מובילות דעה במכתב פומבי לשר ארדן: התערב מיידית במדיניות המפכ"ל הסלחנית בנושא עבירות המין במשטרה בעקבות תגובת המדינה לבג"צ ריטמן, הנתלית בשורת נימוקים טכניים כדי להצדיק את הגיבוי שמקבל הניצב מהמפכ"ל והשארתו בתפקיד, ומדיניות המפכ"ל המפגינה סלחנות מרובה לעברייני מין, פנו עשרות מובילות דעה במכתב פומבי לשר ארדן, בדרישה להתערב מיד במצב.

כלים

"אנו קוראות בקול רם וברור שאינו משתמע לשתי פנים: שים סוף לבושה ולעוול, עצור את ההתנהלות הבלתי נסבלת של המשטרה המקבלת רוח גבית ממפכ"ל המשטרה, מאמירותיו, ומהאווירה ששורה בארגון בעקבות רוח המפקד בכל הקשור בעבירות מין והטרדות מיניות של שוטרים וקצינים כלפי מתלוננות, שוטרות, מפגינות וחשודות." כתבו מובילות הדעה לארדן.

ביום ד' 28.9 צפויה להתקיים בת"א הפגנה גדולה נגד מכת עבירות המין במשטרה. ביום ה' 29.9 יגיע בג"צ ריטמן לדיון בבג"צ. עשרות מובילות דעה, מכל תחומי העיסוק, התארגנו במהלך סוף השבוע לפנייה בהולה לשר ארדן, בעקבות מדיניותו של המפכ"ל המפגינה סלחנות מרובה כלפי עברייני מין אשר לטענת כותבות המכתב באה לידי ביטוי ביתר שאת בתגובת המדינה לבג"צ ריטמן, המגבה את השארתו בתפקידו של הניצב שמח"ש המליצה להעמיד לדין פלילי בגין תקיפה מינית של קצינה ששירתה תחת פיקודו.

מובילות הדעה, וביניהן חברות הכנסת מירב מיכאלי, זהבה גלאון, עאידה תומא – סולימאן, השחקניות שרית וינו אלעד ולימור גולדשטיין, העיתונאיות אמילי מועטי וענת סרגוסטי, המשפטניות עו"ד ליהי יונה וקרן גרינבלט, הפובליציסטיות הפמיניסטיות נגה כהן ושירה אבנימלך, אורית סוליציאנו, מנכ״לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, ועוד רבות, דורשות מהשר ארדן להתערב לאלתר במדיניות שמוביל מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך אשר נותן גיבוי לקצינים בכירים אשר הואשמו בעבירות מין.

במכתב לארדן נכתב: "המדיניות המקלה והסלחנית שהנהיג המפכ"ל אלשיך כלפי שוטרים שעברו עבירות מין, היא לא רק מקוממת אלא אסורה ופוגעת באזרחי המדינה ובערכי החברה הישראלית. במסגרת מדיניות זו, פגיעות מיניות על ידי קצינים בכירים ושוטרים מטופלות בסלחנות ומועברות לסדר היום, קצינים שנמצאו אשמים בעבירות כאלה זוכים לגיבויו המלא, חלקם אף נהנים מקידום בדרגות או במינויים בכירים, והאווירה הארגונית מהלכת אימים על כל שוטרת המעזה לפצות פיה בנושא – כל אלה משמרים ומטפחים את תרבות התקיפות המיניות בארגון והופכים את גוף האכיפה של מדינת ישראל למקום בו נשים נפגעות על ידי מי שאמור להגן עליהן. אמון הציבור במשטרת ישראל אבד – מרבית קורבנות האלימות המינית נמנעות מלהגיש תלונה במשטרה, וריבוי הפרשיות שאירעו רק לאחרונה חשפו כי התופעה רחוקה מלחלוף.

בהובלתך, על ממשלת ישראל לטפל בדחיפות באוזלת ידה ובמדיניותה המבישה של המשטרה בנושא. אנו החתומות מטה, קוראות לך, השר לביטחון הפנים: מלא את שליחותך כנבחר של כל הציבור, כשר בממשלה של כל אזרחיות ואזרחי ישראל וכאחראי הבכיר על הביטחון האישי במדינה, לפעול למיגור תופעת ההטרדות ועבירות המין במשטרה ותיקון האווירה השוררת בה כלפי פנים וכלפי חוץ. אנו קוראות לך להעביר למפכ"ל המשטרה מסר חד משמעי ובלתי מתפשר על הצורך לנקות את משטרת ישראל מעבירות המין." ביום חמישי הקרוב, ה-29 לספטמבר, בג"צ ידון בעתירה להדחתו של ניצב ריטמן, שהוגשה ע"י עו"ד חי בר אל ממשרד חי בראל – אילן יונש ושות', פרקליטה של צ', קצינת המשטרה שלפי מח"ש הוטרדה והותקפה מינית ע"י ריטמן.

