אושר בקריאה ראשונה חוק של שרת המשפטים איילת שקד ושל ח"כ שאשא ביטון המחמיר את עונשם של צרכני זנות של קטינים.

מליאת הכנסת אישרה אמש (שני) בקריאה ראשונה החמרת ענישה לצרכני זנות של קטינים. על פי הצעת החוק, שיזמה שרת המשפטים איילת שקד, ואליה הוצמדה הצעת חוק דומה של ח"כ יפעת שאשא ביטון, העונש על העבירה יעמוד על חמש שנות מאסר במקום שלוש שנים כיום, והיא תוגדר כפשע.

חוק העונשין בישראל כפי שהיה נהוג עד אישור הצעת החוק אתמול, קבע כי צריכת שירותי זנות מקטין היא עבירה מסוג "עוון", שהעונש הקבוע בצידה היא שלוש שנות מאסר. הצעת החוק שהתקבלה מחמירה את העונש לחמש שנות מאסר ולעבירה מסוג "פשע". ההחמרה מתאימה למדרג הענישה הקיים כיום במדינות נוספות בגין עבירות זנות נוספות המבוצעות בקטינים.

הדרישה לשקול את החמרת הענישה בגין עבירה זו עלתה לאחר פרסום המלצות הצוות הבין-משרדי לטיפול בתופעת הזנות שכללו בין היתר את בחינת הצורך בהכבדת הענישה בגין צריכת זנות מקטינים. שנה לפני כן פורסמו מסקנות ועדת המומחים של האו"ם, העוסקת ביישום האמנה בדבר זכויות הילד, אליה הצטרפה ישראל בשנת 2008. במסגרת מסקנותיה המליצה הועדה שישראל תחמיר את העונש על קבלת שירותי מין מקטין.

החוק מטפל גם באופן גביית העדות של קורבן עבירה שלא בנוכחות הנאשם, במקרים בהם קיים קושי אפשרי להעידו בנוכחות הנאשם. מתוך הכרה ברגישותם ופגיעותם של קורבנות העבירה הצעירים, החוק מאפשר להם להעיד בפני סניגורו של הנאשם בלבד.

שרת המשפטים איילת שקד: "לאוכלוסיית הקטינים ישנם צרכים ייחודיים ורגישויות אליהם עלינו לשים לב. אקפיד להגן על הקטינים מאלו שמבקשים לנצלם ליצריהם המיניים, בין היתר באמצעות החמרת ענישה שתוקיע אותם מהחברה".

ח״כ יפעת שאשא ביטון (כולנו), יו״ר הועדה לזכויות הילד: ״תופעת זנות הקטינים היא תופעה מחרידה שהולכת וצוברת ממדים מדאיגים ואף מפחידים. מדובר בתופעה חוצת מגזרים ומחובתנו לנקוט בכל האמצעים על מנת למגר אותה. החמרת הענישה של המשתמשים בשירותי מין מקטינים היא רק צעד אחד בשורת צעדים שאני מקדמת למניעת התופעה״.