הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי: גורמי המקצוע מתווכחים על פרשנויות חוקים – בזמן שתעשיית פרסום הזנות חוגגת. ח"כ לביא: "נשים נרמסות בזנות כשאתם מתווכחים. אי אפשר עוד לשתוק" ועדת המשנה למאבק בסחר בנשים ובזנות, בראשות ח"כ עליזה לביא (יש עתיד), קיימה היום (ג') דיון בנשוא מיגור כרטיסי הזנות, כחלק מהמאבק הכולל כנגד כל סוגי פרסום הזנות.

ממש אי אפשר ללכת על הכביש או שמדרכה מבלי לראות פרסומים לשירותי מין, חלקם במסווה וחלקם גלויים. תמונה: אילוסטרציה
ממש אי אפשר ללכת על הכביש או שמדרכה מבלי לראות פרסומים לשירותי מין, חלקם במסווה וחלקם גלויים. תמונה: אילוסטרציה

ח"כ לביא אמרה בפתח הדיון: אפשר לומר שהסרסרות הזו כברר כמעט הפכה לחלק מהנוף העירוני של תל אביב. ישנם אזורים שממש אי אפשר ללכת על הכביש או שמדרכה מבלי לראות פרסומים לשירותי מין, חלקם במסווה וחלקם גלויים. הפרסום הזה מעודד את צריכת הזנות, מביא אותה לפתחנו, מנגיש אותה לציבור והופך אותה לטבעית ונורמלית. זו פגיעה מתמשכת, זיהום של המרחב הציבורי, ופשוט מנוגד לחוק, אז מדוע זה לא נאכף?! אנו מבקשים לומר בצורה ברורה וגלויה, מי שמפרסם זנות הוא עבריין ומחבל במאמץ של כולנו למיגור התופעה, וגם מי שמאפשר את הפרסום".

סגן מנהל אגף הפיקוח בעיריית ת״א, יאיר אמר: ״לעירייה אין סמכות לאכוף את נושא הפרסום ברמת חוק העונשין אלא רק דרך השלכת פסולת ברחוב אבל אנחנו מוכנים להירתם ולהיות חלק מהתהליך. אנחנו לא מצליחים לתפוס הרבה משליכים, אבל כשכן אנחנו מזמינים את המשטרה שהיום יש לנו שיתוף פעולה איתם והם כן נחקרים על פרסום אסור, בשנתיים שלוש האחרונות היו לנו כ30 מקרים כאלה. בחוק היום לא קיימת התייחסות לנושא ההדפסה, אחרת היינו יכולים להגיע גם לבתי הדפוס ולפעול במישור הרישוי. כל גופי האכיפה בעיר מחוברים לנושא הזה אבל בסוף המשליכים הם רק השליחים ולנו כעירייה אין סמכויות חקירה.״

ח"כ עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת): "בשבוע שעבר, הגשתי לוועדת השרים לחקיקה הצעת חוק ספציפית לבתי דפוס וגרפיקאים שמכינים את הכרטיסים, אך לא הייתה הצבעה בשל התנגדות משרד המשפטים. הטענה של משרד המשפטים היא שניתן לאכוף כבר לפי החוק הקיים, אבל בפועל המשטרה אומרת שהיא צריכה את זה לאכיפה רצינית, ושר הבט"פ, גלעד ארדן, הגיש ערר נגד התנגדות משרד המשפטים. צריך שיהיה חוק ברור שלא ישאיר מקום לספק אצל האזרחים למתן יד לפרסום זנות הוא עבירה, ואנו רואים כמה מעט כתבי אישום הוגשו על זה עד כה".

