הכנסת העבירה היום בקריאה ראשונה את הצעת החוק של ח"כ תמר זנדברג לפיה גם נשים שיולדות בבית יזכו למענק לידה. כיום מופלות נשים אלה כאשר המדינה מונעת מהן קבלת מענק לידה אשר ניתנות רק לנשים שילדו בבית חולים. ח"כ זנדברג: "המדינה צריכה לאפשר חופש בחירה לנשים ולא למנוע ממי שבוחרת ללדת בבית את המענק המגיע לה ושנועד לכסות הוצאות ראשוניות עבור הילוד"

כלים
ח"כ תמר זנדברג (מרצ)
ח"כ תמר זנדברג (מרצ)

ההצעה של ח"כ זנדברג אושרה היום בכנסת בהצבעה בקריאה ראשונה. הצעת החוק תעצור את האפליה הקיימת כיום נגד נשים שבוחרות ללדת בלידת בית, ותקבע כי גם נשים אלה יהיו זכאיות למענק לידה. כיום רק נשים היולדות בבית חולים או שמגיעות לבית חולים מיד לאחר הלידה מקבלות מענק לידה, ואילו נשים שבוחרות ללדת בבית לא מקבלות סכום זה. הצעת החוק קובעת כי נשים בלידת בית יקבלו את מענק הלידה, וכמו כן יוכלו לתבוע מענק אשפוז לכיסוי הוצאות עבור מיילדת מוסמכת, במידה ואכן נעזרו בכזו.

הסיבה ההיסטורית לאפליה זו נובעת מההנחה כי לידה בבית חולים היא הלידה הבטוחה ביותר וכי יש לעודד נשים ללדת בבתי חולים בלבד. ואולם מחקרים שנעשו בשנים האחרונים מצאו כי כאשר מדובר בלידה בסיכון נמוך המלווה על ידי מיילדת מוסמכת אין ללידה זו השפעה שונה על בריאות היולדת או הילוד לעומת לידה בבית חולים.

בשנים האחרונות יותר ויותר נשים בוחרות ללדת בבית במרחב טבעי ומוכר, ועדיין שיעור הלידות הביתיות בישראל נמוך ומסתכם בפחות מאחוז מכלל הלידות.

הצעת החוק כוללת תיקון של חוק הביטוח הלאומי הנוגע למענק הלידה ולמענק האשפוז וכן תיקון של פקודת המיילדות הנוגע לתקנות לעיסוק מיילדות ביילוד מחוץ למוסד רפואי שייקבעו על ידי שר הבריאות באישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות. התיקון המוצע לפקודת המיילדות נועד להסדיר את נושא הלידה האלטרנטיבית אשר עד כה הייתה מחוץ לכל פיקוח, וזאת על ידי הסמכת שר הבריאות להתקין תקנות אשר יקבעו את התנאים שבהם תותר ותוכר לצורכי מענק אשפוז לידה מחוץ לבית החולים.

מענק הלידה מסתכם כיום ב-1,751 שקל עבור הילד הראשון במשפחה, 788 שקל עבור הילד השני ו-525 שקל בגין כל ילד נוסף. כיום מתקיימות בישראל בין 600 ל-800 לידות בית מדי שנה, כלומר תשלום של 1,751 שקלים לכל היותר ללידה יחייבו תוספת תקציב שנתית מקסימלית של 1.4 מיליון שקל.

ח"כ זנדברג: "יום חשוב בדרך של תיקון עוול שנמשך כבר יותר מידי שנים עבור מאות נשים מידי שנה במדינת ישראל שאינן זוכות לזכויות המגיעות להן. אני מודה לוועדת העבודה והרווחה , למשרד הבריאות ולביטוח הלאימי על תמיכתם בהצעת החוק הזאת וקידומה. כבר שנים ברור שלידות בית הן לידות רגילות לכל דבר ועניין והדבר היחידי שחסר הוא תיקון האפליה כלפי היולדות״.

עמותת נשים קוראות ללדת: "חופש הבחירה בלידה הוא חלק מהזכויות הבסיסיות ביותר של כל אישה יולדת בישראל. חוק דמי הלידה של ח"כ זנדברג הוא צעד ראשון בכיוון, ואנו מקוות שהוא יסמל את ההצטרפות של ישראל למגמה העולמית של שיפור זכויות היולדת. החוק מעניק דמי לידה לנשים שיולדות בבית, ובכך מטפל באחד מהחסמים העומדים בפנים נשים המעוניינות לבחור ללדת בבית. ישנן הגבלות רבות נוספות אותן משית משרד הבריאות על סוג לידה זה, אשר התימוכין המחקריים להם לא ברורים והם מהווים פגיעה בזכויות הנשים בישראל. לידת בית הוכחה מחקרית ועל ידי ארגון הבריאות העולמי כבטוחה ומטיבה עבור הנשים היולדות כאשר מבוצעת בתנאים הראויים.

תיקון אי השוויון החוקי הוא צעד ראשון לעבר חופש בחירה מלא בלידה והכרה מלאה בזכויות הנשים היולדות".

מיכל בונשטיין- יו״ר אמה״י- ארגון מיילדות הבית ישראל: ״מתן מענק לידה ליולדות הבית הוא צעד ראשון בתיקון האפליה בת כמה עשורים, כלפי יולדות בית. מענק הלידה יוענק באופן שיוויוני לאזרחיות המדינה שילדו בבית כמו גם לנשים שיולדות בבתי חולים. מענק לידה עבור יולדות הבית מעודד נשים ללדת בבית עם מיילדות מוסמכות, שזו הבחירה הבטוחה יותר עבור היולדות והיילודים. עדיין נותרת ההוצאה הגדולה והמשמעותית יותר עבור הטיפול הנדרש בלידה- תשלום למיילדת, ולבדיקת רופא ילדים אחרי הלידה. כידוע אשה היולדת בבית חולים אינה מחויבת לכל הוצאות ובית החולים מקבל עבורה דמי אשפוז מבטוח לאומי. ״