שיתוף פעולה מציל חיים: מד״א משתף מנסיונו בטיפול באירועים רבי נפגעים עם הצלב האדום הגרמני - בעקבות כנס בינ"ל שיזם מד"א בישראל לפני כשלושה חודשים, פנו נציגי הצלב האדום בגרמניה בבקשה לקולגות מישראל: עזרו לנו לשנות תפיסה ולפתח מיומנויות מתאימות לפני כשבועים החלה העבודה המשותפת כשתומר קפלן, פאראמדיק מפקח במרחב נגב של מד"א וחבר בצוות הלאומי למענה לאסונות, נסע אליהם והרצה לפורום מנהלי שירותי האמבולנסים, איליה, פאראמדיק גרמני שעבר לאחרונה השתלמות במד"א: "אני מודה עמוקות לצוותי מד״א בישראל שעזרו לי בפיתוח מיומנות בטיפול באירועים רבי נפגעים.

כלים
מד״א משתף מנסיונו בטיפול באירועים רבי נפגעים עם הצלב האדום הגרמני
מד״א משתף מנסיונו בטיפול באירועים רבי נפגעים עם הצלב האדום הגרמני

היום אני יכול היום לבקר את אחד הפצועים הקשים שהיו בפיגוע ושאני הצלחתי להציל" - לפני כשלושה חודשים, ב-21.09.2016, יזם מד״א כנס ראשון מסוגו בעולם שעסק בהפקת לקחים מאירועים רבי נפגעים. לכנס הגיעו 46 נציגי הצלב והסהר האדום מ-27 מדינות שונות בהן: איטליה, טורקיה, שוודיה, ארה"ב, גרמניה, צרפת, קנדה, פיליפינים ועוד. הכנס נמשך שלושה ימים בהם דנו הנציגים בדרכי התמודדויות שונות על רקע גל האר"נים (אירועים רבי נפגעים) הכבד שהתרחש בשנה האחרונה בעולם, לצד תרגיל בו הדגימו צוותי מד"א למודי הניסיון מקרים שהתרחשו בארץ והמחישו כיצד הארגון מתנהל באירועים רבי נפגעים, כך שנציגי הארצות השונות ללמדו ממד"א ורכשו כלים שישמשו במדינותיהם.

היום השני של הכנס הוקדש לדיונים ולהפקת לקחים כלל עולמים. הנציגים הגרמנים הופתעו לגלות את הפערים בידע שלהם בטיפול באירועי נפגעים. בכנס, סיפרו נציגי המטה של הצלב האדום הגרמני, כי צוותי הארגון אינם מיומנים בטיפול באירועי רבי נפגעים וכי תפיסת העולם היא שהטיפול הרפואי יגיע רק לאחר שהאירוע הוכרז כ"בטוח". בהמשך לזיהוי הפערים החליטו הגרמנים על תהליך משותף עם מד״א לעדכון תפיסת ההפעלה ופיתוח מיומנויות צוותי הצלב האדום הגרמני לטיפול באר״ן.

לפני כשבועיים נסע תומר קפלן, פאראמדיק מפקח במרחב נגב של מד"א וחבר בצוות הלאומי למענה לאסונות, למטה הצלב האדום הגרמני. מטרת הנסיעה הייתה להציג בכנס של מנהלי שירותי האמבולנסים בצל"א את תפיסת מד"א והניסיון שנצבר. כאשר תומר הביא מניסיונו האישי העשיר בהתמודדות עם אירועים מעין אלו.

לפני כשבוע, ב-19.12, מחבל שנהג במשאית עטה לעבר שוק חג המולד במרכז ברלין ופגע בעשרות אנשים. בפיגוע נהרגו 12 בני אדם ו-48 נפצעו, בהם דליה אליקים תושבת הרצליה שנהרגה ובעלה רמי שנפצע קשה. תומר אמנם שב לארץ מספר ימים לפני הפיגוע, אך מיד לאחר הפיגוע הוטס לברלין גיא כספי, מנהל מחלקת חומ״ס והדרכות באגף המבצעים של מד״א, במטרה להמשיך את העבודה המשותפת עם הצלב האדום הגרמני, אשר למצער עוסקת בדיוק באירועים מסוג זה.

לפני כחודשיים הגיע לארץ איליה לנקאו, פאראמדיק משירות האמבולנסים של העיר ברלין, להשתלמות של חודש במגן דוד אדום. במהלך ההשתלמות לקח איליה חלק בטיפול בחולים ובפצועים בתאונות ולמד מצוותי מד״א על טיפול באירועי רבי נפגעים. איליה המתגורר סמוך למקום הפיגוע בברלין, הגיע לזירה וסייע לצוותים במקום. איליה מעיד כי הניסיון שצבר בשהותו בארץ עזר לו לפעול בזירת האירוע ולסייע לפצועים, על אף הכאוס שהיה במקום ״אני מודה עמוקות לצוותי מד״א בישראל שעזרו לי בפיתוח מיומנות בטיפול באירועים רבי נפגעים. אין ספק כי בעזרת הידע הנוסף שצברתי בשהותי בישראל הצלחתי להתנהל בזירת הפיגוע באופן טוב יותר, והיום אני יכול היום לבקר את אחד הפצועים הקשים שהיו בפיגוע ושאני הצלחתי להציל. תודה לכם מקרב לב ומקווה שאוכל להעניק לכם בחזרה״.

רמ"ג אלי בין, מנכ״ל מד״א: ״אני משתתף בצערם של משפחות ההרוגים והפצועים ומחזק את ידיהם של כוחות ההצלה והרפואה הגרמניים שטיפלו באסון הנורא שפקד את העיר ברלין. מד״א זכה לפני מספר חודשים לארח את נציגי הצלב האדום הגרמני לכנס אשר בו עלתה סוגיית הטיפול באירועי רבי נפגעים והפער בידע של הכוחות בגרמנים בנושא. ביחד, החלטנו להרים את הכפפה וליצור שיתוף פעולה להנחלת הידע הרב של ארגון מגן דוד אדום בטיפול באירועי רבי נפגעים לצלב האדום הגרמני. לצערנו, הפיגוע התרחש תקופה קצרה מידי לאחר תחילת תהליך משותף זה, אך ברור לכל כי האיום לצערנו קיים ואנחנו מאמינים כי אנשי הצלב האדום בגרמניה ונציגי מד״א יצליחו לבנות יחד מערך טיפול בנפגעי אר״ן, ובמקרה של אסון נוסף יהיו כוחות ההצלה הגרמנים מיומנים יותר. היחסים בין מד"א לבין ארגוני הצלב והסהר האדום מושתתים על חברות עמוקה רבת שנים. כלל הארגונים מאמינים בראש ובראשונה בהצלת חיים וכולנו מדברים באותה שפה כשעומדים לנגד עיננו עקרונות הצלת החיים. אנחנו במד"א נמשיך להנחיל את הידע והמיומנות לכל החפצים בכך ולסייע בהצלת חיים ברחבי העולם״.