תגובת "מגמה ירוקה" בעקבות החלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה על הרחבת התעשייה המזהמת במפרץ חיפה: מור גלבוע, מנכ"ל מגמה ירוקה: "למעלה מ-3 שנים אנחנו נאבקים בתכנית השערורייתית להגדלת כושר הייצור של בתי הזיקוק במפרץ חיפה. הבוקר אנחנו מגיעים למועצה הארצית עם מידע חדש המחייב את הורדתה מסדר היום של התכנית.

כלים
אין מקום לתוספת חומרים מסוכנים במפרץ חיפה בסמיכות לשכונות מגורים. צילום: אילוסטרציה
אין מקום לתוספת חומרים מסוכנים במפרץ חיפה בסמיכות לשכונות מגורים. צילום: אילוסטרציה
לא ייתכן שתאושר תכנית שמבקשת לשנות מצב קיים כאשר יש חילוקי דיעות מקצועיים לגביי הסטטוס התכנוני הנוכחי. התכנית שמבקשת המדינה לאשר היא עבודה בעיניים על קרוב למיליון תושבי מטרופולין חיפה שסובלים מחוסר השליטה של המדינה בזיהום האוויר במטרופולין. היתרי הפליטה החדשים שקיבלו בתי הזיקוק מאפשרים להם להגדיל את הזיהום מייצור ב 13% ולכן אין שחר לטענות השקריות לפיהן הזיהום מהמפעלים לא יגדל.

אנחנו דורשים מהמדינה לגבש תכנית חירום לאומית שמצמצמת את מערך התעשייה במפרץ חיפה אשר תידון בהליכי שיתוף ציבור ושקיפות יחד עם מכלול הארגונים המקצועיים שעוסקים, כבר שנים ארוכות, בסוגיית התעשייה וזיהום האויר במטרופולין חיפה".

ליהי שחר ברמן, תושבת חיפה ומובילת המאבק בתעשייה המזהמת בארגון "מגמה ירוקה": "חבריי המועצה הארצית לתכנון ובנייה לא יכלו להתעלם מאוסף הראיות המצביעות על ליקויים בהליך התכנוני להרחבת בתי הזיקוק והחליטו לקיים הצבעה אם לפתוח את ההליך התכנוני. אנו מצפים שהמועצה הארצית תבטל את התוכנית הקיימת ותכונן תוכנית לצמצום המפעל המזהמם בישראל, כאשר בריאות תושבי חיפה בראש סדרי העדיפויות. לא נאפשר עסקאות שנרקמות בחדרי חדרים ונעמוד על כך שההליך יהיה שקוף ופתוח לציבור.

אנו מוחים על כך שתוכנית 'קרקעות הצפון' אושרה. תכנית זו לא לוקחת בחשבון את הזיהום הכולל שיגרם כתוצאה מסמיכות מתחם 'קרקעות הצפון' לבזן ולבתיהם של תושבי נשר וקריית אתא. אין מקום לתוספת חומרים מסוכנים במפרץ חיפה בסמיכות לשכונות מגורים וחורה לנו שמקבלי ההחלטות לא השכילו לראות זאת בבואם לאשר את תוכנית זו".