מס הארנונה מוטל על כל תושבי המדינה, גם על אלו שאינם מחזיקים בנכס. יחד עם זאת, ייעוץ משפטי עשוי לסייע בהפחתת הסכום לתשלום. מס הארנונה מוטל על כל תושב המתגורר בנכס. גם שוכר הנכס מוגדר בחוק כמי שמחזיק בו, ועל כן חייב בתשלום. לעומת זאת, אדם הגר בפנסיון, בית מלון, או אדם שגר כדייר משנה, אינו נחשב למחזיק בנכס.

כלים

מי זכאי להנחה בארנונה

הרשויות מעניקות אחוזי הנחה בארנונה לאוכלוסיות שונות. הנחות ניתנות לאזרחים ותיקים ולבעלי נכויות, והן תלויות בנסיבות כגון אחוזי הנכות, ויכולת ההשתכרות. בנוסף על כך, קיימות הנחות נוספות, מוכרות פחות. הפחתה בסכום המס ניתן להשיג למשל על רקע מצב כלכלי או במצבים שבהם בעל הנכס לוקח חלק בפרויקט פינוי-בינוי.

כיצד ניתן לממש את ההנחה בארנונה

למעט מקרים מיוחדים, על מבקש ההנחה להיות מוגדר כ"מחזיק בנכס". אם הוא מחזיק במספר נכסים, יהיה זכאי להנחה בעבור נכס אחד. ראשית עליו לפנות לאגף הארנונה של הרשות ולמלא את טופס הבקשה הרלוונטי. כותב הבקשה צריך לוודא שיש בידיו את כל המסמכים הנדרשים בבקשה ולצרף מסמכים הנוגעים למקורות הפרנסה שלו. ישנן רשויות שבמקרים מסוימים יאשרו הנחה רטרואקטיבית בהתאם לכללים שקבעה.

ערר ארנונה

ישנם מקרים שבהם הרשות אינה מאשרת את קבלת ההנחה המבוקשת. במקרים אלו ניתן להגיש ערעור. לשם כך ניתן לפנות לוועדת ערר. על מגיש הבקשה להציג את פרטי הנכס שבעבורו נדרש התשלום, לבאר את נימוקיו ואת סיבת ערעורו ולצרף כמובן את תשובת הרשות לבקשתו. ועדת הערר מוסמכת לדון בעניינו של התושב גם שלא בפניו, אך אם ביקש להתייצב בפניה, עליה לאפשר זאת. על החלטת ועדת הערר ניתן לערער בפני בית המשפט המחוזי, כשאת הערעור יש להגיש תוך שלושים יום ממסירת החלטת ועדת הערר

ניתן להיווכח כי הליך הערעור רצוף קשיים, הרשויות מטיבות לנצל את כוחן, ולא פעם גובות מסים שלא לצורך. במקרים רבים כדאי לפנות לייעוץ משפטי שיחזק את יכולתו של האזרח להתייצב מול תביעות הרשות. משרד עו"ד בן אליעזר ושות' מתמחים בתחום המיסוי העירוני הנחה בארנונה והפחתת חוב ארנונה. לפרטים: תובל 13 (בית אמריקה) רמת גן, טלפון: 03-6954100 פקס: 03-6721310 דוא"ל: /Users/fridm/Desktop/info@be-law.co.il">info@be-law.co.il