ישראל נחשבת כיעד תיירות פופולארי עבור סוגי תיירים רבים ממקומות שונים בעולם – החל מנוצרים אוהבי ישראל אשר באים לארץ כדי לבקר באתרים הקדושים לנצרות ועד חובבי טבע ונופים אשר באים כדי לטייל בנופי הארץ, מהגליל והגולן ועד למדבר יהודה.

מלון בוטיק בתל אביב
מלון בוטיק בתל אביב

בעוד ישראל מתאפיינת במגוון ועושר גיאוגרפי ותרבותי אשר מושכים לאזור תיירים מסוגים שונים, קיים תחום אשר אינו מוכר למרבית האנשים בישראל, מלבד לבעלי מלונות ומוסדות תיירות המשתייכים לקטגוריה הזו. הכוונה היא לטיולי יוקרה, או "טיולי גורמה" כפי שהם מוגדרים במקומות מסוימים – טיולים בסטנדרטים גבוהים הנחשבים ליוקרתיים וגם עולים יותר מהטיול הממוצע.

אילו מקומות בישראל כלולים במסלולים של אותם טיולי יוקרה, מה הופך אותם לכאלו ומה בדיוק מאפיין טיולים בסטנדרט גבוה ו"יוקרתי"?

מצימרים יוקרתיים ויקבים פסטוראליים ועד מלונות בוטיק בתל אביב

ניתן למצוא במרבית אזורי הארץ מוסדות תיירות ואירוח המשתייכים לקטגוריה ה"יוקרתית" ומארחים תיירים המעוניינים בטיול יקר ומפנק, בסטנדרט גבוה.

כמובן שבערים הגדולות ניתן למצוא לא מעט מוסדות אירוח כאלו. מלון בוטיק בתל אביב הוא דוגמה מצוינת – ניתן למצוא כמה וכמה מלונות בוטיק בתל אביב, דוגמת מלון "וויט האוס" ודומים אחרים המציעים שירות אקסקלוסיבי ויוקרתי של ממש. גם בירושלים לא חסרים מקומות אירוח יוקרתיים, ובהתאמה ניתן למצוא בערים הגדולות גם שלל מסעדות גורמה יוקרתיות, מתחמי תיירות יוקרתיים דוגמת מתחם שרונה החדש בתל אביב או ממילא בירושלים ועוד.

בנוסף לערים הגדולות, גם לפריפריה הישראלית יש מה להציע בתחום תיירות היוקרה – יקבים שונים בישראל מציעים סיורים פסטוראליים בין כרמים ציוריים וטעימות של יינות משובחים, צימרים כפריים בגליל מציעים שהות מפנקת בסטנדרטים הגבוהים ביותר ואפילו במדבר ניתן למצוא מוסדות תיירות המשתייכים לקטגוריית היוקרה, דוגמת מלון בראשית המרשים שבמצפה רמון.

ניתן למצוא עוד דוגמאות רבות למוסדות תיירות שונים בכל רחבי ישראל המשתייכים לקטגוריית תיירות היוקרה, אך הרעיון ברור – גם עבור תיירים אמידים ולמעלה מכך, המעוניינים בטיול בסטנדרט הגבוה ביותר, יש לישראל מגוון רחב של אפשרויות להציע.

מה בעצם הופך את המקומות שהוזכרו לעיל, כמו גם אינספור מוסדות אירוח ותיירות נוספים בישראל, ל"יוקרתיים"?

על מנת להבין את הרעיון מאחורי תיירות יוקרה ניתן לבחון את אחת הדוגמאות שהוזכרו ולאבחן מה בדיוק מבדיל בינה לבין מתחרותיה באותו אזור.

ניקח כדוגמה מלונות בוטיק בתל אביב, בהשוואה למלונות תל אביביים אחרים אשר אינם משתייכים לקטגוריית ה"בוטיק" – מה מבדיל מלונות אלו, מאפיין אותם כמלונות יוקרה ומושך אליהם את התיירים המעוניינים לשלם יותר בשביל לקבל אירוח ברמה הגבוהה ביותר?

אחד ההבדלים החשובים במקרה זה הוא במלון ובחדרים עצמם – במלונות בוטיק ויוקרה החדרים מפנקים ומרווחים, עיצוב הפנים מושקע ואלגנטי או יצירתי במיוחד, המלון עצמו תמיד שומר על סטנדרטים גבוהים ביותר של ניקיון וכו'. בנוסף, רמת השירות מהווה קריטריון מבחין נוסף – במלונות יוקרה השירות הוא לרוב ברמה הגבוהה ביותר – שירות מסביב לשעון אשר כולל את כל מה שהאורח רק רוצה ומבקש. כך גם בנוגע לשירותים נלווים שונים – באותם מלונות יכול כל אורח להתקשר לקבלה באמצע הלילה ולבקש שירות הסעות vip מיידי לכל מקום בארץ, במרבית המלונות הללו קיימים שירותים נלווים דוגמת אינטרנט אלחוטי מהיר או שירותי כביסה אישיים, בחלקם אף ישנה מסעדת גורמה בשטח המלון וכו'.

גם המיקום משחק תפקיד חשוב בתיירות הגורמה – סביר להניח שמלון בוטיק תל אביבי יהיה ממוקם בלב ליבה של העיר, במיקום מרכזי אך גם שקט יחסית, בעוד מלונות בסטנדרטים נמוכים יותר ימוקמו בשולי העיר או לאורך רחובות סואנים ורועשים יותר. גם כאשר מדובר בצימר יוקרתי בגליל או במלון יוקרה במדבר, בדרך כלל נמצא את המקומות הללו במיקום מושלם – על צלע הר ממנה נשקף נוף מרהיב, באמצע חורשה או יער ירוקים וטבעיים או בכל מיקום מרהיב אחר המתאים לאופי המקום.

לסיכום, בעוד מרביתנו איננו מודעים לכך, תיירות היוקרה, המכונה לעיתים "תיירות גורמה", פורחת בישראל. מוסדות תיירות יוקרתיים רבים, החל ממלונות בוטיק בתל אביב ועד למסעדות גורמה בראש פינה או צימרים מעוצבים במיקומים מרהיבים במדבר ובערבה, מארחים בישראל מדי שנה אינספור תיירים המעוניינים בשירות המפנק ביותר ובמיקום הטוב ביותר, בתמורה למחיר גבוה יותר...