מגנים על הילדים מפני השמש הישראלית - "חוק ההצללה" (הצעה לתיקון חוק תכנון ובניה) שהובילה ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) בשיתוף ח"כ יפעת שאשא – ביטון (כולנו) ובשיתוף העמותה הישראלית למלנומה, עבר היום בקריאה טרומית. החוק קורא להתנות בנייה של גני משחקים - בהצללה שלהם, כלומר, לא ינתנו רשיונות לבניית גני משחקים, ללא תיכנון הצללה מראש.

כלים
איילת נחמיאס ורבין - ממזערת את נזקי השמש
איילת נחמיאס ורבין - ממזערת את נזקי השמש

"חוק ההצללה" (הצעה לתיקון חוק תכנון ובניה) הוא חוק שהובילה ח"כ איילת נחמיאס ורבין מ"המחנה הציוני", בשיתוף ח"כ יפעת שאשא – ביטון מ"כולנו", להתנות קבלת רישיון לבניית גני משחקים ושעשועים ברשויות המקומיות בהצללתם, עבר היום בקריאה טרומית. החוק הנו פרי שיתוף פעולה של העמותה הישראלית למלנומה.

הפארקים וגני השעשועים מהווים חלק בלתי נפרד מהמרחב הציבורי והקהילתי בישראל ומשמשים בעיקר מקום מפגש לפעילות משפחתית, ספורטיבית ופנאי. הצרכנים העיקריים של מתקנים מעין אלו הם קטינים אשר בשל גילם חשופים במיוחד לסכנות הכרוכות בחשיפה מוגזמת לשמש הישראלית.

הצללה של פארק, גן או מתקן שעשועים בישראל חיונית עבור אוכלוסיית המשתמשים הטבעית, ילדים וטף, אשר חשיפתם הממושכת לשמש עשויה לחשוף אותם לפגיעות ונזקי שמש רבים בטווח הקצר והארוך, כגון: התייבשות, סחרחורת, כוויות קשות, פריחות ואלרגיות, דיכוי המערכת החיסונית של העור ובטווח הבינוני והארוך - סרטן העור. פארקים או גנים בהם יש מתקנים ללא הצללה, מביאים לחשיפה ממושכת לשמש של קטינים וחושפים אותם למעשה לסכנות בלתי סבירות.

ח"כ איילת נחמיאס ורבין (מחנ"צ): "החשיפה הממושכת לשמש היא מסוכנת ומזיקה, לא פעם התייחס המבקר לעובדה כי במקומות המיועדים לאוכלוסייה הרחבה אין כלל הצללה והם מסכנים את חיי המשתמשים בהם בחלק משעות היום. חוק ההצללה שעבר היום הנו צעד ראשון בצמצום הסיכון שבחשיפה לשמש העלול מעבר לתוצאות המיידיות להוביל גם לסרטן העור. מדינת ישראל נמצאת במקום השלישי בעולם בשכיחות סרטן העור ועל מדינת ישראל ליצור סט כלים של רפואה מונעת, על מנת לסייע למגר את המחלה".

ח״כ יפעת שאשא-ביטון, יו״ר הועדה לזכויות הילד: ״כמי שמובילה את נושא בטיחות הילדים מזה כשנה וחצי אני רואה חשיבות רבה בהצללת גני השעשועים בישראל ולא יתכן שהילדים, הוריהם והסבים והסבתות שלהם יהיו חשופים לשמש היוקדת בקיץ. המצב כיום אינו מאפשר להם ליהנות מהמתקנים בגני השעשועים שהוקמו עבורם ומהווים מוקד למפגע ופציעות חמורות כתוצאה מהשמש הלוהטת. מעבר לכך, ההצללה גם תגביר את המודעות לנזקי השמש והצורך להתגונן מפניה כבר בגיל הרך".