כמו שמואל טרבס שעובד כקבלן פדקס, אזרח ופטריוט, ישנם חיילי מילואים רבים שהינם עצמאיים בעבודתם ומתפקדים כיחידים בעסק של עצמם ללא גיבוי בעבודתם, אין מי שיחליף אותם בעסק, אפילו קריאה ליומיים מילואים עלולה להרוס עסק שנבנה בעמל רב ולהשליך אותו אל מחוץ למעגל התעסוקה. אזרחים טובים אלה כמו רבים אחרים נקראים לשירות מילואים זוטר (בעיתות שלום) פעמים ללא התחשבות בעיתוי נוח המאפשר להם להתארגן לפני. הבעיה מתעצמת כאשר חייל מילואים מגיש בקשה לדחיית השירות וההחלטה תלויה במקרים רבים ברצונו ובשיקול דעתו הבלבדי של מפקדו שאף אינו חייב לנמק החלטתו.

כלים
עו"ד ארז בר זיו: "החייל בשם שמואל טרבס שעובד כקבלן פדקס עצמאי יחיד בעל עסק מצליח שאינו יכול להיעדר בשעות היום זומן לקורס כלשהו בן שלושה ימים בבסיס דלק בחיפה, הגיש טפסים והסברים מנומקים והציע להגיע לשרת כל יום מאחרי הצהריים עד הבוקר וכן בחגים וסופי שבוע"
עו"ד ארז בר זיו: "החייל בשם שמואל טרבס שעובד כקבלן פדקס עצמאי יחיד בעל עסק מצליח שאינו יכול להיעדר בשעות היום זומן לקורס כלשהו בן שלושה ימים בבסיס דלק בחיפה, הגיש טפסים והסברים מנומקים והציע להגיע לשרת כל יום מאחרי הצהריים עד הבוקר וכן בחגים וסופי שבוע"

תשובה של המפקד הישיר היא בבחינת החלטה שאין לערער עליה ובמקרה של סירוב לחייל לדחיית שירות יש בה כדי להסב נזק כלכלי לאזרח שומר החוק אשר בכל מאודו מתכוון לשרת במילואים. אין שום חוק הבא לעזרתו של חייל מילואים במקרה כזה ואין כל אפשרות בפני החייל להגיב במקרה של מפקד קשה לב וחסר התחשבות, התוצאה היא הרבה פעמים שהחייל מניח על מאזניים את שרידותו בחיים אל מול תאריך המחייבו לציית ולהתייצב לשירות והשרידות מנצחת - החייל שהוא גם אזרח שומר חוק בעל עבר נקי וחף מכל רבב, הופך באבחת החלטת מפקדו למיצר ובלית ברירה, לחייל במעמד של נפקד או עריק ואז כמובן לאזרח מריר.

או שהחייל מגיע למילואים והעסק שלו נהרס והוא ומשפחתו יחיו בדלות ובעוני מחפיר רק בשל היותו אזרח שומר חוק? הוסיף ושאל עוה"ד ארז בר-זיו, בו בזמן משחררים את מרבית חיילי הסדיר ממילואים בלא הבחנה של מי מתאים ויכול לעשות מילואים מקרה נוכחי מדבר על מרשי, חייל ללא רבב התומך בהוריו כלכלית אשר בשירות הסדיר שלו שירת בשמירות, והשתחרר מהסדיר לפני שנתיים, נפל קורבן לקשיותה של המערכת,

החייל בשם שמואל טרבס שעובד כקבלן פדקס עצמאי יחיד בעל עסק מצליח שאינו יכול להיעדר בשעות היום זומן לקורס כלשהו בן שלושה ימים בבסיס דלק בחיפה, הגיש טפסים והסברים מנומקים והציע להגיע לשרת כל יום מאחרי הצהריים עד הבוקר וכן בחגים וסופי שבוע, אך לתדהמתו המפקד פשוט סירב לו, זאת בלא מתן הסבר או נימוק אלא דחה את בקשתו באחת והפך אותו מאזרח שומר חוק לעריק בעל כורחו.

קבילה שהגיש נדחתה בחוסר סבירות קיצונית החייל חיכה לרגע הראשון בו יוכל לקחת חופש מעבודתו ולהתייצב כדי להסדיר את מעמדו, וכך עשה לאחר פחות משלושה חודשי עריקות התייצב ונאסר מיד.

בעוד שחיילי מילואים בעלי עבר נקי מבעיות משמעת מקבלים אזהרה, התנקמו בו ודנו אותו ל 5 ימי מאסר בפועל ועוד 15 ימים על תנאי למשך שנתיים.

חייל שנשפט אחריו שכבר נעצר בעבר על עריקות ואף נתפס במקרה, קיבל את אותו עונש בדיוק. אלא שבכך לא נגמרה הפרשה. כשהשתחרר מהכלא הצבאי ביקש שוברי נסיעה כדי שיוכל לחזור הביתה, בכלא אמרו לו שיציג לנהג האוטובוס את השחרור מהכלא. אלא שנהג האוטובוס לא קיבל את אישור השחרור ואף אמר לו שבכלא ככה עובדים על החיילים משך שנים.

במזל מרשי גייס כסף ונסע למחוז חפצו, אולם לא מעטים תופסים טרמפים בלית ברירה ומסכנים את חייהם.

באדיבות עורך דין ארז בר-זיו

עדכונים אחרונים

ינו 29, 2024

מקצועות מבוקשים ומתגמלים לשנת 2024

גם על רקע המלחמה, שוק העבודה ממשיך להתפתח ויוצר הזדמנויות חדשות במגזרים שונים. בתקופת…
נוב 30, 2023

שליטה באמנות האנימציה: המשמעות של קורסי אפטר אפקטס במכללות לאנימציה

בתחום כמו אנימציה, חשוב להישאר מעודכנים תמיד. ככל שהתעשייה מתפתחת, כך גם הכלים והטכניקות…
אוק 24, 2023

התפקיד המכריע של ההכנה בתהליך החטיבה: הדרכת תלמידי כיתות ו' מחוננים

להכנה לחלוקה יש תפקיד מכריע בהדרכת תלמידי כיתות ו' המחוננים. תהליך זה חיוני כדי להבטיח…
אוג 03, 2023

מה חשוב ללמוד כשיוצאים לעבודה בהייטק

בעולם הטכנולוגיה המתפתח במהירות, חיוני להישאר בקדמת העקומה ולהצטייד בכישורים ובידע…
מרס 01, 2023

כל מה שחשוב לדעת על לימודי ניהול

תוכנית הלימודים בתואר ראשון בלימודי ניהול עוסקת בתיאוריות ובפרקטיקות של הניהול העסקי.…
ינו 16, 2023

סטודנטים? כך תקלו על עצמכם בתואר

לימודי תואר ראשון הם חוויה מרתקת ומעצימה, אבל גם תובענית מאוד.