חוסר התיאום בין משרד המשפטים, המשרד לביטחון פנים, הפרקליטות והמשטרה באשר לפרשנות החוק ויכולת האכיפה, גרר דיון סוער בינם לין חברי הכנסת בדיון, ובהם גם שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי), בני בגין ויהודה גליק (הליכוד), וכן מרב מיכאלי (המחנה הציוני), שאמרה: "השר לביטחון פנים הודיע שחסרה למשרדו חקיקה שתאפשר להם לאכוף, ומצד שני משרד המשפטים טוען שיש חקיקה כזו. חוסר התקשורת בין משרדי הממשלה פשוט מופרך. יש חוק קיים, יש הצעות חוק שמבקשות לפתור את מה שחסר, כולל הצ"ח שלי לנתק את קווי הטלפון שמפורסמים על כרטיסי הזנות. מה שחסר הוא שהמשרדים והרשויות יקבלו החלטה לעשות מאמץ אמיתי לטפל בבעיה הקשה הזאת".

בלשי מחלק המוסר של ימ"ר ת"א, אשר היו בדיון, אמרו גם הם שנושא ניתוק קווי הטלפון הוא קריטי למאבק בזנות. "המספרים הללו שווים הון עתק לבתי הבושת, אשר מוכרים אותם מאחד לשני כאשר הם נסגרים. ברגע שמורידים את הקו, הלקוחות הולכים לאיבוד מבחינת בית הבושת, וזוהי פגיעה כלכלית בו, וגם מנטרלת את כל סוגי הפרסומים שלו בהם מופיעים המספרים. זה דבר שיכול לערער את השטח", אמרו הבלשים. הייעוץ המשפטי של משרד הבט"פ עדכן את הוועדה כי הצעת חוק ממשלתית בנושא צפויה בשבועות הקרובים.

ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, בא לדיון לספר לוועדה על המאבק המוצלח באילת נגד כרטיסי הזנות. "לפני כמה שנים קיבלנו החלטה, הקהילה כולה, להסתער על התופעה הבזויה הזו של כרטיסי הזנות שהיו בעיר. אנחנו עוד רחוקים מסיום מוחלט, אבל המשטרה, העירייה והאזרחים עשו יד אחת במאבק. אני אישית תפסתי פעמיים חבר'ה עושים את זה, והיום כדי לא להיתפס הם אפילו עושים זאת בזריקה מחלונות של מוניות נוסעות. מעבר לחקיקה, שצריך להשקיע בה מאמץ, והחלטות משטרה וראש עיר להתמודד, צריך לחנך קהילה שלמה שתופעות כאלה ימוגרו. כמו נושא הזנות, צריך לשים את הבעיה על השולחן ולא להתחבא".

עו"ד גבי לסקי, חברת מועצת העיר ת"א: "מועצת העיר קיבלה החלטות למיגור תופעת הזנות ועכשיו השאלה איזה אמצעים ותעדוף נותנים לזה. כמו שעשו מצבע אכיפה של האופניים על המדרכה והצליחו לחנך את התושבים, צריך לעשות מבצע אכיפה של חודש רק לזה".

ח"כ לביא סיכמה את הדיון: " אם יש דבר ברור שעולה מהדיון זה שניתן לאכוף את החוק הקיים וזה רק עניין של סדר עדיפויות. ראש העיר אילת הראה לנו שאפשר כשיש הבנה והתגייסות, ובוודאי שת"א, העיר הכי עשירה בארץ, יכולה לגייס משאבים ייעודיים למטרה זו. ת"א כבר הראתה הצלחות במאבקים, כמו למשל השינוי הדרסטי משנה לשנה בדרום ת"א שראינו בסיורים שם. צריך רק להתייחס לנושא באותה רצינות שמתייחסים לבעיות אחרות".

"שיתוף פעולה ואיחוד ידע ומשאבים הוא אחד הנכסים של הוועדה הזו, וחשוב שגם השרים יאמצו את הגישה הזו. זה לא המקום ולא הנושא לחילוקי דעות אינסופיים על פרשנויות ונוסחים, ובטח לא לשיקולים פוליטיים, מדובר בדיני נפשות. על שרת המשפטים להסיר את התנגדות המשרד להצעת החוק לגבי הגרפיקאים והדפוס, ובנוסף, נדרש קידום מהיר של הצעת החוק הממשלתית גם לניתוק קווי הטלפון של אותם מפרסמים .מדובר בזיהום של המרחב הציבורי, ושל המדינה כולה. אסור לנו לשתוק עוד, כשנשים נרמסות בזנות".