קורס אקדמי קנאביס רפואי - חדש וייחודי במחלקה למנהל מערכות בריאות הפקולטה למדעי הבריאות אוני' אריאל: לראשונה קורס אקדמי מדעי קנביס למטרות רפואיות. הקורס הראשון בישראל בתחום הקנביס המוכר אקדמית ע"י המל"ג, נפתח השנה באוניברסיטת אריאל, והוא פרי יוזמה של ד"ר מיקי דור מרצה בכיר במחלקה למנהל מערכות בריאות בפקולטה למדעי הבריאות, היועץ הראשי של יחידת הקנביס במשרד הבריאות, מומחה ברפואת משפחה ובניהול רפואי.

ד"ר מיקי דור, היועץ הראשי לקנביס במשרד הבריאות, מרצה בכיר במחלקה למנהל מערכות בריאות באוניברסיטת אריאל, מומחה ברפואת משפחה, בעל תארים במנהל ציבורי ורפואי מאוניברסיטת הרווארד, לשעבר סגן ראש מנהל רפואה וראש אגף בתי החולים.
ד"ר מיקי דור, היועץ הראשי לקנביס במשרד הבריאות, מרצה בכיר במחלקה למנהל מערכות בריאות באוניברסיטת אריאל, מומחה ברפואת משפחה, בעל תארים במנהל ציבורי ורפואי מאוניברסיטת הרווארד, לשעבר סגן ראש מנהל רפואה וראש אגף בתי החולים.

"הדרישה לקורס הייתה גבוהה ביותר, מספר ד"ר דור, ובשל חוסר מקום נדחו עשרות סטודנטים. בקורס משתתפים 117 סטודנטים". בין הנושאים הנלמדים: מחקרים בארץ ובעולם, מבוא, היסטוריה ומצב נוכחי של הקנביס לשימוש רפואי, הרקע המשפטי והרגולציה, הקנבידואידים (החומר הפעיל בקנביס), התוויות קליניות, שימושים של קנביס בתחום הפסיכיאטריה, קנביס בראי התקשורת, קנביס בחקלאות, טכנולוגיות שונות למתן החומר (כולל חברות הזנק המציגות פיתוחים חדשניים בתחום), שינויים בגישה בארצות השונות וההתייחסות בישראל- הקנאביס הלא חוקי בישראל, דילמות מוסריות, ועוד.

הקורס מיועד לסטודנטים בתחום ניהול מערכות בריאות, לאחר שנת לימודים אחת לפחות כאשר ניתנת עדיפות לבעלי ניסיון בתחום הבריאות.

בשנים האחרונות הולך וצובר תאוצה נושא השימוש בקנביס למטרות רפואיות. מעל 6000 שנים שהקנביס בשימוש, לכן חברות התרופות לא יכולות לרשום עליו פטנט, מה שמונע מהן לבצע מחקר מדעי אך חלק ניכר מסגולותיו הרפואיות ידועות והיו בשימוש זמן רב. חלק מהמכשולים לאישור השימוש ולמחקר, נובע מהסטיגמה של הצמח כ"סם קל", ששימוש בו מוליך לכיוון שימוש בסמים קשים. לחשש זה, לא נמצאו שום הוכחות מדעיות אך קשה מאד לשכנע את הציבור ואת מקבלי ההחלטות, שאין הדבר כך. בנוסף לכך, גם עקב הסטיגמה, לא נערכו מחקרים מדעיים של ממש, כדי לבדוק באופן מדעי מה השפעות החומר, מה יתרונותיו ומה הן תופעות הלוואי של השימוש בו.

עם זאת ועקב סיבות שונות נמצא הקנביס היום על המדף הלא חוקי יחד עם ההרואין והקוקאין. התעוררות המחקר יחד עם הניסיון המעשי שהצטבר, הביאו ידע ויצרו מודעות ליתרונות החומר על פני תרופות קיימות. אנשים רבים החלו לדרוש שינוי הסטאטוס של קנאביס מחומר אסור לתרופה.

