עבודות גבס הן אחד הפתרונות הנפוצים ביותר למגוון צרכים. סביר להניח שאם תסיטו לרגע את המבט מהמחשב, תוכלו להבחין בעבודת גבס שבוצעה היכן שהו בביתכם. קירות גבס, תקרות, נישות ומדפים הם רק חלק קטן ממגוון עבודות הגבס בבית או בעסק. יחד עם זאת, מה אתם באמת יודעים על עבודות הגבס? בסדרת המדריכים הבאה שזה החלק הראשון שבה, נסביר לכם את העקרונות והדברים שאתם צריכים לדעת לפני שאתם מתחילים לבצע עבודת גבס. ננסה להסביר באופן הפשוט ביותר מבלי לדלג על אף שלב – החל מבחירת לוחות גבס (מדריך זה יעסוק בדיוק בנושא הנ"ל), דרך בחירת קבלן גבס ועד לדגשים בביצוע עבודות גבס מורכבות.

כלים
עבודות גבס ועיצוב
עבודות גבס ועיצוב

בחירת הלוחות המתאימים לביצוע עבודות גבסביצוע עבודות גבס 87ddc

לבחירת הלוחות משמעות גדולה שתקבע את איכות העבודה. בחרנו לרכז את הלוחות הנפוצים לשימוש הביתי והעסקי ולאמוד את ההבדלים. כמו כן אספנו מספר טיפים מקבלני גבס בנוגע לבחירה והעדפה של כל לוח גבס.

מה ההבדל בין לוחות הגבס וכיצד הוא בא לידי ביטוי?

נתחיל ונאמר – עדיין לא הומצא לוח גבס שעונה לכל הצרכים ומספק פתרון מושלם לכל הבעיות. לכן, יצרני לוחות הגבס מייצרים מספר סוגים שמותאמים לצרכים שונים. ההבחנה בין הלוחות השונים נקבעת על פי צבעם ועל כן כל מי שילך לחנות רצינית לממכר חומרי בניין, יוכל להבחין מיד בלוחות גבס בשלל צבעים. בנקודה זו ברצוני להדגיש שקיימים סוגים רבים של לוחות אך מדריך זה יעסוק בסוגים המרכזיים שמתאימים לשימוש ביתי, עסקי או מוסדי.

לוח לבן

לוחות הגבס הלבנים מוכרים לרובנו. כל כך מוכרים ונפוצים עד כדי מצב שיש כאלה שאינם מודעים לעובדה שישנם עוד סוגים רבים – בצבעים אחרים כמובן. הלוחות הלבנים הם הזולים ביותר ונוחים מאוד לעבודה – בעיקר בעיצובים בגבס ובהרכבת תקרות – מאחר ומשקלם הוא הנמוך מבין כמעט כל הסוגים האחרים. זו בדרך כלל הבחירה הראשונה של קבלני גבס אך זה המקום להדגיש שלא תמיד זו הבחירה הנכונה – אפילו בסביבת מגורים רגילה ללא חשיפה ללחות (בזה נדון בהמשך). כדי להבין זאת, בואו נזכר שאלה הלוחות הזולים ביותר והקלים ביותר לעיבוד אך כדאי שתדעו שבתוספת כספית מזערית לכל לוח, תוכלו לשדרג את איכות העבודה – עם על ידי רכישת גבס אקוסטי שמבודד רעשים בצורה טובה יותר או על ידי בחירה בגבס וורוד שמאופיין בחסינות לאש. נדון בהרחבה על שני הסוגים האחרונים בהמשך.

לוח ירוק

הלוח הירוק כבד יותר ומעט עבה מהלוח הלבן המוכר. היתרון בשימוש בלוח ירוק הוא יכולתו המוגברת להתמודד בהצלחה בסביבה עם לחות גבוהה ולכן הוא משמש בחדרי אמבטיה ובמקומות הסמוכים למקורות מים. יחד עם זאת צריך לזכור שהגבס הירוק – כמו כל סוגי הגבס, אינו חסין למים ולרטיבות. לכן אם חשבתם להשתמש בו בשימוש חיצוני – כדאי שתשכחו מזה.

לוח וורוד

כפי שהזכרנו קודם, הלוח הוורוד מכיל בתוכו רכיבים נוספים שמגבירים את העמידות שלו לאש ולחום. אין ספק שזו תכונה רצויה שהופכת את סביבת המגורים לבטוחה הרבה יותר ולכן אנו ממליצים להעדיף את הגבס הוורוד בכל עבודות גבס שמאפשרות את זה. יתרה מכך – כדאי שתדעו שבמוסדות ובעסקים, הגבס הוורוד כבר מזמן הפך לסטנדרט. היתרון שבעמידות מוגברת לאש צריך לטעמנו להיות מוטמע בכל בית בישראל.

לוחות גבס בעלי יכולת בידוד רעשים מוגברת

בוודאי שמתם לב לפרסומות שרצות לאחרונה בטלוויזיה אודות מוצר חדש המשלב את לוחות הגבס המוכרים עם רכיבה על אחת הסטיגמות הבעייתיות של כל עבודת גבס – יכולת בידוד רעשים. עדיין לא בחנו את המוצר אך זו הנקודה להזכיר שמוצרים כאלה משווקים בעולם כבר שנים. מעבר לכך, אנו בטוחים שקבלן גבס מקצועי שמקפיד על עבודת גבס איכותית, יוכל לבנות קיר גבס עם יכולת בידוד מרשימה על ידי שימוש בחומרי בידוד איכותיים ובכמות מספקת. מעבר לכך, בעלי מקצוע רבים נוהגים לבנות קירות גבס מחוזקים על ידי הצמדת שני לוחות מכל צד – בשילוב עם חומר בידוד, קיר גבס שבנוי בצורה כזאת יבודד רעשים אפילו טוב יותר מקיר סטנדרטי. אם חוזק הקיר מטריד אתכם, זה המקום לציין שקיר שבנוי באופן כזה יהיה חזק במיוחד.

איך ממשיכים?

אנו ממליצים להיוועץ בקבלן גבס מקצועי – כזה שראה כבר כמה עבודות גבס בחייו. גלו מעורבות ושתפו אותו בשיקולים שלכם בבחירת חומרי הגלם. אני מאמין שאם הוא איש מקצוע הגון, הוא לבטח יזרום ויעריך את דרך החשיבה שלכם.