו הבולטים היו דודו גבע ואורי פינק. בשנים אלו נפתחו ערוצי פרסום חדשים לקומיקס בעיתונים היומיים, בכתבי עת למתבגרים, בחוברות קומיקס ובנובלות גרפיות. גבע יצר את דמויותיהם של יוסף והברווז אנטי - גיבורים מושלמים שנכשלו שוב ושוב בניסיונותיהם להציל את העולם, ופינק, יוצר סדרת הקומיקס המצליחה זבנג, עסק בחיפוש אחר גיבור – העל הישראלי המושלם, בתהליך סוער רצוף התלבטויות, אכזבות וקשיים.

שלהי שנות ה 80 עד ימינו: בהשראת יצירות המופת ווטצ'מן ושובו של האביר האפל נולד דור חדש של גיבורי - על בקומיקס העולמי – גיבורים אנושיים ולא מושלמים. לתפישה חדשה זו של גיבורי - העל הייתה השפעה מכרעת על עיצוב דמויותיהם של הגיבורים בעולם כולו, וגם בישראל. בזירה המקומית החלו להופיע שלל התייחסויות לגיבורי-על: מקצתם זאבים בודדים הרואיים כמו עוזי מאת נמרוד רשף, אחרים פועלים כקבוצה המדמה את כור ההיתוך הישראלי, כמו אבירי התכלת מאת עופר ומשה זנזורי, אחדים בעלי כוחות-על שנויים במחלוקת, כמו גיבורו של איציק רנרט שכוחו במיניותו, ורבים משעשעים כמו פלאפלמן של דורית מיה-גור או איש הדבורה מאת ליאב צברי. יוצרים צעירים כמו אהוד בראל, גיא פוגל, אור בנדל, ערן אביאני, ליעד גבע, מתן כהן או מולי יחב"ס בראו אנטי גיבורים המגיעים מכל חלקי החברה, מקצתם פגועים, למודי טראומות וכאבים, ואלה דוחפים אותם לעבר ייעודם כגיבורי-על.

קיר שלם בתערוכה מוקדש לספרי קומיקס פורצי דרך העוסקים באנדרדוגים שהיו לגיבורי - על: שהאזאם, ספיידרמן, וונדר וומן וקיק-אס.

לצד התערוכה המרכזית יוצגו 2 תערוכות נוספות העוסקות בגיבורי על:

בתערוכה צלליות-על בוחן ג'ייסון רטליף את כוחות-העל הנפשיים הגלומים בכל ילד והנובעים מחלומותיו ומשאיפותיו, וזאת באמצעות חיבור מרהיב בין עולם הילדות לעולם גיבורי העל. ג'ייסון רטליף הוא אמן ומעצב גרפי אמריקני. לאורך חייו הִרבה לעסוק בציור ובעיצוב, ועבודותיו הן דיאלוג בין השניים. הוא משתמש בטכניקות מעורבות, הכוללות דיו, אקריליק וקורטוב של הומור, ומתמקד בצבעים, בקומפוזיציות ובאינטראקציה שביניהם

התערוכה ילדוּת-על מוקדשת לחלוץ גיבורי-העל בספרות הילדים ההומוריסטית בת-זמננו – קפטן תחתונים. במשך עשרות שנים שימשו גיבורי-העל מושא הערצה וסימלו את האנושות המושלמת, אך בשני העשורים האחרונים החלו להופיע גיבורים חדשים בספרות הילדים: גיבורי-על לא מושלמים, מבולבלים ונבוכים. בסיפורים אלו הילדים הם שמצילים את המצב במקום הגיבור. חלוץ הספרות ההומוריסטית הזו הוא קפטן תחתונים – גיבור-על עם הרבה כוונות טובות ומעט שכל בקדקוד. בסדרה זו שראתה אור לראשונה בארצות הברית לפני 20 שנה מודגשת חוכמתם ותושייתם של הילדים, שמשכילים להדריך את הגיבור ויחד להציל את העולם ממזימות רשע שונות ומשונות. בהשראת הסדרה החלו להופיע בספרות הילדים דמויות משולי החברה, שהומור עצמי מתגלה ככוח-העל שלהן והופך אותן לגיבורים בלתי מנוצחים.

קשה למצוא עיר רבת פנים כמו ירושלים. התרבויות והדתות שהתקיימו בה במהלך אלפי שנות היסטוריה הותירו בה חותם ברור ויצרו מגוון אנושי ייחודי. לרגל ציון 50 שנים לאיחוד העיר תוצג בחלל החלוצים של המוזיאון התערוכה "פנים רבות לירושלים".

במסגרת התערוכה יוצגו קריקטורות מאוסף המוזיאון משנות הארבעים, החמישים ועד היום המציגות את העיר כפי שהיא משתקפת בעיניי הקריקטוריסטים לאורך שנות המדינה.

הסוגיות העולות מן הקריקטורות הן הישנות והן החדשות מתייחסות לנושאים אקטואליים, כמו גם נושאים שעמדו בראש סדר היום הציבורי של ירושלים במהלך ההיסטוריה. כל הקריקטורות יחדיו מציגות באופן סאטירי את פניה הרבות והמגוונת של העיר ירושלים על בעיותיה , מורכבותה וקסמה.

פרס עיפרון הזהב לשנת 2016 מוענק לארנון אבני:

פרס עיפרון הזהב, הוא פרס על מפעל חיים המוענק מידי שנה על ידי המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס בחולון לבכירי הקריקטוריסטים, על תרומה משמעותית לפיתוח המדיום. השנה יוענק הפרס לארנון אבני, קריקטוריסט פובליציסט. הקריקטורות של אבני, חבר קיבוץ נירים, אינן מותירות ספק בנוגע לזהותו הפוליטית. אבני נאמן לאמת שלו גם כאשר ברור לו שעמדותיו הן בדרך כלל במיעוט. הוא אינו עושה הנחות על מנת לשאת חן בעיני הרוב, מביע את עמדותיו בקריקטורות שלו ואינו מתיימר לסקר את אירועי היום מנקודת מבט ניטראלית. המסר המועבר, לדברי ארנון, חשוב הרבה יותר משעשוע הצופים.

הקריקטורות של אבני פורסמו במהלך השנים בעיתונים רבים בעלי שם, וגם היום הוא ממשיך לפרסם קריקטורות ברשתות החברתיות ובעיתון 'הזמן הירוק'. הפרס מוענק לאבני על עבודתו רבת השנים בתחום, על פרסום קריקטורות בעלות אופי פוליטי מובהק ותרומתו לשיח הפוליטי העכשווי.