אחת הבעיות טמונה בעובדה שהקנביס פופולרי מאד לשימוש למטרות חברתיות בשעות הפנאי. השימוש הפרטי גורם לזליגת קנביס רפואי לשוק השחור. אמנם היקף הזליגה, באופן יחסי נמוך משמעותית מהיקף השימוש הלא חוקי, אך התופעה יוצרת גורמת להיווצרות מוטיבציות לא נכונות ולחץ קשה על המרפאות המורשות להמליץ עליו, מצד אחד ממליצים עליו שלא לצורך או שלא ממליצים עליו בשל חשש מזליגה.

במהלך הקורס, יציג ד"ר מיקי דור היועץ הראשי של יחידת הקנביס בהנהלת משרד הבריאות ומרצה בכיר במחלקה לניהול מערכות בריאות באוניברסיטת אריאל, בין השאר את האופן בו המערכת מתמודדת עם נושא זה, ההתוויות למתן החומר, ריכוז המידע והניסיון שהצטברו וכן המתווה שאושר על ידי הממשלה במטרה להסדיר באופן טוב יותר את התחום הרגיש הזה. נושאים נוספים מוצגים ע"י מרצים שונים מומחים בתחומם.

הסטודנטים יפגשו את נציג האגודה למלחמה בסמים, שייתן ביטוי לעמדה נגד שימוש חברתי בקנביס אך לא נגד שימוש רפואי, מומחים לאתיקה וכן נציג אגודת משתמשי הקנביס בישראל. נקודת המוצא כעת היא, שממשלת ישראל אישרה את התוכנית של היחידה לקנביס רפואי במשרד הבריאות, להתחיל בתהליך של הפיכת הקנביס מחומר אסור לתרופה.

בשנים האחרונות החל מחקר בתחום ויש לציין את תרומתו המיוחדת של המדען הישראלי, פרופ' רפי משולם, הנחשב לאחד מבכירי החוקרים בעולם בתחום זה וכמי שהיה הראשון שזיהה מרכיבים רבים של הקנביס ובכל העולם מצטטים את עבודותיו.

מדובר בחומר שסך השלם גדול מחלקיו, יש בקנביס מרכיבים משככי כאבים, מעוררי תאבון ומונעי בחילות. אך בבידוד המרכיבים לפי פעילותם לא התקבל אותו אפקט. השילוב בין המרכיבים הפעילים השונים מקנים לו את יתרונותיו.

ההתוויה הראשונה היא עקב מחלה אונקולוגית למניעת תופעות לואי של הטיפול הכימותרפי וההקרנות. למניעת אי הבנה יש להדגיש שאין הוכחה שקנביס מרפא סרטן אך מניסיון רב נמצא כי יש שיפור במצבם. התוויות נוספות הן מחלות הגורמות כאב קשה שאינו משתפר לאחר שנה של שימוש במשככי כאב מקובלים, כאבים ממקור עצבי, אפילפסיה בילדים, מצבים נוירולוגיים ואורתופדים הגורמים כאב עז ממושך וכדומה. לאחרונה אושרה התוויה לטיפול בפוסט טראומה ודנים בהכללת למחלת הפיברומיאלגיה. מידי חודש, יושבת ועדת התוויות המורכבת מבכירי הרופאים בתחומם כדי לדון בהכללת מחלות נוספות. לצורך קבלת אישור לשימוש בקנביס למטרה רפואית נקבע נוהל (106) במשרד הבריאות הנמצא באתר המשרד והציבור יכול לעיין בו. כיום יש בארץ מעל ל- 26500 בעלי רישיון בשימוש בקנביס רפואי ותהליך זה ממשיך ומידי יום מגיעות בין 200-300 בקשות.

ד"ר מיקי דור, היועץ הראשי לקנביס במשרד הבריאות, מרצה בכיר במחלקה למנהל מערכות בריאות באוניברסיטת אריאל, מומחה ברפואת משפחה, בעל תארים במנהל ציבורי ורפואי מאוניברסיטת הרווארד, לשעבר סגן ראש מנהל רפואה וראש אגף בתי החולים. מנהל מרפאות פליטים - תורם מזמנו וניסיונו כדי להעניק טיפול רפואי לאלה שאינם מסוגלים לשלם - מהגרים ונפגעי סחר בבני אדם. זכה בפרס הנשיא בדצמ' 2014 על תרומתו לאוכלוסיות מיוחדות.