קבוצת פעילות ופעילים הנאבקים נגד "מכת עבירות המין במשטרה" יפגינו בת"א ובירושלים כדי לתמוך בעתירה. ההפגנה המרכזית מתוכננת להתקיים ביום רביעי, ה-28.9, ב-19:00 בערב ברחבת הבימה בתל אביב. בנוסף, ביום חמישי ה-29.9, בשעה 9:00, מתוכננת משמרת מחאה של פעילות ופעילים, שיעמדו בפתח בית המשפט העליון בירושלים לקראת ובזמן הדיון בבג"צ.

קבוצת פעילות ופעילים בארגונים חברתיים וארגוני זכויות נשים פתחה לאחרונה בקמפיין אינטרנטי נגד מדיניותו של אלשיך, תחת הכותרת "אלשיך מטריד אותי".

הקבוצה פתחה בקמפיין למימון המונים https://www.mimoona.co.il/Projects/3568 באתר "מימונה", שבה היא מגייסת כסף למימון מאבק משפטי וציבורי נגד מדיניות מפכ"ל המשטרה לטיוח ההטרדות המיניות במשטרה וטיפוח המטרידים מינית. לקמפיין:

המכתב המלא:

לכבוד

השר לביטחון פנים

חה״כ גלעד ארדן

מכובדנו,

הנדון: אוזלת ידה של משטרת ישראל בטיפול בעבירות מין והטרדות מיניות

אנו הח"מ - חברות כנסת, אמניות, נשות תרבות, פעילות חברתיות ומובילות דעה - נשים מכל הקשת הפוליטית והחברתית בישראל - פונות אליך בבקשה דחופה לפעול לאלתר בנושא מדיניות מפכ״ל משטרת ישראל בטיפול בעבירות מין והטרדה מינית, בתוך המשטרה עצמה ומחוצה לה. בעקבות הפרסומים על גיבוי המדינה להמשך שירותו של ניצב ריטמן, מי שחשוד בתקיפה מינית והודה בהתבטאויות מחפירות כלפי נשים אולם ממשיך לשאת בתפקיד משמעותי ביותר ולטפח קריירה מפוארת - איננו יכולות עוד להתבונן בנעשה בחיבוק ידיים. אנו קוראות בקול רם וברור שאינו משתמע לשתי פנים: שים סוף לבושה ולעוול, עצור את ההתנהלות הבלתי נסבלת של המשטרה המקבלת רוח גבית ממפכ"ל המשטרה, מאמירותיו, ומהאווירה ששורה בארגון בעקבות רוח המפקד בכל הקשור בעבירות מין והטרדות מיניות של שוטרים וקצינים כלפי מתלוננות, שוטרות, מפגינות וחשודות.

אמנם המחלקה לחקירות שוטרים אחראית על הטיפול בעבירות המיוחסות לקצינים ושוטרים, אולם המפכ"ל ולא מח"ש, הוא זה שבסמכותו להחליט כיצד לנהוג בשוטרים החשודים. לא אחת משתמש המפכ"ל בסמכותו זו על מנת לגבות את השוטרים החשודים, להשאירם במשטרה או אף לקדמם, ובכך להביע את עמדתו בנושא. התנהלותו זו של המפכ"ל יוצרת אווירה ארגונית המאפשרת, כפי שמשתקף מהמקרים הרבים הנחשפים בתקשורת ומעדויות של שוטרות רבות, התנכלות קשה מצד מפקדים ועמיתים כלפי מי שהגישה תלונה או מסרה עדות במח״ש – אשר לה אין כלים לספק הגנה נאותה למתלוננות או לעדות. יש לשים סוף להתייחסות המזלזלת והפוגענית של מפכ"ל המשטרה לנושא עבירות המין. יש להבהיר למי שעומד בראש משטרת ישראל ולשוטריו, כי תפקידם הוא השלטת חוק וסדר, ולא התייחסות וטיפול בעבירות מסוגים שונים על פי העדפות אישיות.

