המשרד להגנת הסביבה הורה לחברת החשמל להשבית לחלוטין ובאופן מיידי את צינור המיקשר באשדוד, ולא להזרים בו עוד שמנים. זאת, בעקבות תקרית זיהום הים החמורה שאירעה בשבוע שעבר בצינור 24 אינץ', ובמסגרתה זרמו לים לפי ההערכות, עשרות קוב שמן. אם חברת החשמל תרצה להשמיש את הצינור עליה להחליפו לכל אורכו בצינור חדש ותקין או לבצע סקר מקיף לבדיקת הצינור והסדק שנוצר בו על-ידי חברת הנדסה בינלאומית, שתנחה, תפקח ותאשר את התיקון המשרד להגנת הסביבה החליט לפתוח בחקירה פלילית לבדיקת נסיבות האירוע.

כלים
צילום: יצחק קודוביצקי ודרור אריאלי, מפקחי המשרד להגנת הסביבה
צילום: יצחק קודוביצקי ודרור אריאלי, מפקחי המשרד להגנת הסביבה

המשרד להגנת הסביבה הורה לחברת חשמל לישראל להשבית לחלוטין באופן מיידי את הצינור באשדוד שבו אירעה תקרית הזיהום החמורה, ולא להזרים בו כל שמנים, עד להודעה חדשה. צינור זה משמש את חברת חשמל ופז בית זיקוק אשדוד לפריקה וטעינת שמן כבד, והוא צינור ישן ומיושן, הנמצא באזור עתיר תשתיות ובעייתי מבחינת ארוזיה חופית וזרמים חזקים.

המשרד הבהיר לחברת החשמל כי אם החברה מעוניינת להשמיש את צינור המיקשר, לפניה עומדות שתי חלופות: האחת, החלפת הצינור לכל אורכו בצינור חדש ותקין, המוטמן בעומק ראוי מתחת לקרקעית הים. השנייה, גיוס חברת סיווג הבקיאה בצנרת דלקים תת ימית שתרכז פרויקט הנדסי, תנחה ביצוע סקר, תלווה את התיקון ותחתום ותאשר את קבלת הצינור. רק לאחר התקשרות עם חברה כזו וביצוע סקר, המשרד יהיה מוכן לבחון אופציה של תיקון. כלומר: המשרד לא יאשר ביצוע תיקון זמני כלשהו לצורך הפעלת הצינור ללא סקר כאמור.

בנוסף, המשרד להגנת הסביבה התיר לחברת החשמל להכריז על סיום האירוע. בעקבות הדליפה, הזיהום התפרש על פני חופים מצפון אשקלון ועד געש. צוותי חברת החשמל יחד עם הרשויות המקומיות הרלוונטיות ובהנחיית המשרד להגנת הסביבה סיימו לנקות את החופים מזפת.

המשרד להגנת הסביבה החליט לפתוח בחקירה פלילית לבדיקת נסיבות האירוע.

בתמונות: 1. פנס מאיר על מיקום הסדק שהתרחש באוגן (טבעת בולטת) על צינור 24 אינץ' במיקשר חברת חשמל אשדוד. 2. האוגן על הצינור