שבוע לפני פתיחת נטיעות ט"ו בשבט קיימה הקרן הקימת לישראל את יום העיון היחיד בארץ בנושאי ייעור בשבוע הבא תפתח הקרן הקימת לישראל את אירועי ט"ו בשבט ואת עונת הנטיעות. בשנה שעברה הציגה קק"ל את תורת ניהול היער החדשה שלה המכוונת לייעור בר קיימא וחידוש טבעי של היערות. לפי גישה זו ניהול היער מבוסס על שורה של מחקרים הלוקחים בחשבון את תנאי השטח והגורמים הסביבתיים בכל תא שטח.

כלים
מנכ"ל קק"ל אלכס חפץ, ויו"ר קק"ל דני עטר
מנכ"ל קק"ל אלכס חפץ, ויו"ר קק"ל דני עטר

הנטיעות הקרובות שנשתתף בהן בחודש הבא יתבססו על מדיניות זו, דבר שישפיע על היקפי הנטיעות, מיקומי הנטיעות וסוגי השתילים.

אלכס חפץ, מנכ"ל קק"ל: "הקרן הקימת לישראל חרתה על דגלה את נושא הפיתוח והגנת הסביבה, המשמעות היא השקעה בתכנית העבודה, בתקציב ובאופן החשיבה של היערנים. הידע המחקרי שמוצג פה היום והידע המחקרי שנאסף בעשרות המחקרים שקק"ל תומכת בהם לא נשאר באקדמיה אלא הופך לחלק מהנוף שאנחנו רואים סביבנו כשהולכים בשבילי הארץ, מטיילים ביערות ובשטחים הפתוחים." במסגרת ניהול השטחים הפתוחים בישראל תומכת קק"ל בכ-50 מחקרים בתחומי האקולוגיה, הסביבה והייעור. על בסיס ידע זה והידע המעשי שנצבר במהלך 110 שנות ייעור אצל יערני קק"ל, מתכננים ומנהלים היערנים את היערות והשטחים הפתוחים. יום העיון שנערך היום הינו יום העיון היחיד בארץ העוסק בנושאי ייעור וניהול יערות.

דני עטר, יו"ר קק"ל: "כיו"ר קק"ל אני נפגש עם שרים ממדינות שונות ונחשף לביקוש לידע שנאסף במדינה שלנו, בעיקר בתחומי שימור המים והמלחמה במדבור- אם זו ארגנטינה שלמרות כמות משקעים גבוהה מתמודדת עם בעיות יובש או גרמניה שמובילה מהלך להתמודדות עם המדבור באפריקה כדי לבלום את ההגירה לאיחוד האירופי. קק"ל שמה לה כמטרה לצאת מהרחוב היהודי אל המרחב הגלובלי. מטרה זו מחייבת לצקת תכנים שבחיי היום-יום ייצבו את ישראל כמקור מידע אקולוגי-חקלאי ולא רק בעין הסערה המדינית." פרופ' אלי פיינרמן, מנהל מנהל המחקר החקלאי במכון הוולקני: "למכון הוולקני ולקק"ל היסטוריה ארוכה של שיתוף פעולה, החל משנות ה-50 בהקמת נקודת המחקר ביתיר ועד היום. קרן קימת תומכת בחוקרים רבים, לתפארת הסביבה ומדינת ישראל והפוטנציאל להמשך שיתוף הפעולה מטפס לפסגות גבוהות ומיוערות." השנה הדגש ביום העיון הושם על ניטור ארוך טווח. לקק"ל 5 תחנות ניטור ארוך טווח הפרושות בכל הארץ, קק"ל היא הגוף היחיד בישראל המתחזק מספר רב של תחנות ניטור, דבר המאפשר השוואה בין אזורים שונים בקווי רוחב שונים.

ד"ר סינייה נתניהו, המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה: "הבסיס לניהול בעיקר בנושאים סביבתיים, הוא מחקר וניטור ארוך טווח. אנחנו מתמודדים כיום עם שינויים גלובלים- התפתחות הערים, הכפלת האוכלוסיה, שינויי אקלים המובילים לשריפות, שטפונות, פגיעה בפוריות ועוד, כל אלה מחייבים עירנות שלנו כחוקרים. ההתערבות בטבע חייבת להיעשות על ידי קבלת החלטות מתוך ידע המבוסס על ניטור ומחקר כדי שלא לבצע שינויים ונזקים בלתי הפיכים."

עדכונים אחרונים

ינו 29, 2024

מקצועות מבוקשים ומתגמלים לשנת 2024

גם על רקע המלחמה, שוק העבודה ממשיך להתפתח ויוצר הזדמנויות חדשות במגזרים שונים. בתקופת…
נוב 30, 2023

שליטה באמנות האנימציה: המשמעות של קורסי אפטר אפקטס במכללות לאנימציה

בתחום כמו אנימציה, חשוב להישאר מעודכנים תמיד. ככל שהתעשייה מתפתחת, כך גם הכלים והטכניקות…
אוק 24, 2023

התפקיד המכריע של ההכנה בתהליך החטיבה: הדרכת תלמידי כיתות ו' מחוננים

להכנה לחלוקה יש תפקיד מכריע בהדרכת תלמידי כיתות ו' המחוננים. תהליך זה חיוני כדי להבטיח…
אוג 03, 2023

מה חשוב ללמוד כשיוצאים לעבודה בהייטק

בעולם הטכנולוגיה המתפתח במהירות, חיוני להישאר בקדמת העקומה ולהצטייד בכישורים ובידע…
מרס 01, 2023

כל מה שחשוב לדעת על לימודי ניהול

תוכנית הלימודים בתואר ראשון בלימודי ניהול עוסקת בתיאוריות ובפרקטיקות של הניהול העסקי.…
ינו 16, 2023

סטודנטים? כך תקלו על עצמכם בתואר

לימודי תואר ראשון הם חוויה מרתקת ומעצימה, אבל גם תובענית מאוד.