חובתה של משטרת ישראל, כגוף האכיפה הלאומי, לפעול בסטנדרטים האתיים הגבוהים והמחמירים ביותר, ולהוות דוגמא לכלל החברה הישראלית, חובה אותה חרתה המשטרה בחזונה. המשטרה היא הגוף האמון על הביטחון האישי והחברתי של אזרחיות ואזרחי ישראל. אך לדאבוננו לא רק שהמשטרה אינה ממלאת את תפקידיה אלה כראוי וכנדרש, היא אף מועלת בהם. החל מהתבטאויות נואלות של המפכ״ל המעודדות סתימת פיות, קשרי שתיקה ואגב כך גיבוי לשוטרים שעברו על החוק, וכלה במקרים של הטרדה ופגיעה מינית של ממש מצד שוטרים כלפי מתלוננות חסרות ישע המגיעות לבקש עזרה מהמשטרה.

לעומת המדיניות הערכית והבלתי מתפשרת הננקטת בנושא זה במערכות ובמסגרות אחרות במדינה בכל המגזרים, המדיניות המקלה והסלחנית שהנהיג המפכ"ל אלשיך כלפי שוטרים שעברו עבירות מין, היא לא רק מקוממת אלא אסורה ופוגעת באזרחי המדינה ובערכי החברה הישראלית.

במסגרת מדיניות זו, פגיעות מיניות על ידי קצינים בכירים ושוטרים מטופלות בסלחנות ומועברות לסדר היום, קצינים שנמצאו אשמים בעבירות כאלה זוכים לגיבויו המלא, חלקם אף נהנים מקידום בדרגות או במינויים בכירים, והאווירה הארגונית מהלכת אימים על כל שוטרת המעזה לפצות פיה בנושא – כל אלה משמרים ומטפחים את תרבות התקיפות המיניות בארגון והופכים את גוף האכיפה של מדינת ישראל למקום בו נשים נפגעות על ידי מי שאמור להגן עליהן.

אמון הציבור במשטרת ישראל אבד – מרבית קורבנות האלימות המינית נמנעות מלהגיש תלונה במשטרה, וריבוי הפרשיות שאירעו רק לאחרונה חשפו כי התופעה רחוקה מלחלוף.

בהובלתך, על ממשלת ישראל לטפל בדחיפות באוזלת ידה ובמדיניותה המבישה של המשטרה בנושא. אנו החתומות מטה, קוראות לך, השר לביטחון הפנים: מלא את שליחותך כנבחר של כל הציבור, כשר בממשלה של כל אזרחיות ואזרחי ישראל וכאחראי הבכיר על הביטחון האישי במדינה, לפעול למיגור תופעת ההטרדות ועבירות המין במשטרה ותיקון האווירה השוררת בה כלפי פנים וכלפי חוץ.

אנו קוראות לך להעביר למפכ"ל המשטרה מסר חד משמעי ובלתי מתפשר על הצורך לנקות את משטרת ישראל מעבירות המין, להחזיר את אמון הציבור בה, ולדאוג לכך ששוטרי משטרת ישראל יפעלו כמצופה מאנשי חוק מתוך מחויבות להקנות ביטחון אישי וביטחון חברתי לאזרחי המדינה.

על החתום:

ח״כ עאידה תומא-סלימאן, יו״ר הועדה

לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי

ח״כ זהבה גלאון, ראשת מרצ

ח״כ מרב מיכאלי, יו״ר סיעת המחנה הציוני

אורית סוליציאנו, מנכ״לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית

שרית וינו-אלעד, שחקנית

עו״ד נעה רוטמן, תסריטאית

לילך וולך, עיתונאית וקומיקאית

רונית צח, עיתונאית

שולה קשת, מנכ״לית תנועת אחותי

עו״ד קרן גרינבלט, משפטנית

ד״ר יופי תירוש, מרצה למשפטים

ד״ר מיכל סלע, יועצת לארגונים ולמנהלים

עו"ס עתר גלדמן דותן, ועו"ס אלה כהן, יו"ריות שותפות,

בשם תנועת "עתידנו" למען עתיד העבודה הסוציאלית בישראל

לימור גולדשטיין, שחקנית

אמילי מואטי, עיתונאית

ענת סרגוסטי, עיתונאית

עינת פישביין, מייסדת ״המקום הכי חם בגיהנום״

אירית דולב, עורכת ראשית, ״המקום הכי חם בגיהנום״

לינור גריסריו, עיתונאית

שירה אבנימלך, פעילה פמיניסטית

עו״ד ליהי יונה, דוקטורנטית למשפטים

נגה כהן, פובליציסטית

שירה מייקין, עיתונאית

פייגי שטרן, עיתונאית

ד״ר גיל אבנימלך, ראש המרכז ליזמות, הקריה האקדמית אונו

יותם קונסטנטיני, אסל״י - ארגון סרט לבןישראל