מפקחי רשות מקרקעי ישראל החלו להיערך לביצוע פסק דין הקובע כי יש לפנות את גן האירועים "ארץ קדם", סמוך למושב עג'ור שבמטה יהודה שהוקם באופן בלתי חוקי, כאשר חלקו פולש אל אדמות מדינה

כלים
גן האירועים "ארץ קדם"
גן האירועים "ארץ קדם"

הישג לרשות מקרקעי ישראל: גן אירועים בשם "ארץ קדם" הפועל ללא היתרים וללא רישיון כדין יפונה מאדמות המדינה. הגן מופעל על ידי חברת "ארץ קדם להנחלה ולימוד התרבות העתיקה בארץ". הקרקע עליה ניצב הגן שימשה במקור את החברה לצרכי תיירות אך עם הזמן החברה פלשה לשטח צמוד בבעלות המדינה, והקימה על כלל הקרקע את גן האירועים בלתי חוקי אותו היא משכירה כיום לגורם צד ג'.

השטח המקורי שהוקצה לחברה, בשטח של כ-1,100 מ"ר, מיועד לתיירות ולכן כיום השימוש בו כגן אירועים נוגד את מטרת הקצאת הקרקע ומהווה שימוש חורג. בנוסף, החברה פלשה לשטח צמוד בשטח של כ-4 דונם נוספים, והקימה עליו את גן הארועים, הכולל רחבת ריקודים, גינות נוי, פינות ישיבה, פרגולות, מאהל, רצפות דק עץ ועוד - כל אלה הוקמו בניגוד לחוק בפלישה ושימוש חורג באדמות המדינה על שטח כולל של כ-5.5 דונם.

למרות האזהרות ופעולות האכיפה שננקטו נגד בעלי החברה, הם נמנעו מלפנות את גן האירועים מהקרקע ולהחזיר אותה לשימושה החוקי, והמשיכו להפעיל במקום גן אירועים בניגוד לחוק. בעקבות זאת הגישה רשות מקרקעי ישראל, תביעה לבית משפט השלום בירושלים, בה נדרשה החברה לפנות את גן האירועים הבלתי חוקי מהשטח.

לאחרונה התקבל בתביעה פסק דין, הקובע כי "נאסר על הנתבעת לעשות שימוש לצורך הפעלת גן אירועים בשטח" וכי החברה עברה על החוק, הן בפלישה לקרקע שלא הוקצתה לה והן בשימוש חורג בשטח שהוחכר לה לצרכי תיירות וכי עליה להרוס את שהקימה על הקרקע בניגוד לחוק ולהשיבה לקדמותה ולידי המדינה, כל זאת ולא יאוחר מיום 1/7/17. בנוסף, נקבע כי על החברה יהיה לשלם תמורה עבור דמי השימוש שעשתה בקרקע לכל אורך התקופה בה היא מפעילה את גן הארועים.

במידה והחברה לא תפעל לביצוע פסק הדין במועד שבית המשפט קבע לה, הוא יבוצע בהליך הוצאה לפועל ואו בסעד עצמי שניתן למדינה, והחברה תהיה חשופה לתביעות נוספות, לרבות תביעות להחזר עלויות הפינוי לקופת המדינה.

יש לציין כי הפעלת גני אירועים בלתי חוקיים היא עבירה על החוק שמציבה את מזמיני האירועים בסיכון רב של סגירת הגן טרם מועד האירוע. ארץ קדם הופיע שנים ברשימת גני האירועים ללא היתר שמפרסמת היחידה הארצית לפיקוח על התיכנון והבניה שבמשרד האוצר (לשעבר במשרד הפנים), הבאה להזהיר את הציבור מפני התקשרות עם גן אירועים ללא היתר כדין, אשר עלול להיסגר ע"י הרשויות טרם מועד האירוע המתוכנן על ידי המזמין, ולהעמיד את המזמין בפני עוגמת נפש רבה.

"מדובר בפשיעה כלכלית וסביבתית כנגד הציבור של בעלי חברה שמודעים היטב להפרות שמתקיימות כבר שנים רבות בשטח אותו חכרו. הם מפעילים גן אירועים לא חוקי, במטרה לעשות רווחים כספיים שלא כדין וללא אישור בעלי הקרקע. אם הם לא יפעלו לקיום פסק הדין מפקחי רמ"י יגיעו בליווי משטרתי לפנותם ואז מעבר לתשלום קנסות ודמי שימוש למדינה הם יאלצו אף לשאת בהוצאות הפינוי. אנו קוראים לציבור להיזהר טרם בחירת גן אירועים וביצוע תשלומים ולוודא היטב שמדובר במקום חוקי הפועל בהיתר, כדי שלא ישימו כספם על קרן הצבי וכדי להימנע ממפח נפש שיגרם מביטול האירוע עקב סגירת גן האירועים." אמר שלמה כהן, סגן מנהל מרחב ירושלים בחטיבת השמירה על הקרקע ברשות מקרקעי ישראל.