בטקס שהתקיים הבוקר במרכז המבקרים במצדה נחנך מכון המחקר ים המלח, בו יפעלו יחדיו מדענים מישראל, ירדן והרשות הפלסטינית, על מנת לחקור את ים המלח, במטרה למצוא דרכים לשקם אותו ואת האזור הסובב אותו בשתי גדותיו. סגן השר לשתפ"א, ח"כ איוב קרא, הכריז בטקס כי יפעל לקרוא לקטע כביש 90 בין יריחו לאילת 'כביש מלכת שבא' - "לאות שיתוף הפעולה בינינו לשכנינו."

כלים
חנוכת מכון המחקר ונאום סגן השר קרא
חנוכת מכון המחקר ונאום סגן השר קרא

מכון המחקר ים המלח נחנך הבוקר, שלישי 22/11, בטכס במרכז המבקרים במצדה, בהשתתפות סגן השר לשתפ"א, ח"כ איוב קרא.

מכון המחקר הוקם בחסות המשרד לשיתוף פעולה אזורי, אשר סייע להקמתו בסכום של 4 מיליון ש"ח. צפויים לשתף בו פעולה מדענים מישראל, מירדן ומהרשות הפלסטינית, במטרה למצוא דרכים לשקם אותו ואת האזור הסובב אותו בשתי גדותיו.

שותפים נוספים להקמת המכון הם המועצה האזורית תמר, אוניברסיטת תל אביב, קרן יק"א בישראל ורשות הטבע והגנים.

סגן השר לשיתוף פעולה אזורי, ח"כ איוב קרא, אמר בטקס החנוכה כי המשרד לשיתוף פעולה אזורי יפתח במכון המחקר 'האב' שירכז את פעולות ארבעת מכוני המחקר המשותפים לישראל ולירדן, הפועלים בין הערבה לצפון בקעת הירדן ומבצעים מחקרים מתקדמים ופיתוחים חדשים לטובת האוכלוסייה המקומית והעמים השכנים.

סגן השר קרא הוסיף: "מקום זה משמש גם סמל לרצון העמוק של העם בישראל לשיתוף פעולה עם שכננו למחקר משותף, קידמה ופיתוח לטובת שיפור החיים בכלל ובמיוחד החיים המשותפים. ים המלח, אשר על שימורו אנו נאבקים בימים אלה, הוא מקור היסטורי למורשת, לתיירות ולחומרי גלם שמשמשים עולם שלם של פיתוחים טכנולוגים, חקלאים ורפואיים וממנו ניזונים העמים שמסביבנו ועמי העולם.

המשרד לשיתוף פעולה אזורי מקדם בראשותי פרויקטים רבים להעלאת מודעות ים המלח עם השכנים ובראשם תעלת הימים שבעוד מספר שנים תעלה את מפלס ים המלח במיליוני קו"ב מים שיובלו מים סוף ותספק מים חיים רבים לעמים באזור. מתוך ראייה היסטורית ותרבותית אני אפעל, בשיתוף המועצות האזוריות, לקרוא לכביש 90 בין יריחו לאילת, הציר שהיה ידוע בימי קדם כדרך הבשמים, על שם מלכת שבא, לאות שיתוף הפעולה בינינו לשכנינו."

המכון צפוי לרכז את המחקר הנעשה היום בים המלח, לעבות את תחומי העניין ולהגדיר סדר עדיפויות. בנוסף, המכון יוסיף מערכת של לימוד והוראה בתחומים הקשורים לים המלח ולתחומי המחקר ויסייע לביצוע מחקרים באזור עצמו ולהתמקמות של חוקרים, ובעתיד גם סטודנטים, באזור.

המחקרים שיבוצעו במכון צפויים להתמקד בארבעה נושאים: רפואת אקלים וסביבה-רפואה ובריאות של ים המלח ; לימודי ים המלח: צומח, חי, סביבה, גיאולוגיה, ארכיאולוגיה, מורשת וכו' ; ניהול משאבי טבע וסביבה, חקר קהילות והתיישבות ושיתוף פעולה אזורי-בינלאומי; משאבים ייחודיים של ים המלח - צומח, חי ומינרלים ייחודיים בדגש של ביוטכנולוגיה וננו-טכנולוגיה.

עדכונים אחרונים

ינו 29, 2024

מקצועות מבוקשים ומתגמלים לשנת 2024

גם על רקע המלחמה, שוק העבודה ממשיך להתפתח ויוצר הזדמנויות חדשות במגזרים שונים. בתקופת…
נוב 30, 2023

שליטה באמנות האנימציה: המשמעות של קורסי אפטר אפקטס במכללות לאנימציה

בתחום כמו אנימציה, חשוב להישאר מעודכנים תמיד. ככל שהתעשייה מתפתחת, כך גם הכלים והטכניקות…
אוק 24, 2023

התפקיד המכריע של ההכנה בתהליך החטיבה: הדרכת תלמידי כיתות ו' מחוננים

להכנה לחלוקה יש תפקיד מכריע בהדרכת תלמידי כיתות ו' המחוננים. תהליך זה חיוני כדי להבטיח…
אוג 03, 2023

מה חשוב ללמוד כשיוצאים לעבודה בהייטק

בעולם הטכנולוגיה המתפתח במהירות, חיוני להישאר בקדמת העקומה ולהצטייד בכישורים ובידע…
מרס 01, 2023

כל מה שחשוב לדעת על לימודי ניהול

תוכנית הלימודים בתואר ראשון בלימודי ניהול עוסקת בתיאוריות ובפרקטיקות של הניהול העסקי.…
ינו 16, 2023

סטודנטים? כך תקלו על עצמכם בתואר

לימודי תואר ראשון הם חוויה מרתקת ומעצימה, אבל גם תובענית מאוד.