רבים הרימו גבה נוכח הקריאה של שר הבריאות לפני מספר שבועות שלא לאכול סופגניות בחג החנוכה. על אף שהתרגלנו לשפה החלוצית של השר בכל הקשור לשמירה על אורח חיים בריא, האמירה הזאת יוצאת דופן בייחוד בקונטקסט של חגי ישראל והמסורת הכל כך מושרשת בקרבנו.

קרדיט: יח"צ
קרדיט: יח"צ

נכון, הקריאה לא לאכול סופגניות היא דרמטית, מהפכנית ואפילו קצת מרגיזה. הרי בסך הכל מדובר בחג של שמונה ימים (שבועיים, אם הולכים לפי התכתיבים של המאפיות הגדולות). ואיך אפשר לעמוד בפיתוי שלהן? וכמה סופגניות אנחנו כבר אוכלים?

אורח חיים בריא הוא השקפת עולם של ממש. תזונה נכונה ומאוזנת, קיום פעילות גופנית וחינוך שלנו ושל הילדים שלנו כבר מלידה לשמירה על הבריאות שתביא אותם לגדול להיות מבוגרים בריאים ותמנע הרגלים לא בריאים. מחקרים מעידים על כך שילדים שאוכלים נכון גדלים להיות מבוגרים בריאים יותר ובעלי סיכויים קטנים יותר לחלות במחלות כרוניות כמו סוכרת, השמנת יתר ועוד. אז נכון שהסופגנייה לא תפתור את כל בעיית התזונה, אבל היא חלק מהשקפת עולם רחבה יותר שאומרת – הגיע הזמן להפחית דרמטית צריכה של מזון מזיק, מג'אנק פוד ועד משקאות ממותקים.

ואולם, יש מי שנהנה מהמצב כיום. חברות מסחריות עושות הון על מוצרים מזיקים שפונים בראש ובראשונה לילדים. גם הן מודעות כנראה, לכך שהרגלים שנגבש בצעירותנו, ילוו אותנו גם בחיינו הבוגרים. היום, כאב צעיר, אני מרגיש את זה יותר מבעבר ומנסה למנוע מילדתי להתרגל לצריכה מופרזת של מזון מזיק.

אז כן, אם, הילדים שלנו חשובים לנו, עלינו לעשות הכל כדי לאפשר להם לגדול בסביבה בריאה יותר, גם אם זה לא תמיד נוח וקל. זו המהפכנות של השר ליצמן, והסופגנייה היא רק סמל המאבק שנועד לתפוס את תשומת הלב שלנו.

פרויקט "ירושלמים בוחרים בריא" שאנחנו מקדמים היום בעיר ירושלים במשותף עם משרד הבריאות הולך לעשות בדיוק את זה – לחרוט על דגלו את נושא אורחות החיים הבריאים, להוביל מהפכה בנושא התזונה הבריאה והפעילות הגופנית לילדינו במערכת החינוך, ולפעול במשותף עם שר הבריאות ומשרדו, על מנת להיאבק במגפת ההשמנה.

מעדות ממקור ראשון, כמחזיק תיק הבריאות בעיריית ירושלים, אני יכול לספר שמאחורי המאבק היומיומי לתרבות חיים בריאה יותר, יש עוד כברת דרך ארוכה לעשות. מחקיקה ברמה העירונית וברמת המדינה שתסדיר את סוגי המזון הניתנים במוסדות החינוך והקייטנות, דרך יצירת שקיפות בנוגע לנזקים האפשריים במזון מזיק, בדיוק כמו שנעשה עם אלכוהול וסיגריות ועד הקמת תשתיות שיאפשרו לכל אזרח לבצע פעילות גופנית באופן נגיש, גם בימי החורף והקיץ במתקנים המותאמים לכך.

חשוב לזכור שמעבר לאורח חיים בריא יותר גם יביא לחיסכון תקציבי למדינה בשל השיפור במצב הבריאותי של האזרחים ולכן ברור שעדיף להשקיע בכך משאבים. אז כן, יש הרבה מה לעשות, אבל על מנת להביא לשיתוף הציבור חייבים להשתמש גם ב"סמלים" למאבק. לכן, נכון עשה השר ליצמן שהעלה למודעות את הצורך להפחית את היקפי צריכת הסופגניות ואכן, החל משנה הבאה החלטנו בעיריית ירושלים כמו גם בערים נוספות, לצמצם את צריכתן ויותר מכך לפעול להפחתה דרמטית בנחישות של מוצרים אחרים.

ברגע שהילדים וההורים יבינו את חשיבות הנושא בחג, הם גם יתחילו להפנים את חשיבותו בחיי היומיום. כמי שלא הייתה לו את המודעות המספקת בילדותו לאורח חיים בריא, "מאבק הסופגניות" מסמל עבורי את מה שהייתי רוצה שילדיי ילמדו - והעיקר, הבריאות!.

איתי גוטלר הוא חבר מועצת העיר ירושלים ואחד ממובילי פרויקט "ירושלמים בוחרים בריא" - פרויקט בריאות ראשון מסוגו בישראל, המשותף למשרד הבריאות ולעיריית ירושלים, וכולל תחתיו את כל המערכים העירוניים.