אסון טבע הוא הסיוט הגדול ביותר של חברות הביטוח, כי בגללו הן מחויבות לשלם מאות מיליוני דולרים לנפגעים. מבחינת הצרכנים והציבור הרחב, הדרך לצמצם מראש את הסיכון היא כמובן לבחור חברה גדולה, אמינה ומוכרת עם גב כלכלי יציב

כלים
מה הקשר בין אסונות טבע לחברות הביטוח?
מה הקשר בין אסונות טבע לחברות הביטוח?

בתאריך 11 במרץ 2011 החלה להופיע רעידת אדמה מול חופי האי הונשו, הגדול באיי יפן. עוצמת רעידת האדמה עמדה בהתחלה על 8.9, אך עודכנה לאחר מכן לדרגה 9 על ידי הסוכנות המטארולוגית של יפן וכך הפכה לחזקה ביותר שפקדה את המדינה ב-140 השנים הקודמות ולרביעית בעוצמתה מאז החלו המדידות.

רעידת האדמה גרמה לגלי צונאמי בגובה 10 מטר, פוצצה את המעטה החיצוני של הכור הגרעיני בפוקושימה ועוררה גלים שהגיעו עד לחופי האוקיינוס השקט של ארצות הברית, קנדה, צ'ילה ומדינות איים נוספות. לפי דיווחים רשמיים נהרגו ברעידת האדמה הזו מעל 15,000 אלף אנשים ועוד כ-3,000 נעדרו. זו אמנם דוגמא קיצונית לאסון טבע שמכה בהפתעה במדינות מערביות גדולות ומפותחות, אבל אפשר ללמוד ממנה לא מעט על הקשר לכלכלה ולמשק.

הפסד כספי של מעל 108 מיליארד דולר

אסון טבע נחשב לסיוט הגדול ביותר של חברות ביטוח בארץ ובעולם. החברות נדרשות לשלם פיצויים על סך מאות מיליוני שקלים ודולרים בגלל אסונות מן הסוג הזה, בעיקר אם הן מכסות נזקים שנגרמים בגלל כוח עליון. אמנם לא כל חברות הביטוח מוסיפות סעיפים כאלה בפוליסות בודדות של אנשים פרטיים, אך הכיסוי מהווה חלק בלתי נפרד מהפוליסות של מוסדות ציבוריים, מוסדות כלכליים, ארגונים פרטיים גדולים ועוד.

בשנת 2011 למשל ספגו החברות הפסדים של 108 מיליארד דולר כתוצאה מרעידות האדמה והצונאמי ביפן, מהסופות ומהשיטפונות שהתחוללו ברחבי האוקיינוס השקט. חלק מהחברות קרסו לחלוטין בגלל האירוע ורובן עדיין לא התאושש.

למעשה, כמעט כל הגורמים שנפגעו מרעידת האדמה תובעים את חברת הביטוח בצורה כזו או אחרת. גם המדינה משתתפת בחלק מהתביעות והאחריות עוברת לפתחן של החברות השונות. רוב החברות לא מסוגלות להתמודד עם העומס ואין להן את המשאבים הנדרשים על מנת לשאת בהוצאות. התוצאה היא גרירת רגליים שנמשכת שנים רבות ומקשה עוד יותר על התאוששות של החברה.

הפתרון: בחירת חברה גדולה

הקשר בין אסון טבע וחברות בענף הביטוח צריך להיות ברור גם לאנשים מן היישוב. המסקנה מהאירוע האחרון ביפן ומעוד אסונות טבע שהתרחשו לאורך ההיסטוריה המודרנית, היא שתמיד כדאי לתת עדיפות לחברה גדולה.

רק חברות ביטוח גדולות ומוכרות ובעלות גב כלכלי איתן תהינה מסוגלות להתמודד עם הוצאות מן הסוג הזה. בנוסף, סביר להניח שכל החברות הביטוח הקטנות יתאגדו לאחר אסונות טבע ויפנו בעצמן לחברות הגדולות והמנוסות. זה היתרון היחסי של חברות ביטוח גדולות וזה מה שמעניק להן את יכולת ההישרדות המרשימה.