ח״כ גרמן למנהלת תיכון בהרצליה: ״בטלי יום הכנה לצה״ל הנגוע באפליה מגדרית״ ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) פנתה היום (רביעי), במכתב למנהלת תיכון הראשונים בהרצליה, בקריאה לבטל את יום ההכנה לשירות הצבאי שצפוי להיערך מחר לתלמידי כיתות י״ב בבית הספר, על ידי ארגון "אורגד יעדים".

כלים
ח״כ גרמן: ״מדאיגה מכל היא העובדה כי ההרצאות על מניעת אלימות מינית מועברות לנערות בלבד"
ח״כ גרמן: ״מדאיגה מכל היא העובדה כי ההרצאות על מניעת אלימות מינית מועברות לנערות בלבד"

זאת, בשל הפרדה מגדרית בהרצאות ובתכנים המעצימה פערים בין מתגייסות למתגייסים. ״נדהמתי לגלות כי לצורך ההרצאות התלמידים יופרדו על פי מגדר, וכי תוכן ההרצאות מנותב לחלוטין על פי מגדר״, כתבה גרמן במכתבה. הנערים צפויים להאזין להרצאות בנושאים כגון: ״שבירת הילד ובניית הגבר״, ״דמות המפקד״ ו״קשיים בטירונות״. לעומתם, לנערות צפויות הרצאות על הטרדות מיניות, אפלייה מגדרית ו״להיות פקידה״.

לדברי גרמן, ״מיותר לציין כי לצה״ל, על אף שאיפתו להיות ארגון שוויוני כלפי נשים, עדיין ישנה דרך ארוכה לעשות על מנת להגיע לשוויון בנושא המגדרי - ולכן מן הראוי להכין נשים לתופעות הקשות שמהן הן עלולות לסבול במהלך שירותן - כגון הטרדה מינית ואפליה מגדרית. עם זאת, לא ייתכן כי מירב ההרצאות שישמעו בנות לקראת שירותן הצבאי - בפרט בתיכון המתגאה במודעות מגדרית - יעסקו בדיכוי ולא באפשרויות העצמה, וההרצאות שאינן בנושאים שליליים, במקום לעודד נשים לשאוף לממש עצמן בתפקידים מגוונים, יתמקדו בתפקידי פקידות. לא רק זאת, אלא שמראש הנערות מופרדות מהנערים בהרצאות אלו, נחשפות לתוכן אחר ולומדות כי הן אינן שוות לנערים - וגם הנערים לומדים כי הנערות לא שוות אליהם״.

עוד הוסיפה גרמן כי ״מדאיגה מכל היא העובדה כי ההרצאות על מניעת אלימות מינית מועברות לנערות בלבד. במציאות שבה האופן הכי פשוט למנוע אלימות מינית היא לא לנקוט בה, לשים את הדגש דווקא על שמירת הנערות על עצמן, במקום להסביר גם לנערים על חומרת התופעה ועל החשיבות של מניעתה, כשהכוח לכך הוא ללא ספק גם בידם, אם לא בעיקר בידם - יש בכך מתן לגיטימציה להתנערות מאחריות מצד הפוגעים מינית בנשים מצה״ל, ומיקוד תשומת הלב בקורבן העבירה״.

״בתיכון שדוגל בשוויון, בהכנה לשירות בצבא שחותר לשוויון, לא ייתכן כי מראש יוסללו התלמידים באופן כל כך חד משמעי, בדיוק אל תוך המציאות הלא שוויונית שאותה אנחנו כל כך רוצים לשנות״, סיכמה גרמן. ״עלינו למצב את התלמידים והתלמידות כשווים ושוות, ולהילחם נגד האשמת הקורבנות במקרים של הטרדה ותקיפה מינית, ככל שניתן - החל מההסברה שקודמת לשירות הצבאי. אבקש ממך לדאוג לכך שיום העיון יבוטל במתכונתנו הנוכחית, ושכל התכנים מסוג זה יועברו לתלמידות ולתלמידים יחדיו״.