גווידו פרדו, מנכ"ל פיליפס מדיקל ונשיא פיליפס ישראל: "אנו רואים את חיפה כבירת ה- Digital Health העתידית, יש בעיר אקו סיסטם שמתאים לתחום הרפואה הדיגטלית, תחום שישנה דרמטית את עולם הבריאות." יונה יהב, ראש עיריית חיפה: "חיפה עוברת מהפך. חברות רב לאומיות כמו ג'נרל אלקטריק שרק עברה לעיר, בוחרות בה כמקום משכנם. זהו תהליך שימצב את העיר כמרכז החדשנות בתחום הרפואה הדיגיטלית בישראל ובעולם " ח"כ אראל מרגלית: "השאיפה היא לייצר 1700 מקומות עבודה איכותיים תוך 3 שנים.

כלים

נביא לעיר התחתית 40 סטרטאפים ולפחות 3 חברות רב לאומיות, נעשה בחיפה אותה מהפכה שעשינו עם הסייבר בבאר שבע ". לאחר שנה של עבודה משותפת בהובלת ראש העיר יונה יהב וח"כ אראל מרגלית הושק ביום א רובע החדשנות בתחום הרפואה הדיגיטלית בעיר התחתית בהשתתפות 300 יזמים, פעילים, בכירי האקדמיה בעיר ובעלי חברות. מדובר ביוזמה שבמרכזה הפיכת העיר התחתית למוקד חדשנות בתחום המדיה הרפואית (Health Care IT) ויצירת אקו סיסטם יחד עם האקדמיה וחברות ענק כמו פיליפס ואחרות. כל זאת, במסגרת מהפך שעוברת העיר התחתית בעשור האחרון בזכות השקעות ענק מעל 45 מיליון ש"ח מצד העירייה. כיום, קיימים 5 מוסדות אקדמיים בעיר התחתית ואלו ישתלבו עם השקת רובע החדשנות.

במהלך האירוע הוצגו היעדים לפיהם בשלוש השנים הבאות יפעלו להכניס לעיר התחתית 40 סטרטאפים, 3-6 חברות רב לאומיות והקמת קרן הון סיכון ייעודית לעיר חיפה .

לפי מרגלית, 1700 עובדים טכנולוגים ב3 שנים הוא יעד שאפתני אבל ריאלי. "עשינו את זה בבאר שבע אפשר לעשות גם כאן. חיפה תהפוך למוקד חדשנות בינלאומי בתחום הרפואה הדיגיטלית. חברות בינלאומיות נוספות כבר מביעות עניין. לחיפה כל החוזקות והנכסים כדי לייצר מהפכה כלכלית של ממש." אמר ח"כ מרגלית למשתתפים.

גווידו פרדו, נשיא פיליפס ישראל ומנכ"ל פיליפס מדיקל, שמתמחה בתחום הרפואה הדיגיטלית , טען כי האקו סיסטם שנוצר בחיפה הוא קרקע פוריה לחברות כמו פיליפס ואחרות להשקיע בעיר: "מתוך 1000 עובדי פיליפס בארץ, כ-800 נמצאים כאן בחיפה, ולא בכדי. שוק הרפואה הדיגיטלית הוא מנוע צמיחה מרכזי בחברה ובכוונתנו להשתלב ביוזמה. גם פיליפס תרוויח וגם העיר חיפה.

רם וייסבורד, סגן נשיא לאסטרטגיה בחטיבת המחקר והפיתוח של טבע, בירך על היוזמה וההחלטה להקים רובע ייחודי בעיר התחתית: חברת טבע מברכת על היוזמה להפיכת העיר התחתית בחיפה למוקד חדשנות בתחום הבריאות הדיגיטלית ואנו מברכים את ח"כ אראל מרגלית על קידום יוזמה זו. אנו מאמינים שבעיר חיפה יש פוטנציאל, ידע ומוחות לקידום התעשייה הרפואית, בשילוב עם נציגי האקדמיה והמגזר העסקי.

