ועדת הכלכלה דנה בסגירת חברת "זרעים גדרה" ופיטורי 130 עובדים בלי אף נציג של משרד החקלאות; היו"ר כבל: אם הדיון היה על 'זרעים עמונה' השר בעצמו היה מגיע – הגיע הזמן שהמשרד יספק תשובות גם על הנושא שעליו הוא מופקד. ח"כ ברושי: בלי זרעים לא תהייה חקלאות מה נמכור, מילים? מנכ"ל זרעים גדרה: הסגירה נודעה למשרד החקלאות ביוני 2016 ומאז לא נשמע קולם; נציג חברת הזרע: אנחנו צריכים הקלות רגולטוריות כדי לשרוד.

כלים
היו"ר כבל: אם הדיון היה על 'זרעים עמונה' השר בעצמו היה מגיע
היו"ר כבל: אם הדיון היה על 'זרעים עמונה' השר בעצמו היה מגיע

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, התכנסה היום לדיון דחוף בכוונה לסגור את חברת "זרעים גדרה" ולפטר כ-130 מעובדיה. הישיבה התקיימה לבקשת חברי הכנסת איתן ברושי ואחמד טיבי, לאחר שחברת סינג'נטה, שרכשה את זרעים גדרה (חברה העוסקת בפיתוח זנים חדשים של זרעי ירקות) לפני 9 שנים, הודיעה על הפסקת את פעילותה בישראל. במהלך הישיבה התברר כי אף נציג של משרד החקלאות לא הגיע לדיון, והיו"ר כבל מתח על כך ביקורת קשה ואמר כי הוא רואה זאת בחומרה רבה. "אם הדיון היה על 'זרעים עמונה' השר (שר החקלאות) בעצמו היה מגיע. תפקיד המשרד לספק תשובות גם על הנושא שעליו הוא מופקד, אי אפשר שנשמע את השר מדבר רק על דברים אחרים ולא על הדברים שהוא צריך לתת עליהם תשובות", אמר.

ח"כ ברושי סיפר כי ביקר במפעל לפני מספר ימים והבין שנדרשת התערבות הכנסת. "מאז קום המדינה פיתחו פה ידע ענק שראש הממשלה ושר החקלאות מתפארים בו, ולפתע אני שומע שחברה מפוארת מתחסלת ו-130 עובדים הולכים הביתה. מדובר במכה קשה לחקלאות, שסובלת גם ככה בשנים האחרונות מקשיים, וצריך לבדוק אם ניתן למנוע זאת", אמר.

מנכ"ל זרעים גדרה, יהושוע פלג, אמר כי חברת סינג'טה משוויץ החליטה להשקיע בישראל בשנת 2007, בחברת זרעים גדרה המתמחה בפיתוח זרעי ירקות, והשקיעה 100 מיליון שקל. לדבריו, בעקבות התפתחויות עולמיות וההאטה הכלכלית החליטה החברה לחסוך, לסגור את הפעילות בישראל ולהעביר את הידע לשוויץ. הוא הוסיף ותהה "מדוע כשזה נודע למשרד החקלאות, עוד ביוני 2016, לא נשמע קולם". ראש מחלקת לוגיסטיקה בחברת הזרע, עמי מנור, סיפר כי הזרע מייצאת בהיקף של מעל 400 מיליון שקל בשנה ונרכשה על ידי חברה צרפתית. הוא הוסיף כי הבעיה היא שהרגולציה בישראל לא עודכנה מאז 1956, ובגלל קשיים בירוקרטיים החברות הבינלאומיות מוציאות מכאן את פעילותן. "אנחנו צריכים הקלות כדי לשרוד", אמר. יועץ לחטיבת הזרעים באיגוד לשכות המסחר, גבי אונגר, סיפר כי כבר 5 שנים הוא מתנהל מול השירותים להגנת הצומח ומנכ"ל משרד החקלאות ודבר לא השתנה. לדבריו, "ברגולציה הנוכחית החברות לא יכולות לפעול, צריך להתאים את החוקים והתקנות להתנהלות של העולם היום. מקבלי ההחלטות בחו"ל מבינים שבישראל דברים לא זזים והולכים למקומות אחרים. ההיעדרות של אנשי משרד החקלאות היא לא מקרית והיא חלק מהבעיה", אמר.

ח"כ ברושי הוסיף כי הוא עצמו דיבר עם שר החקלאות בעניין, ואמר כי "משרד האוצר רוצה למשוך חברות בינלאומיות אבל בלי זרעים לא תהייה חקלאות, מה נמכור להם מילים?". היו"ר כבל התייחס להיעדרות נציגי משרד החקלאות ואמר כי המשרד מכוון למקומות אחרים והנשאים החקלאיים כמעט מופקרים. נציג משרד הכלכלה, מרק פורזיקי, אמר כי סינג'טה לא פנתה למשרד לקבל סיוע כלשהו, וכי אולי אם היו פונים ניתן היה לתת להם מענק של המדען הראשי. נציג משרד האוצר, עידו סופר, אמר מנגד כי היו דיונים עם משרד הכלכלה בניסיון לסייע לחברה, אך אין כלים המאפשרים סיוע לחברות במרכז הארץ. "אם הם היו מוכנים לעבור לפריפריה אפשר היה לסייע להם, אבל הם לא הראו נכונות ואי אפשר היה להתקדם. אני לא חושב שצריך להתערב במהלך העסקי הזה. אם הקניין הרוחני היה רשום בישראל הדברים היו נראית אחרת", אמר.

היו"ר כבל מתח ביקורת קשה על כך שכ-100 עובדים הולכים הביתה ואף אחד לא מתייחס לכך. הוא הוסיף כי יש פעולות שניתן היה לעשות כדי למנוע זאת, וצריך לעשות עכשיו כדי למנוע מקרים דומים, וביקש מאיגוד לשכות המסחר פירוט מלא של הצעדים שהמדינה צריכה לעשות כדי לטפל במשבר. הוא הוסיף כי בכוונתו לטפל בכך באופן אישי ולוודא שהגורמים האחראיים במשרדי הממשלה השונים יפעלו בהתאם, כדי שישראל תוכל לחזור לקדמת הבמה בתחום.