מנכ"לית רשות נחל הקישון, שרון נסים, קוראת לציבור שלא לשחרר חיות מחמד לטבע, על מנת שלא לפגוע במערכת האקולוגית בסביבת הנחל. השבוע, בסיור שגרתי שערכה רשות נחל הקישון נצפה מין פולש אשר מהווה מפגע אקולוגי בנחל סעדיה, יובל של נחל הקישון: צמח בשם אלף-עלה מימי החל להתפשט ולהשתלט בנחל, בסמוך לנביעתו.

כלים

הרשות החלה מיד בעבודות הרחקת הצמחייה הפולשת מהמקום. ההרחקה בוצעה באופן ידני לניתוק הצמחייה מהקרקעית וסילוקה, תוך שמירה על מינימום פגיעה בחי ובצומח השוכן בנחל. הצמחייה המורחקת נאספה ופונתה. בשבועות הקרובים תבצע רשות הנחל מעקב הדוק אחר האזור שנוקה, על מנת לוודא שמין צמח זה אינו משתלט שנית.

אלף-עלה מימי הוא צמח מים רב שנתי ומוגדר כמין פולש. רוב הצמח טבול במים כאשר קצוות העלים העליונים זקופים ובולטים על פני המים עד לגובה של 15 ס"מ. שורשיו מסוגלים להעמיק במים ולהיאחז בקרקעית. הצמח הובא לישראל כצמח אקווריום והוא נמכר במשתלות כצמח נוי לבריכות. הצמח מתפשט במהירות רבה ויוצר מוקדים צפופים הדוחקים מיני צמחים מקומיים ואף ידוע שאוכלוסייתו משנה את התכונות הפיזיות והכימיות של המים. על כן אלף-עלה מימי נחשב צמח זר "משנה סביבה" במקומות בהם הוא פולש (מתוך הצמחים הפולשים בישראל, ד"ר ז'אן-מארק דופור-דרור, 2010).

מינים פולשים הם מינים זרים, אשר לרוב הובאו בעקבות פעילות אדם אל מחוץ לאזור תפוצתם הטבעי והצליחו להתפשט במקום החדש. בעקבות זאת, הם גורמים נזק לסביבה ובעיקר למגוון הביולוגי המקומי. לרוב, המינים הפולשים "מנצחים" בתחרות על המשאבים ומתרבים במהירות וגורמים לדחיקה תחרותית של מינים מקומיים והיעלמותם מבית הגידול.

אין זו פעם ראשונה שרשות נחל הקישון נאבקת במיגור במין פולש מימי זה. לפני כשלוש שנים, הרשות הרחיקה למעלה מעשרה טון של אלף-עלה מימי מבריכת מעיין אלרואי שבטבעון. הפעם, מוקד הצמח הפולש אותר בשלב מוקדם של התפתחותו וניתן היה למגרו לפני השתלטותו על כל גוף המים.

ברשות נחל הקישון ציינו שהצמח אלף-עלה מימי החל להתפשט ככל הנראה מפעילות אדם יזומה באזור, של שפיכת תכולת אקווריום נוי, בהם לרוב ניתן למצוא את הצמח הפולש.

מנכ"לית רשות נחל הקישון, שרון נסים מבקשת להעביר מסר לציבור, כי אין לשחרר חיות מחמד לטבע, על מנת שלא לפגוע במערכת האקולוגית בסביבת הנחלים סעדיה וקישון. עוד ציינה, כי בעת האחרונה מבוצעות מספר פעולות ע"י הרשות לשיקום נחל סעדיה והפיכתו לפנינת טבע, ביניהן: מיגור צמחייה פולשת, טיפול במפגעי זיהום הזורמים לנחל והשבת מינים מקומיים בפעולות יזומות. בהמשך מתכננת הרשות לשחזר את נתיב הזרימה של הסעדיה בחזרה אל הקישון באמצעות יצירת פארק צפרות ושטחי אחו-לח בקרבת הנחל.