אנו, בטבע, נבחן דרכים להשתלב ולתמוך ביוזמה חשובה זו" באירוע נכחו עשרות יזמים ומנכ"לים מחברות בתחום הרפואה הדיגיטלית שכבר הביעו עניין במעבר לחיפה ביניהם גם 5 חברות סטרט אפ שכבר החליטו לעבור ולהתמקם ברובע המיוחד בעיר התחתית . בכירים רבים ששותפים ליוזמה כמו מנכ"ל רמב"ם פרופ' רפי ביאר ומולי אדן לשעבר סגן נשיא בכיר באינטל העולמית , ובכירים נוספים מתעשיית הייטק והחדשנות בישראל לקחו חלק והביעו תמיכה במהלך. כזכור, לפני כשנה יצאו ראש העיר יונה יהב ויו"ר שדולת הצפון ח"כ מרגלית למהלך משותף ובכירי תעשיות ההיי-טק והאקדמיה בעיר במטרה לזהות תחום חדשנות מרכזי אותו יכולה להוביל העיר חיפה ברמה הארצית ואף ברמה הבינלאומית, אחרי ניתוח החוזקות וההזדמנויות הוחלט להתמקד בתחום ה "רפואה דיגיטלית" .

מצורפות תמונות לשימוש חופשי ללא צורך בקרדיט מה זה רפואה דיגיטלית (Digital Health & HealthCare IT)? שוק הרפואה, הולך ומתפתח במרחב הדיגיטאלי. היישום פעולות וטכניקות רפואיות מוביל את ההתקדמות ממניעי יעילות, חיסכון ושיפור היחס לחולה. ניתן לבחון את התחום גם דרך לקוחות הקצה המגוונים – החל מהחולה עצמו בביתו (POC – point of care) ועד העברת המידע בין מערכות טפוליות כגון בתי חולים ומרפאות לטובת פרוטוקולים רפואיים וביצוע פעולות רפואיות מרחוק. ב 2014 נאמדו ההשקעות בשוק הרפואי כולו בכ- 7.6 מליארד דולר כאשר 37% מתוכם היו ב Digital Health. מאז ההשקעות עלו וישנה כניסה גם של חברות פרמצבטיות (כמו טבע) לפעילות בשוק, פעולה שמגדילה את מרחב האפשרויות השונות.

לתחום יש גם יתרון יחודי במרחב המקצועות והתחומים הטכנולוגיים שמרכיבים אותו.

ניתן לראות בתרשים המצורף את מיפוי ההייטק בישראל והמגוון הרחב של תחומים ויכולות שמשקת את כלל הספקטרום ומתנקז לעולם הרפואה הדיגטלית.

למה חיפה? חיפה היא בירת הציוד הרפואי עוד מתקופת Elscint . ההון האנושי שנוצר כתוצאה משילוב הטכניון ואוניסרסיטת חיפה, עובדי וותיקי תעשיית הציוד הרפואי, התוכנה והמוליכים למחצה מאפשר הלכה למעשה כר פורה לחדשנות בתחום הרפואי. מעבר לכך, בחיפה מתקיים מרחב בטא הכולל בתי חולים ראשונים במעלה (רמבם, כרמל ועוד) עשרות מכוני מחקר ומרפאות שמעריכים ומפתחים חדשנות בתוכם. היכולת לחבר בין שלל המרכיבים כבר יצרה אקוסיסטם "פרא", הוכחה לכך היא בכמות הסטרטאפים בתחום מדעי החיים שקיימים בחיפה (25% מתוך כלל הסטרטאפים עוסקים במדעי החיים) ויותר מכך – חלקות הסטרטאפים הפנימית מצביעה כי 70% מהסטרטאפים במעדי החיים עוסקים ב"רפואה דיגיטלית" (Digital Health & HealthCare IT) העיר התחתית – עם הקמת קמפוס הנמל הפכה העיר אטרקטיבית לפעילות נוספת מעבר לבילויים ולימודים. כיום פעילים בעיר מספר חברות שמרוכזות סביב איזור הנמל ובכוונת העירייה למקם 100 סטרטאפים ב-5 השנים הקרובות בעיר התחתית. הבחירה ברפואה דיגיטלית מהווה מיקוד לתחום ו"מסלול המראה" לחברות הזנק שיתפתחו בעיר התחתית ברובע הרפואה הדיגיטלית ובהגיעם לבגרות ירוכזו בפארק מדעי החיים במת"מ.